Batman & Robin

28-01-2009

5.7

Batman & Robin (Blu-ray)

Batman (George Clooney) moet het opnemen tegen de schurk Mr. Freeze (Arnold Schwarzenegger). Mr. Freeze is een voormalig wetenschapper, die door een ongeluk alleen maar kan overleven in een speciaal koelpak en daarvoor diamanten nodig heeft als ‘brandstof’. Met zijn ‘ijsspuiter’ en zijn ijshockeyteam maakt Freeze Gotham City onveilig terwijl hij op zoek is naar de benodigde diamanten. Batman en Robin (Chris O’Donnell) hebben in Freeze een geduchte tegenstander. Een ander gevaar dreigt in de persoon van ‘flower power’ femme fatale Poison Ivy (Uma Thurman). Zij verleidt mannen met een speciale geurstof om hen vervolgens een dodelijke kus te geven. In hun ambitie de wereld te beheersen sluiten Freeze en Poison Ivy een pact en gaan gezamenlijk de strijd tegen Batman & Robin aan. Deze beide strijders tegen het kwaad lijken niet bestand tegen de verleidingen van Poison Ivy. Ze krijgen verrassend hulp van Barbara Wilson (Alicia Silverstone), het nichtje van butler Alfred Pennyworth (Michael Gough).

De tweede Batman verfilming van regisseur Joel Schumacher gaat volledig ten onder in het visuele actiegeweld, overdreven special effects, mager verhaal en zeer matige acteerprestaties. Je kunt je zelfs afvragen of deze film nog wel over Batman gaat of dat Mr. Freeze de hoofdrol speelt. Evenals bij Batman Forever heeft Schumacher voor eenzelfde opbouw van de film gekozen. Batman moet het opnemen tegen een oude vijand, die op zijn beurt een verbond sluit met een doorgedraaide geleerde. Bij de strijd krijgt Batman er wederom een jong hulpje bij. Dat alles overgoten met een extreem kleurrijk en bombastisch sausje. Ook nu wilde Schumacher een fantasiewereld creëren, maar is daarbij de verkeerde kant doorgeschoten. Nieuwe Batman acteur in deze film is George Clooney. Clooney was midden jaren ’90 bezig een serieuze filmcarrière op te bouwen en zich te ontworstelen aan zijn E.R. dr. Ross karakter. Als het karakter Bruce Wayne komt hij nog goed tot zijn recht. Hij heeft dat zorgzame charisma dat heel goed bij de rol van Bruce Wayne past. Maar als Batman is Clooney totaal niet overtuigend. Reden waarschijnlijk ook waarom grootgewicht Arnold Schwarzenegger als Mr. Freeze de film totaal domineert. Positieve uitschieter is actrice Uma Thurman, die van dr. Pamela Isley wordt omgetoverd tot femme fatale Poison Ivy. Een dieptepunt van de film zijn de acteerprestaties en rollen van Batman hulpjes Chris O’Donnell en Alicia Silverstone. Het zal niet verbazen dat deze verfilming van Batman voor maar liefst elf Razzie Awards genomineerd werd. Alicia Silverstone kreeg de twijfelachtige eer er zelfs één te winnen. Uiteraard zijn in deze film de special effects en decors weer spectaculairder. Ook zijn het Batman pak en de diverse Batman gadgets weer strakker, meer futuristisch en moderner vormgegeven. Na dit dieptepunt in de Batman reeks stopte men voorlopig met het maken van Batman films. Acht jaar later verscheen het bijzonder geslaagde Batman Begins van regisseur Christopher Nolan, die met zijn film een totaal andere kijk op Batman neerzette.

Na Tim Burton’s verfilming van Batman en Batman Returns vervolgde regisseur Joel Schumacher drie jaar later de Batman verfilming met Batman Forever en twee jaar daarna met Batman & Robin.

Warner heeft elk van deze vier Batman films enkele jaren geleden in opgeknapte versie op een 2-DVD Special Edition uitgebracht. Nu zijn deze vier films in High Definition op Blu-ray Disc uitgekomen. In bovenstaande opsomming van de vier Batman films, zijn verwijzingen opgenomen naar onze 2-DVD SE besprekingen, Klik op de cursieve titel en je kunt de DVD bespreking lezen. Hieronder vervolgen we met onze bespreking van Tim Burton’s Batman verfilming op Blu-ray Disc.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1997
Speelduur: 125 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888000717

• Theatrical trailer
  • Music Videos
  • Shadows of the Bat: The Cinematic Saga of the Dark Knight
  • Beyond Batman
  • Batman: The Villans
  • Batman: The Heroes

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat. Dat is nagenoeg gelijk aan de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding van 1.85:1 (zoals op de cover staat aangegeven). Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van SMPTE VC-1 videocodering methode.

Bij deze vierde Batman film is een aantal belangrijke verschillen in het beeld te zien vergeleken met de eerdere SE DVD uitgave. Bij een aantal scènes valt op dat het beeldframe een beetje verschoven is. Vergelijk daarvoor maar eens de screenshots 1 en 3 met dezelfde screenshot uit onze SE DVD recensie. De framing van de Blu-ray Disc komt mij iets beter over, waarbij de balans in het beeld net iets beter is. Een ander opvallend aspect is de erg softe uitstraling van het High Definition Blu-ray Disc beeld. Bij screenshot 1 en 2 valt bijvoorbeeld heel goed op dat de Blu-ray Disc fijne details in het gezicht mist. Alles ziet er opgepoetst en schoon uit. Het lijkt net alsof het beeld met bijvoorbeeld een ruisonderdrukker is behandeld, waardoor hele fijne details verloren zijn gegaan. En het laatste opvallende detail is een lichte aanpassing van de kleurbalans. Wederom even kijkend naar screenshot 2 dan valt op dat het beeld op de Blu-ray Disc iets roder gekleurd is. Als geheel oogt de film op de Blu-ray Disc wel mooi filmisch. De kleurverzadiging is prima, contrast en helderheid zijn ook in orde. Ook in donkere scènes blijven details goed zichtbaar. Het filmbeeld is verder volledig vrij van ongerechtigheden, waarbij het beeld erg schoon oogt maar daarbij een beetje ‘te glad’ aandoet. Het is dus wat betreft de kwaliteit wat plussen en minnen bij deze High Definition presentatie. De film is netjes in 38 chapterstops opgedeeld. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat geheel onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Warner heeft voor de originele Engelse soundtrack twee keuzemogelijkheden gegeven. De Engelse soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 640 kb/s) en als een lossless gecomprimeerde Dolby True HD 5.1 surroundtrack (48 kHz / 16 bit). Er is ook een groot aantal nasynchronisaties in Dolby Digital 5.1 surroundkwaliteit aanwezig. Deze laten we verder buiten beschouwing.

De modernste van de vier Batman films heeft meteen ook de indrukwekkendste soundtrack. Op demonstratieniveau maakt de film intensief gebruik van alle kanalen. Als totaal geluidsbeeld geeft dit een fraaie surround beleving, waarbij omgevingsgeluiden en speciale effecten uit alle speakers komen. De filmmuziek heeft een mooi gedetailleerd ruimtelijk stereobeeld. Het LFE kanaal wordt goed ingezet voor de onderste regionen van het laag. Een dergelijke actieve surroundtrack heeft natuurlijk baat bij de lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 track. De impact van de soundtrack is hier groter, dankzij meer dynamiek en een steviger laag. Dankzij de betere detaillering in het hoog is het totale surround gevoel ook beter. Een prima klinkende soundtrack.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een licht transparante ‘overlay’ op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de eerdere 2-disc Special Edition DVD uitgave. De extra’s hebben op deze Blu-ray Disc een 480i NTSC resolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.