Fanny & Alexander

11-02-2009

7.2

Fanny & Alexander (DVD)

Fanny (Pernilla Allwin) en Alexander (Bertil Guve) zijn de kinderen van theaterdirecteur Oscar (Allan Edwal) en actrice Emilie Ekdahl Ewa Fröligg). Elk jaar vieren ze Kerstmis met de gehele familie bij oma Helena. Het is er een gezellige en vrolijke boel, hoewel er ook kleine akkefietjes zijn. Het is dan ook een grote schok als vader Oscar tijdens een theaterrepetitie instort en niet veel later overlijdt. Maar het leven van Fanny en Alexander verandert pas echt als moeder Emilie na een jaar hertrouwt met de zeer gelovige en dominante dominee Edvard Vergerus (Jan Malmsjö). De dominee wil dat het gezin bij hem komt wonen en dat ze afstand doen van hun materialistische zaken en de mensen uit hun verleden. De kinderen willen niet, maar moeder Emilie beslist anders. De nog jonge levens van Fanny & Alexander veranderen van vrolijkheid en geborgenheid naar haat en isolement.

In 1982 kondigde de Zweedse regisseur Ingmar Bergman aan dat Fanny & Alexander z\'n laatste speelfilm zou worden. Hij heeft woord gehouden. Sinds de première van deze film heeft hij alleen nog maar toneelvoorstellingen en televisiefilms geregisseerd. Bergman besloot zijn filmcarrière met misschien wel zijn beste film ooit. In ieder geval was het de duurste film uit de Zweedse filmgeschiedenis. Fanny & Alexander is een prachtig epos over twee jonge kinderen en hun familie in het Zweden van begin twintigste eeuw. Bergman heeft jaren gewerkt aan het script, dat oorspronkelijk uit 1200 pagina\'s bestond. Hij woonde en werkte op dat moment in Duitsland, waar hij vanwege een conflict met de Zweedse belastingdienst naar toe was gevlucht. Hij maakte daar drie – teleurstellende - films en werkte ondertussen aan het script van Fanny & Alexander. Terug in Zweden begon een lange produktieperiode van zeven maanden.
Het verhaal wordt verteld door de ogen van Alexander, zeg maar het alter ego van Bergman. Een groot deel is gebaseerd op de eigen jeugd van Bergman. Hij was zoon van een lutherse dominee (die in het Zweeds bisschop wordt genoemd). Hij moest zich altijd zeer correct gedragen om zo het goede voorbeeld voor de buitenwereld te geven. Dat komt terug in het tweede deel van de film als Fanny en Alexander samen met moeder Emilie bij de dominee gaan wonen. Onberispelijk gedrag is het magische woord volgens de dominee. Dat daarmee elk greintje spontaniteit en leven uit de twee kinderen wordt gezogen is niet belangrijk. Nee, altijd de waarheid spreken, daar gaat het om. Dat er vroeger in Bergmans jeugd ook mooie en fijne momenten zijn geweest zien we in het eerste deel van de film, als de gehele familie gezamenlijk Kerstmis viert. Iedereen is vrolijk en gezellig, al schuilt er soms ook verdriet en tragiek achter deze vrolijkheid.
Bergman heeft in eerdere films al vaker religie als thema aangeroerd (Het Zevende Zegel), maar nergens zo nadrukkelijk als in Fanny & Alexander. De kracht van de film zit \'m in het sterke verhaal, maar ook in de prima acteerprestaties van de gehele cast. De twee jonge kinderen Bertil Guve (Alexander) en Pernilla Alwin (Fanny) zijn erg overtuigend. Fanny heeft weinig tekst, maar haar blikken en houding stralen veel uit. Zij mag dan misschien zwijgzaam zijn, de film zelf draait om de dialogen. Deze zijn uitermate interessant geschreven en bijna elke zin is krachtig en doeltreffend. Het zorgt er in ieder geval voor dat de film boeiend is van de eerste tot de laatste minuut. De film duurt drie uur, maar verveelt geen moment.
Net als veel van zijn films werkte Bergman met zijn vaste cameraman Sven Nykvist, iemand die hij node miste tijdens zijn periode in Duitsland. Nykvist was een man met veel gevoel voor detail en wist altijd het juiste standpunt te vinden. Hij kreeg een Oscar voor zijn camerawerk voor Fanny & Alexander. De film kreeg nog drie Oscars, waaronder voor Beste Buitenlandse Film. Ingmar Bergman zelf kreeg ook een nominatie voor Beste Regisseur, maar wist deze niet te verzilveren. Bergman overleed in 2007 op 89-jarige leeftijd en inderdaad, Fanny & Alexander was zijn laatste speelfilm.

In 2005 heeft Homescreen Fanny & Alexander al eens uitgebracht op DVD in de NRC Handelsblad reeks. Die versie is niet meer leverbaar. Deze nieuwe versie is nu zowel op DVD als op Blu-ray uitgebracht. Hieronder bespreken we de DVD uitgave. De bespreking van de Blu-ray versie kun je hier lezen.

Jaar: 1982
Speelduur: 180 min
Verpakking: Digibook
  • Dolby Digital 2.0 mono - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019000783

• Documentaire Fanny & Alexander
  • Boekwerk

Het beeld van de film is een aantal jaren geleden volledig digitaal gerestaureerd en ziet er mooi en filmisch uit. Van het gerestaureerde beeld is een nieuwe HD-scan gemaakt, die ook gebruikt is voor deze DVD-uitgave. Bijna alle beschadigingen of oneffenheden zijn verwijderd. Het beeld staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de schijf, wat licht afwijkt van het originele formaat van 1.66:1. Hoewel de film gerestaureerd is wil dat nog niet zeggen dat de kwaliteit dan ook meteen optimaal is. De scherpte is slechts redelijk. Het beeld heeft bijna de hele film lang een licht softe indruk. Dat komt vooral door de filmgrain, die de hele film door aanwezig is. Het contrast is bovengemiddeld, maar schaduwdetail blijft wat achter. In de donkere delen loopt het een beetje dicht. De kleuren zien er prachtig uit, mooi helder en van een goede verzadiging. De film bestaat grofweg uit twee delen met een warme, huiselijke, sfeer in het eerste deel en een kille, afstandelijke sfeer in het tweede deel. Dit komt prachtig naar voren in het kleurgebruik van de film.
De film is verdeeld in 18 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling is goed verzorgd, al zitten er een paar kleine vertaalfoutjes in, en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft het originele geluid overgenomen in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) mono formaat. De film richt zich bijna uitsluitend op dialoog. Deze zijn uitstekend te volgen. Ze passen heel mooi bij het beeld, het heeft continue het juiste perspectief. Heel knap hoe dit is gemaakt. Atmosferen zijn nauwelijks aanwezig en ook muziek wordt slechts heel zelden gebruikt, maar ze worden nauwelijks gemist. De volle aandacht ligt bij de acteurs met hun dialogen. De film heeft ook veel verstilde momenten. Op zich lijkt het een heel eenvoudige geluidsband, maar deze is met zorg gemaakt, waar de dialogen er in positieve zin uitschieten.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat en heeft een fragment van de beginmuziek als achtergrondgeluid. De DVD uitgave zit in een prachtige digibook en bestaat uit twee schijven. Op de eerste schijf staat de film, de documentaire staat op de tweede schijf.

Dokument Fanny & Alexander (105 min) Deze in 1986 uitgebrachte documentaire is door Ingmar Bergman zelf gemaakt. Het is een overzicht van de set van de eerste tot en met de laatste draaidag. We zien een zeer gedreven Bergman aan het werk, altijd druk en bezig met zijn acteurs. Via tussentitels geeft hij commentaar op de gebeurtenissen. Ook zijn er setopnames van scènes die niet in deze versie van de film zitten, maar later wel gebruikt zijn voor een televisieserie. De documentaire is in 1.33:1 beeldformaat met Dolby Digital 2.0 mono geluid. Het geheel is Nederlands ondertiteld.

Boekje In de verpakking zit een ruim 40 pagina tellend boekwerkje vol met foto\'s en informatie over de film en Ingmar Bergman. Ook is er een hoofdstukje gewijd aan de restauratie van de film. Een erg mooi vormgegeven boekwerkje.

Fanny & Alexander leven gelukkig met hun ouders en familie. Als vader Oscar overlijdt verandert hun leven volledig. Moeder Emilie hertrouwt met een streng gelovige Lutherse bisschop, waardoor Fanny & Alexander afgesloten worden van hun familie en hun eigendommen.
Fanny & Alexander is de laatste speelfilm van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman. Het is tevens z\'n meesterwerk. Een drie uur durend boeiend epos, dat uitstekend acteerwerk laat zien in prachtige decors. Het beeld en geluid van deze DVD zijn gerestaureerd en de kwaliteit is goed, al laten vooral de scherpte en detaillering bij het beeld wat te wensen over. De kwaliteit is bijna identiek aan de NRC Handelsbladversie uit 2005. De nieuwe uitgave zit in een mooie digibook verpakking, met als bonus een mooi boekwerkje en een documentaire die is gemaakt over Fanny & Alexander. Alles bij elkaar een zeer mooie DVD-uitgave. Voor diegene die op zoek is naar de lange versie zal nog even geduld moeten hebben. Deze zal op een later tijdstip worden uitgebracht.