Street Kings

06-02-2009

6.2

Street Kings (Blu-ray)

Detective Tom Ludlow (Keanu Reeves) heeft een slechte reputatie als het gaat om het volgens het boekje uitvoeren van politiewerk. Ludlow\'s motto is: eerste schieten, dan pas vragen stellen. Ook bij zijn laatste zaak, waarin hij twee meisjes wist te redden, kunnen de verdachten het niet navertellen. Gelukkig kan Ludlow rekenen op de bescherming van zijn leidinggevende, captain Jack Wander (Forest Whitaker). Maar dan blijkt dat Ludlow\'s voormalige partner, detective Terrence Washington (Terry Crews), van plan is om hem te verlinken. Dat kan Ludlow zijn baan kosten. En dus neemt hij het heft in eigen handen en besluit hij om Washington een lesje te leren. Maar dan raakt Washington betrokken bij een bruut misdrijf. Nu beginnen de problemen pas echt. Captain James Biggs (Hugh Laurie) ruikt namelijk narigheid en begint een onderzoek naar Ludlow.

Twee zaken spreken direct aan als je de hoes van Street Kings (2008) in je handen hebt. Ten eerste het feit dat het script mede geschreven is door James Ellroy, die we natuurlijk kennen als schrijver van het uitstekende L.A. Confidential. Ten tweede de prima cast, onder andere bestaande uit solide acteurs als Forest Whitaker, Keanu Reeves en Hugh Laurie. Vol verwachting verdwijnt de schijf dan ook in de speler… 109 minuten later blijkt dat beginnend regisseur David Ayer (die eerder met Ellroy werkte aan het script voor Dark Blue) geen meesterwerk, maar wel een bovengemiddelde politiethriller heeft afgeleverd. De spanning en intrige worden netjes opgebouwd naarmate Reeves\' personage zich steeds verder in de nesten werkt, met op zijn tijd wat actie van het kaliber “eerst schieten, dan vragen”. Als kijker vraag je je regelmatig af hoe de film af zal lopen. Je vraagt je eveneens af hoe lang de verplichte plottwist op zich zal laten wachten (immers: geen thriller zonder verrassende wending). Helaas komt het last-minute konijn-uit-de-hoed in dit geval nogal gekunsteld over en gaat het gepaard met ongeloofwaardige persoonlijkheidsveranderingen. Dit geeft de film een wrange nasmaak. Over het acteerwerk valt echter weinig te klagen. Vooral Whitaker is goed op dreef, in een rol die wel wat weg heeft van zijn personage uit The Shield. Hugh Laurie (House) is eveneens prima gecast als cynische captain. Wat het des te spijtiger maakt dat hij slechts beperkte schermtijd krijgt. En dan hebben we uiteraard nog hoofdrolspeler Keanu Reeves. Zijn acteerwerk is zoals gebruikelijk behoorlijk vlak en levenloos, maar dat past redelijk goed bij de rol. Kijken we naar het visuele aspect, dan heeft Ayer, die zelf opgroeide in South Central LA, uitstekend werk afgeleverd. De film is gedegen geschoten en weet goed de rauwe sfeer over te brengen die heerst op de straten van Los Angeles, het werkgebied van het door corruptie getergde politiekorps van LA. Dit alles maakt Street Kings tot een politiethriller die je zonder veel moeite uit zult zitten, al blijft het jammer dat de film aan het eind uit de bocht vliegt.

Street Kings is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder een bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Thriller
Speelduur: 109 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Tsjechisch
  • DTS-HD HR 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Russisch, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626040620

• verwijderde scenes
  • Achter de schermen
  • Alternatieve opnames
  • Onder Bewaking: In de Wereld van Street Kings
  • De Regels van de Straat
  • Het Zwarte Schaap van LA
  • Geloofwaardigheid op Straat
  • Vignetten

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Gezien het feit dat Street Kings een erg recente film is, zal het niemand verbazen dat het beeld er goed uitziet. De HD-transfer van het op Super35 geschoten origineel oogt namelijk scherp, gedetailleerd en strak, met een mooie natuurlijke kleurweergave. Zaken als ruis en overmatige grain ontbreken. Het opduiken van vuiltjes en beschadigingen op de print is eveneens geheel niet aan de orde. Ook de digitalisering van het beeld heeft niet tot problemen geleid: edge enhancement is slechts in minimale mate aanwezig en compressieartefacting ontbreekt in alle vormen. En dus kunnen we kort zijn: een uitstekende transfer!

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van Street Kings staat op de Blu-ray Disc uitgave als een DTS HD High Resolution 5.1-spoor (24bit/48kHz). Alhoewel dit geen lossless formaat is (DTS HD Master Audio is dat wel) klinkt het spoor prima. Het geluid bevat namelijk een goede dynamiek en detaillering, plus op momenten een flinke hoeveelheid strak laag. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn altijd prima verstaanbaar. Ruis ontbreekt, zoals we van een recente film mogen verwachten. Wat ruimtelijkheid betreft valt op dat de nadruk van het geluid erg op de voorkant ligt. Wat niet wil zeggen dat de surrounds niet worden gebruikt, maar vaak is het geluid dat van achter komt erg zacht. Soms is het subtiele gebruik gepast, maar in een handvol scènes (bijvoorbeeld de scènes waarin er flink op los geknald wordt) had men wel wat meer met de beschikbare ruimtelijkheid mogen spelen. Maar afgezien daarvan is het, zoals gezegd, een prima klinkende track, die zeker een dikke voldoende verdient.

In het Nederlandstalige hoofdmenu vind je onder “extra’s” een ruime keus aan aanvullend materiaal. Helaas blijkt het grotendeels een geval van “kwantiteit boven kwaliteit”, want veel van de extra’s vallen inhoudelijk nogal tegen. Tenzij anders vermeld heeft het materiaal een 1.33:1-verhouding, een resolutie van 480i en Dolby Digital 2.0-geluid. Alle toevoegingen zijn Nederlands ondertiteld.

Een gesproken toelichting van David Ayer, de regisseur. Ayer weet in zijn eentje een interessante toelichting op de film te geven. Daarbij komen de gebruikelijke zaken aan bod, zoals de casting, het verhaal, de locaties, de opnames en de gebruikte filmtechnieken. Zeker het beluisteren waard.

Onder Bewaking: In de Wereld van Street Kings (37 min)
Als je deze optie inschakelt, dan worden tijdens het bekijken van de film interviews afgespeeld met o.a. de regisseur, technisch adviseur en componist (picture-in-picture). De optie is alleen te gebruiken op spelers met BonusView-functionaliteit, dus Profile 1.1 of hoger. Mocht je geen geschikte speler hebben, dan niet getreurd: het materiaal is ook vanuit het menu te bekijken.

De Regels van de Straat (17 min)
Regisseur David Ayer en technisch adviseur Jamie Fitzsimons (ex-LAPD) rijden door de straten van LA en praten over de situatie op straat, de verschillen tussen toen/nu en het werk van de politie. Ook bespreekt men de filmlocaties en de rol van Jamie als adviseur.

Het Zwarte Schaap van LA (5 min)
Deze extra heeft het schrijfproces als onderwerp en toont onder andere interviews met co-schrijvers Jamie Moss en Kurt Wimmer. Helaas blijft men erg op de oppervlakte, waardoor de featurette niet echt boeiend is.

Geloofwaardigheid op Straat (4 min)
In deze korte featurette praten acteur Cedric the Entertainer en rappers/acteurs Common en The Game over hun rol in de film. Ook deze extra valt inhoudelijk erg tegen.

Verwijderde Scènes (12 min)
In totaal 15 verwijderde fragmenten (1.33:1), die afgespeeld kunnen worden met optioneel commentaar van regisseur David Ayer. De beeldkwaliteit laat nogal wat te wensen over.

Alternatieve Opnames (29 min)
Nog eens 10 fragmenten (2.35:1), dit maal alternatieve versies van scènes die terug te vinden zijn in de film. Bij dit materiaal is geen optioneel commentaar aanwezig, maar wel valt op dat de beeldkwaliteit een stuk beter is dan bij de verwijderde scènes.

Vignetten
Onder deze noemer vind je de volgende (veel te) korte featurettes:
- Spoedcursus (1 min): Kijk mee bij de opname van een autobotsing.
- Troonopvolgers (2 min): Wederom vertellen Cedric the Entertainer, Common en The Game over hun rol.
- Binnen bij Vice Special Unit (2 min): Korte interviews met de cast.
- Traindagen (2 min): De acteurs ondergingen een soort trainingskamp. Hier zie je enkele beelden daarvan.

Achter de Schermen
Een korte blik op de voorbereidingen en opnames, onderverdeeld in:
- Wapentraining (1 min): De wapentraining van de cast.
- Autoinstallatie (1 min): Hier zie je de met camera’s behangen auto die gebruikt werd bij de opnames.
- Voetzoekers (1 min): Info over het nabootsen van kogelinslagen.
- Op de Set (1 min): B-roll materiaal.

Trailer
De bioscooptrailer van de film (1.85:1).

Het mede door James Ellroy (L.A. Confidential) geschreven Street Kings is een aardige politiethriller met een solide cast en goede regie van David Ayer. Voornaamste minpunt is dat de film na de verplichte plottwist flink uit de bocht vliegt. De slot-act is dus erg zwak, maar de weg er naartoe steekt gelukkig een stuk beter in elkaar. Al met al is Street Kings geen meesterwerk, maar de film is boeiend genoeg om een keer te zien. De BD-uitgave is daar prima geschikt voor, met uitstekend beeld en prima DTS HD HR-geluid. Het pakket aan extra’s mag op papier indrukwekkend lijken, maar inhoudelijk haalt men duidelijk niet het onderste uit de kan. De productietechnische zaken komen bijvoorbeeld veel te kort aan bod. Daar komt nog bij dat dit geen film is die je vaak zult herkijken. Huren lijkt dus een prima optie.