Romancing the Stone

16-02-2009

6.9

Romancing the Stone (Blu-ray)

Joan Wilder (Kathleen Turner) is een zeer succesvolle romanschrijfster. Ze is net klaar met haar laatste boek, wat ongetwijfeld weer een bestseller zal worden. Maar dan krijgt Joan een verontrustend telefoontje van haar zus. Die vertelt dat ze ontvoerd is, en dat de ontvoerders een mysterieuze landkaart willen hebben die Joan onlangs via de post heeft ontvangen. Ze zal deze naar Colombia moeten brengen, alleen dan zal ze haar zus levend terugzien. Joan twijfelt geen minuut en stapt in het vliegtuig. In Colombia aangekomen blijkt echter dat er meer mensen geïnteresseerd zijn de landkaart en bereid zijn om ver te gaan om deze te pakken te krijgen. Het belooft dus een gevaarlijke reis te worden. Gelukkig duurt het niet lang of hulp dient zich aan, en wel in de vorm van avonturier Jack T. Colton (Michael Douglas).

\"Romancing the Stone? Da\'s toch die Indiana Jones-kloon met Michael Douglas en Kathleen Turner?\" Het zou een logisch antwoord zijn op de vraag of je bekend bent met de door Robert Zemeckis (Back to the Future) geregisseerde avonturenfilm uit 1984. Want het is wel duidelijk waar men de inspiratie vandaan heeft gehaald. En daar is in principe niks mis mee; er zijn tal van slechtere films om je door te laten inspireren. Waarmee niet gezegd is dat men met Romancing the Stone een knap staaltje hoogstaande cinema heeft afgeleverd. De prent is namelijk niet heel erg bijzonder. Zo is het komische element vaak aan de flauwe kant en valt het ook qua actie/avontuur allemaal wat tegen. Weliswaar zijn er diverse vuurgevechten en achtervolgingen in de film te zien, maar daarbij lijkt het soms meer alsof je naar een aflevering van The A-Team aan het kijken bent dan naar een big-budget bioscoopfilm. Daarmee is Romancing the Stone een stuk minder tijdloos dan bijvoorbeeld de Indiana Jones-reeks. Wat nog eens ondersteund wordt door de typische jaren \'80 filmmuziek (lees: veel synthesizers). Het gaat echter veel te ver om Romancing the Stone als mislukking te bestempelen, want de film heeft zeker zijn geslaagde momenten. Het acteerwerk is bijvoorbeeld dik in orde. Voor Michael Douglas – die ook als producer optrad – staat de rol wat verder weg van zijn gebruikelijke vertolkingen, waarvoor hij zich meestal in maatpak hijst, maar toch is hij hier geloofwaardig als ruige avonturier. Ook Kathleen Turner is goed gecast. Beide tegenspelers hebben een aardige chemie. Uiteraard is het uitermate voorspelbaar en cliché dat de twee personages naar elkaar toegroeien en uiteindelijk voor elkaar vallen, maar ach: dat hoort nu eenmaal bij een film als dit. De bijrollen zijn eveneens goed ingevuld, met Danny DeVito als meest noemenswaardige vertolker. Al is het jammer dat zijn komisch talent niet beter benut wordt. Ondanks dat Romancing the Stone geen regelrechte topper is zullen de meeste mensen zich wel vermaken met de prent (even losstaand van de nostalgie-factor). Dus mocht je voor de druilerige zondagmiddag op zoek zijn naar een doorsnee luchtig avonturenfilmpje met een duidelijke jaren ’80 vibe, dan hoef je niet verder te zoeken.

Romancing the Stone was, net als het vervolg The Jewel of the Nile, al lange tijd als kale DVD-uitgave verkrijgbaar en is nu ook in High Definition uitgebracht. De recensie van de Blu-ray Disc uitgave lees je hieronder.

Genre: Avontuur
Jaar: 1984
Speelduur: 106 min
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626038986

• verwijderde scenes
  • Het aanwakkeren van de romance
  • Een verborgen schat: De Scenarioschrijver
  • Douglas, Turner en DeVito: Favoriete Scènes
  • Michael Douglas herinnert het zich nog

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Romancing the Stone is niet bepaald een recente film, maar aan de HD-transfer is dat nauwelijks af te leiden. Het beeld heeft namelijk een opvallend goede scherpte en detaillering, zonder overmatige hoeveelheden grain. Ook zwartniveau en schaduwdetail zijn in orde. Bovendien is de print netjes opgepoetst, waardoor opvallende vuiltjes en beschadigingen in het beeld ontbreken. Eigenlijk is de tamelijk fletse kleurweergave het enige dat de leeftijd van de prent verraadt. Andere kleine minpuntjes zijn wat zichtbare edge enhancement en de lichte beeldruis die in donkere scènes opduikt. Maar dat neemt niet weg dat het beeld er goed uitziet voor een film van alweer een kwart eeuw oud.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Evenals het beeld heeft ook het geluid van Romancing the Stone een HD-update gekregen, en wel in de vorm van een lossless DTS HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Direct vanaf het begin van de film is goed te horen dat het hier om een productie gaat die alweer 25 jaar oud is. Met name aan de schelheid (ook in de dialogen) en het gebrek aan goed gedefinieerd laag. Afgezien van de gedateerde klank valt er echter weinig te klagen. De nadruk van het geluidsbeeld ligt op de voorkanalen, met dialogen die zonder doorbloeden uit het midden komen. Het gebruik van de surroundspeakers voor muziek en effecten is vooral subtiel. Toch geeft het surroundgebruik het geluid op momenten (bijvoorbeeld tijdens de scènes waarin het regent) een aangename ruimtelijkheid. De dynamiek is wat beperkt, maar dat is geen heel groot probleem. Bovendien ontbreken zaken als ruis en oversturing. Rekening houdend met de leeftijd van de film kunnen we dan ook spreken van een ruim voldoende geluidskwaliteit.

In het Nederlandstalige menu is een bescheiden aantal extra’s terug te vinden. Deze zijn allemaal overgenomen van de (niet in Nederland verkrijgbare) Special Edition DVD-uitgave. Tenzij anders vermeld heeft het beeld een resolutie van 480i (1.33:1) en is het geluid in DD 2.0-formaat.

Verwijderde Scènes (19 min)
Een achttal verwijderde fragmenten, die afzonderlijk of met behulp van de ‘Speel Alles’-optie bekeken kunnen worden. Het materiaal heeft een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid.

Het aanwakkeren van de romance: een kijkje terug (20 min)
In deze featurette kijken cast en crew terug op de productie. De bebaarde Michael Douglas, zwaarlijvige Kathleen Turner en nauwelijks veranderde DeVito praten over hun ervaringen op de set en hoe ze betrokken raakten bij de productie. Ook Mark Rosenthal, mede-scriptschrijver van het vervolg Jewel of the Nile, komt aan het woord. Het geheel geeft een goed beeld van de totstandkoming van de film.

Een verborgen schat: De Scenarioschrijver (3 min)
Deze korte extra gaat wat verder in op het verhaal achter Dianne Thomas, een serveerster die in haar vrije tijd graag schreef. De doorbraak kwam toen haar script voor Romancing the Stone voor 250.000 dollar verkocht werd. Helaas kreeg ze niet lang om van het succes te genieten, want op 39-jarige leeftijd overleed ze bij een auto-ongeluk.

Douglas, Turner en DeVito: Favoriete Scènes (4 min)
De titel zegt voldoende: hier lichten de hoofdrolspelers hun favoriete scènes toe.

Michael Douglas herinnert het zich nog (2 min)
In een recent interview kijk Douglas terug op de productie. Het is wat overbodig dat men hier een afzonderlijke extra van heeft gemaakt, want het had even goed in de andere terugblik-extra opgenomen kunnen worden.

Romancing the Stone is een onderhoudende avonturenfilm à la Indiana Jones, waarin romanschrijfster Joan Wilder een mysterieuze landkaart moet afleveren in Colombia om haar ontvoerde zus te redden. Gelukkig kan ze rekenen op de hulp van de ruige avonturier Jack T. Colton. De film heeft leuke rollen van Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito. Het is geen regelrechte topper, maar Romancing the Stone is vermakelijk genoeg voor een druilerige zondagmiddag. Beeld en geluid van de Blu-ray Disc uitgave zijn prima. Een klein aantal extra’s, allemaal overgenomen van de (niet in Nederland verkrijgbare) Special Edition DVD, rondt deze aardige uitgave af.