Jewel of the Nile, The

16-02-2009

4.8

Jewel of the Nile, The (Blu-ray)

Na hun avontuur in de jungle van Colombia lijken schrijfster Joan Wilder (Kathleen Turner) en Jack Colton (Michael Douglas) van een onbekommerd leventje te genieten. Maar schijn bedriegt: Joan heeft namelijk last van ‘writers block’ en Colton kan maar moeilijk wennen aan het leven zonder avontuur. Als Joan de kans krijgt om een aantal weken naar het Midden-Oosten te reizen om daar de biografie van een sjeik te schrijven, is voor Jack de maat vol. Ze besluiten om voorlopig uit elkaar te gaan. Maar dat duurt niet lang, want al gauw blijkt dat Joan gevaar loopt. En dus trekt Jack erop uit, samen met partner-tegen-wil-en-dank Ralph (Danny DeVito), om zijn oude liefde letterlijk en figuurlijk te redden.

The Jewel of the Nile (1985) is het vervolg op de onderhoudende avonturenfilm Romancing the Stone (1984). Met maar een jaar tussen de delen zou je wellicht denken dat het hier om een vlug geproduceerd broddelwerkje gaat, puur gemaakt om nog even mee te liften op het eerdere succes. Dat vermoeden blijkt helaas terecht. Lewis Teague (Cujo, Wedlock) die de regisseursrol overnam van Robert Zemeckis, heeft namelijk een benedenmaatse avonturenprent afgeleverd. Dit ligt grotendeels aan het rommelige, clichématige script. Aanvankelijk had Michael Douglas (die net als bij het eerste deel ook als producer optrad) schrijfster Diane Thomas benaderd, die voor het script van het eerste deel verantwoordelijk was. Zij was echter verhinderd. Uiteindelijk was het aan Mark Rosenthal en Lawrence Konner om een geslaagd vervolg neer te pennen. Maar zoals gezegd is dat niet echt gelukt, zelfs niet nadat men Diane Thomas bereid had gevonden om hun script te verbeteren. Voor het verhaal hoef je The Jewel of the Nile dus niet te kijken. Valt er dan op zijn minst wat te lachen? Nou, ook dat valt tegen. De humor is eerder tenenkrommend dan leuk. Men neemt het namelijk niet zo nauw met de politieke correctheid. Om een voorbeeld te geven. Als Douglas en DeVito zich zich tussen een stel feestende mannen-met-tulbanden bevinden, zegt DeVito: “geen schaap is veilig vannacht”. Ook de stereotiepe Arabische schurk getuigt van weinig subtiliteit. Tja, The Jewel of the Nile is duidelijk een product van een andere periode. De film is dus niet bepaald tijdloos. Ook niet erg grappig trouwens. Voeg je daar de matige actiescènes aan toe, dan kun je het alleen maar eens zijn met het predicaat “benedenmaats”. Toch valt er ook nog wat positiefs te melden. Danny DeVito, Kathleen Turner en Michael Douglas zijn namelijk wederom prima op elkaar ingespeeld, resulterend in een aardige chemie. Dat is echter niet voldoende om de film te redden. Het is denkbaar dat The Jewel of the Nile uit nostalgisch oogpunt wellicht interessant is. Maar ook dan zul je na het kijken van dit matige vervolg (en het mompelen van: “Vond ik dit destijds een goede film???”) weinig moeite hebben om deze avonturenprent heel snel weer te vergeten.

The Jewel of the Nile was, net als zijn voorganger, al lange tijd als kale DVD-uitgave verkrijgbaar en is nu ook in High Definition uitgebracht. De recensie van de Blu-ray Disc uitgave lees je hieronder.

Genre: Avontuur
Jaar: 1985
Speelduur: 106 min
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626038979

• Romancing the Nile: A Winning Sequel
  • Adventures of a Romance Novelist

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Allereerst een waarschuwing: schrik niet als de film begint en je een uitermate soft beeld te zien krijgt. De eerste vijf minuten van The Jewel of the Nile, die zich afspelen in een van Joan Wilder’s verhalen, zijn namelijk bewust in soft-focus geschoten om een bepaalde sfeer te creëren. Na deze scènes zijn we weer terug in de ‘echte wereld’ en zijn de scherpte en detaillering prima, zoals je dat van een HD-transfer mag verwachten (zie het eerste screenshot versus de overige). Eveneens positief aan de weergave is het feit dat er geen storende grain of ruis zichtbaar is. Wat betreft de kleurweergave oogt het beeld een tikje flets. Dat is echter te verwachten van een film op leeftijd. Hetzelfde geldt voor de kleine vuiltjes en krasjes die regelmatig opduiken. Desondanks krijg je wel degelijk de indruk dat het beeld netjes in opgeschoond. Wat betreft het zwartniveau en schaduwdetail is eerstgenoemde in orde, terwijl het schaduwdetail iets minder goed is. Ook het gebruik van edge enhancement is een minpuntje. Maar dat mag de pret niet drukken, want we kunnen zeker spreken van een nette transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de BD-uitgave van The Jewel of the Nile tref je, zoals het hoort bij HD-uitgave, een lossless audiotrack aan. En wel in de vorm van een DTS HD Master Audio 5.1 spoor (24bit/48kHz). Evenals bij zijn voorganger is ook hier goed te horen dat deze film uit de jaren ’80 stamt. En dan doelen we niet alleen op het hoge synthesizergehalte. Je kunt de leeftijd namelijk ook afleiden aan de iele, dunne klank, het schelle randje in het hoog en de beperkte dynamiek. Tevens is wat oversturing te horen bij harde geluiden (geschreeuw e.d.). Het spoor heeft een aardige ruimtelijkheid, waarbij de achterluidsprekers met name gebruikt worden voor de muziek en wat lichte ambiance. Eveneens positief is het feit dat de dialogen netjes uit het midden komen. Dat is wel eens anders bij oudere films. Al met al is het – eigenlijk zoals verwacht – niet de meest spectaculaire audiobeleving, maar gezien de leeftijd van de film kan het (net) door de beugel.

In het Engelstalige menu is een bescheiden aantal extra’s terug te vinden. Deze zijn allemaal overgenomen van de (niet in Nederland verkrijgbare) Special Edition DVD-uitgave van The Jewel of the Nile. Tenzij anders vermeld heeft het beeld een resolutie van 480i (1.33:1) en is het geluid in DD 2.0-formaat.

Een gesproken toelichting van Lewis Teague. De regisseur begint enthousiast en vertelt allerlei zaken over de totstandkoming van de film, zoals de grote tijdsdruk, de zware opnames in Marokko en de manier van werken. Gaandeweg vallen er redelijk wat (korte) stiltes, maar desondanks is commentaartrack zeker het beluisteren waard.

Deleted Scenes (6 min)
Zes verwijderde fragmenten, die afzonderlijk of met behulp van de ‘Play All’-optie afgespeeld kunnen worden. Dit is de enige extra met HD-beeld (1080p). Het geluid is DD 2.0.

Romancing the Nile: A Winning Sequel (21 min)
In deze extra kijken cast en crew terug op de film. Castleden Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito (allemaal zichtbaar ouder) en regisseur Lewis Teague praten openhartig over de vele problemen die de productie plaagden. Zo wilde Turner aanvankelijk niet meedoen omdat het script te matig was, stond de productie onder grote tijdsdruk en bleken de opnames in Marokko erg zwaar. Een interessante extra.

Adventures of a Romance Novelist (8 min)
Het personage Joan Wilder is in feite een schrijfster van liefdesromans die een avontuur beleeft dat uit een van haar romans afkomstig zou kunnen zijn. In deze korte extra gaat men wat verder in op haar karakter en de verhaalstructuur van The Jewel of the Nile.

Trailer
De bioscooptrailer van de film.

The Jewel of the Nile (1985) is het benedenmaatse vervolg op de onderhoudende avonturenfilm Romancing the Stone (1984). Problemen zijn het rommelige script, de matige actiescènes en het feit dat de politiek incorrecte humor niet meer van deze tijd is. Het acteerwerk is daarentegen wel prima, met een goede chemie tussen hoofdrolspelers Kathleen Turner, Michael Douglas en Danny DeVito. De BD-uitgave van de film wordt gekenmerkt door goed HD-beeld, maar laat wat geluid betreft wel wat te wensen over. De DTS HD Master Audio track klinkt namelijk behoorlijk gedateerd. Qua extra’s is de uitgave eveneens geen topper, al krijg je door het beluisteren van de commentaartrack en bekijken van de terugblik-documentaire toch een goede indruk van de vele problemen rond deze productie. Wellicht dat je uit nostalgie-overwegingen, omdat je goede jeugherinneringen aan de film hebt, geneigd bent om het schijfje in huis te halen. Dat kan, al ben je dan na het bekijken waarschijnlijk een illusie armer.