Children of Huang Shi, The

13-03-2009

5.9

Children of Huang Shi, The (DVD)

De jonge Brit George Hogg (Jonathan Rhys Meyers) is een enthousiaste journalist die graag een goede fotoreportage wil maken van de oorlog tussen China en de Japanse bezetter. Hij krijgt een lift naar het front, waar hij aangrijpende taferelen ziet. Op een avond wordt hij echter gevangen genomen door een Japanse patrouille. Als die zien wat voor foto\'s Hogg heeft gemaakt willen ze hem om het leven brengen. Op het laatste moment wordt hij gered door een Chinese verzetsgroep onder leiding van Chen Hanseng (Chow Yun-Fat), die hem onderbrengt in een groot weeshuis met Chinese kinderen in Huang Shi. Daar maakt hij ook kennis met de Australische verpleegster Lee Pearson (Radha Mitchell), die de kinderen van eten en medicijnen voorziet. Hogg probeert de tijd zo goed mogelijk te besteden door de kinderen Engelse les te geven en ze te leren hoe ze een moestuin moeten onderhouden. Als blijkt dat de Japanners steeds verder oprukken en het weeshuis bijna bereikt hebben, neemt Hogg, samen met verpleegster Pearson, de kinderen mee op een meer dan 1000 kilometer lange tocht door China naar een veiligere omgeving.

Bijna iedereen weet wie Oscar Schindler is, de man die vele Joden uit de handen van de Duitsers wist te houden. Dat weten we door de film Schindler's List van Steven Spielberg. De vraag is of we na het zien van de film The Children of Huang Shi blijven onthouden wie George Hogg is. Hij zorgde ervoor dat ruim zestig kinderen uit handen van het Chinese leger en de Japanse bezetter bleven. Regisseur Roger Spottiswoode (Tomorrow Never Dies, The 6th Day, Turner & Hooch) kreeg de opdracht om een film over George Hogg te maken en dan met name over zijn periode in China. Hogg was een jonge Britse journalist die op wereldreis was en vanuit de Verenigde Staten naar Japan reisde. Hij wilde tijdens zijn verblijf in Japan een tweedaags bezoek brengen aan Shanghai, maar uiteindelijk heeft hij China nooit meer verlaten. De film doet niet helemaal recht aan het echte leven van Hogg. De gebeurtenissen zijn sterk vereenvoudigd en spelen zich in een veel korter tijdsbestek af dan waarin ze werkelijk hebben plaatsgevonden. Kortom, historisch gezien niet helemaal correct. Maar voor diegene die niet gehinderd wordt door enige kennis kan The Children of Huang Shi wel degelijk een aangrijpende film zijn. De strijd tussen China en Japan is zeer hevig, wat ten koste gaat van vele mensenlevens. De film laat dit ook gedeeltelijk zien. De meeste screentijd gaat echter op aan het verblijf van Hogg in het weeshuis. Daar leert hij de Chinese kinderen de Engelse taal en laat hij hen een moestuin verbouwen. De rol van Hogg wordt niet zo heel sterk vertolkt door Jonathan Rhys Meyers. Hij heeft nauwelijks enige overtuigingskracht, iets wat de echte George Hogg wel had. Ook veteraan Chow Yun-Fat (Curse of the Golden Flower, Crouching Tiger Hidden Dragon) hebben we wel eens betere rollen zien spelen. Eigenlijk zijn het de Chinese kinderen uit het weeshuis die hier de show stelen. Zij zijn authentiek, ontwapenend en laten je hart smelten. De film zelf heeft door regisseur Spottiswoode toch een behoorlijke Hollywood aanpak gekregen, ondanks het feit dat het een Australisch/Chinees/Duitse co-produktie is. De aandacht binnen het verhaal ligt soms teveel op de relatie tussen Hogg en verpleegster Lee Pearson (gespeeld door Radha Mitchell), waarbij er voor Hogg veel meer op het spel staat dan deze relatie, maar dat krijgen we veel minder te zien. Neemt niet weg dat The Children of Huang Shi zeker momenten heeft waarop het wel aangrijpend en krachtig is. Maar of George Hogg hiermee nu de erkenning krijgt die hij wel degelijk verdient is nog maar de vraag. Voor de nog levende kinderen van Huang Shi is dat niet belangrijk. Voor hen is en blijft George Hogg een held, zoals ze zelf aan het eind van de film vertellen.

Speelduur: 120 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214777

De film wordt in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf gebracht. De kwaliteit van het beeld is goed. Geen beschadigingen of vuiltjes zijn er te zien, zoals verwacht mag worden van een recente film. De scherpte, contrast en schaduwdetail zijn over het algemeen goed op niveau. Af en toe heeft het beeld wat last van softe momenten. Ook is er een lichte beeldruis aanwezig, zonder dat dit een storende factor is. Het zwartniveau had iets beter kunnen zijn. De kleurtinten bestaan voornamelijk uit bruin, grijs en grauw-blauw. Die kleurstelling past uitstekend bij de sfeer van de film. Het is een goede transfer met slechts een paar kleine minpuntjes. De film heeft 14 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Op de DVD staat één geluidstrack en het betreft hier een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het is een mooi ruimtelijk klinkende geluidsband met veel aandacht voor detail. Dialogen klinken heel helder en komen bijna in z\'n geheel uit het centerkanaal, waarbij soms enkele echo\'s doorklinken in de overige kanalen. De front- en surroundkanalen worden volop gebruikt voor geluidseffecten, atmosferen en de sfeervolle muziek van David Hirschfelder. De surroundkanalen worden hierbij in split-surround (stereo) aangesproken. Ook het LFE kanaal doet af en toe mee en heeft dan voldoende laag.

De DVD heeft geen menu, na enkele trailers begint direct de film. Extra\'s heeft deze uitgave niet.

Journalist George Hogg wil een reportage maken over de oorlog in China in 1937. Hij wordt echter gevangen genomen door de Japanners, die hem willen ombrengen. Op het laatste moment wordt Hogg echter bevrijd door een Chinese verzetsgroep. Hogg wordt door deze groep ondergebracht in een groot weeshuis in Huang Shi.
The Children of Huang Shi is een film over het waargebeurde verhaal van George Hogg. Het verhaal is indrukwekkend, maar de acteerprestaties laten soms wat te wensen over. De film heeft net iets te veel Hollywood-saus meegekregen om aangrijpend te zijn. Dat neemt niet weg dat de film wel degelijk de moeite waard is. De beelden en lokaties zijn prachtig en het verhaal op zich is zeker de moeite waard. De DVD heeft verder een prima beeld- en geluidskwaliteit. Extra\'s zijn helaas niet te vinden op deze uitgave.