Species

20-03-2009

6.3

Species (Blu-ray)

In een wetenschappelijk onderzoekslaboratorium ziet de onderzoeker Xavier Fitch (Ben Kingsley) met lede ogen toe hoe een jong meisje (Michelle Williams) wordt vergast. Paniek breekt uit als zij op het laatste moment weet te ontsnappen. Een direct ingezette achtervolging heeft geen resultaat. Voor een zoektocht heeft Fitch een team van vier specialisten samengesteld. Het zijn de empaat Dan Smithson (Forest Whitaker), de antropoloog Dr. Stephen Arden (Alfred Molina), de biologisch wetenschapper Dr. Laura Baker (Marg Helgenberger) en Preston Lennox (Michael Madsen). De inzet van Preston betekent dat de problemen groot zijn. Dit wordt duidelijk als Fitch uitlegt welk experiment werd uitgevoerd. Het jonge meisje blijkt deels buitenaards DNA te hebben en staat bekend als SIL. Het ontsnapte meisje heeft haar toevlucht gezocht in een trein en ondergaat daar een transformatie naar een aantrekkelijke, volwassen vrouw (Natasha Henstridge). Al gauw komen Fitch en zijn team SIL op het spoor. Uit de aanwijzingen blijkt dat SIL een mannelijke partner zoekt om zich voort te planten en dat niet bepaald op een zachtzinnige manier doet. Als zij eenmaal heeft gepaard, kan de toekomst van de mensheid in gevaar komen. Voor Fitch en zijn team reden temeer haar op tijd te vinden.

Regisseur Roger Donaldson (o.a. No Way Out, Cocktail, Dante’s Peak en The Recruit) creëerde met Species een onderhoudende actie sciencefiction thriller. De film is gebaseerd op een script van Dennis Feldman. Een redelijk verhaal met bekende componenten als een groots ingezette achtervolging met helikopters en ander indrukwekkend materiaal. Vooral de actie staat cenraal in deze film, daarbij afgewisseld met een vleugje wetenschap, een sciencefictionachtig element, enkele goed geplande schrikeffecten en een beetje erotiek. De wetenschapper is Ben Kingsley, die hier met de rol van een paniekerige geleerde een andere rol speelt dan je van hem gewend bent. De verschillende personen in het zoekteam vormt een leuke mix, waarbij vooral Forest Whitaker als de empaat Dan Smithson opvalt. Michael Madsen speelt de no-nonsense actieheld. Marg Helgenberger is hier een wetenschapper, een vergelijkbare rol die zij vijf jaar later als Catherine Willows in de succesvolle televisieserie CSI: Crime Scene Investigation speelt. Fotomodel Natasha Henstridge maakt in deze film haar debuut als de aantrekkelijke, maar zeer gevaarlijke SIL. Veel tekst heeft zij niet en haar naïeve uitstraling past goed bij deze rol. Haar opvallende verschijning bleef natuurlijk niet onopgemerkt en leverde haar in ieder geval een MTV Award op. De aantrekkelijke Natasha Henstridge zal mede bijgedragen hebben aan het financiële succes van de film. Het sciencefiction element wordt ingebracht door het buitenaardse wezen, een creatie van H.R. Giger. Direct zijn de overeenkomsten te zien met de creatie van Giger voor de Alien filmreeks. Componist Victor Young heeft de film effectief van spanningsverhogende muziek voorzien. Alles bij elkaar een licht voorspelbare, maar wel onderhoudende sciencefiction thriller actiefilm. Bij een succesvolle film kan een vervolg niet uitblijven, in 1998 verscheen Species 2 met grotendeels dezelfde cast. In 2004 is het videovervolg Species 3 verschenen.

In 2004 verscheen Species een uitgebreide 2-DVD Special Edition heruitgave. Je kunt de recensie van deze uitgave hier nog eens teruglezen. Fox Home Entertainment heeft de film in High Defenition uitgebracht op Blu-ray Disc. Lees hieronder wat wij van deze Blu-ray Disc uitgave vinden.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 1995
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626031970

• Audiocommentaren
  • De creatie van Species
  • H.R. Giger aan het werk

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Voor de re-release in 2004 van Species had MGM al een nieuwe transfer gemaakt. Deze transfer is de basis voor de High Defintion uitgave op deze Blu-ray Disc. In het algemeen heeft Species een goede HD beeldkwaliteit. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn erg goed, vooral bij de scènes met voldoende licht. Scènes met minder licht of de scènes die met CGI zijn aangepast, zien er zichtbaar wat meer soft uit. Nog altijd beter dan de DVD, dat wel. Contrast en zwartniveau zijn beide prima. De kleuren worden mooi helder en natuurlijk weergegeven. Heel af en toe is een spettertje in het beeld te zien, evenals een beetje filmgrain. Vooral op het gebied van scherpte en detaillering is deze Blu-ray Disc zichtbaar beter dan de DVD uitgave.
De film is verdeeld in 17 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Engelstalige audiotrack is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 24 bit). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).

Een actiespektakel als Species heeft veel baat bij de hoge kwaliteit DTS HD MA 5.1 surround track. Want bij deze soundtrack komen de vele soms zeer agressieve geluidseffecten, waarbij vrijwel continu de surroundkanalen worden gebruikt, goed tot hun recht. De filmmuziek en de omgevingsgeluiden klinken mooi ruimtelijk, mede dankzij het nadrukkelijke gebruik van de surroundkanalen. De dynamisch klinkende soundtrack heeft een goed gedetailleerd, helder klinkend hoog. Het LFE kanaal wordt regelmatig aangesproken om het geluid extra punch en kracht te geven. Bij sommige acties klinken de effecten enigszins gedateerd. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn goed te volgen. Een lekker klinkende surround soundtrack, die ook de hogere audiokwaliteit van de DTS HD MA track laat horen.

De Blu-ray Disc start direct met de film. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een kleine selectie van de extra’s zoals op de eerdere SE DVD uitgave staan. De extra’s hebben MPEG-2 480i NTSC beeldkwaliteit (tenzij anders vermeld) en zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar van regisseur Roger Donaldson en acteurs Michael Madsen en Natasha Henstridge
In 2004 opgenomen commentaar, dat meer een gezellig onderonsje is. Het geeft niet zo heel veel informatie over de film.

Audiocommentaar van regisseur Roger Donaldson, producer Frank Mancuso, Jr., visual effects supervisor Richard Elund en creative & special make-up effects creator Steve Johnson
Ook in 2004 opgenomen commentaar. Nu wordt juist wel de film en het maken ervan inhoudelijk besproken. Veel aandacht voor de diverse productie aspecten en de problemen die met ondervond bij het maken van de film

Het ontwerpen van een hybride (15 min)
Met aandacht voor het ontwerp van SIL, waarbij de computer natuurlijk onmisbaar was.

H.R. Giger aan het werk (12 min)
SIL is ontworpen door H.R. Giger, de man die ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Alien monsters in de Alien films. In deze documentaire uit 1994 zie je hoe Giger in zijn eigen studio aan het werk is.

Species is een sciencefiction actiethriller van regisseur Roger Donaldson met een erotisch tintje. Voor fotomodel Natasha Henstridge was dit haar filmdebuut. Zij is in deze film een aantrekkelijke vrouw die half buitenaards is en op zoek is naar een paringspartner. Een team wetenschappers onder leiding van Ben Kingsley probeert haar te vinden, voordat zij zich voort kan planten.
De Blu-ray Disc uitgave van 20th Century Fox heeft goede HD beeld- en geluidskwaliteit. Op het gebied van de extra’s biedt deze Blu-ray Disc een kleine selectie van de extra’s van de eerdere 2-DVD uitgave. Een nette HD release van een redelijk onderhoudende actiefilm.