Predator 2

07-04-2009

6.2

Predator 2 (Blu-ray)

Los Angeles, 1997. Het is oorlog op straat. De bendes regeren en de politie kan nauwelijks vat krijgen op de situatie. Luitenant Mike Harrigan (Danny Glover) raakt betrokken bij een massale schietpartij tussen de politie en een straatbende. De in het nauw gedreven bendeleden vluchten een gebouw in. Van hogerhand, in de persoon van Peter Keyes (Gary Busey), wordt de politie echter opgelegd om niet te volgen. Korte tijd later klinkt er een explosie uit het gebouw en stormt Harrigan toch naar binnen. Hij treft er een slagveld aan: alle bendeleden zijn op brute wijze vermoord. De moordenaar lijkt te werk te zijn gegaan zonder het gebruik van vuurwapens. Wie is toch deze mysterieuze, onzichtbare en meedogenloze killer? Naarmate er meer doden vallen wordt het steeds duidelijker dat het hier niet om een normale moordenaar gaat. Als naast bendeleden ook agenten het slachtoffer worden, gaat Harrigan op onderzoek uit. Hij krijgt daarbij hulp van agenten Leona (Maria Conchita Alonso) en Jerry (Bill Paxton). Niks had hun echter voor kunnen bereiden op de schokkende waarheid.

In Predator (1987) zagen we hoe Arnold Schwarzenegger’s personage het in de jungle op moest nemen tegen de buitenaardse jager uit de titel. De opzet van het tweede deel, het fantasieloos getitelde Predator 2 (1990), is nagenoeg identiek. Met als voornaamste verschil dat de jungle-setting verruild is voor het Los Angeles van 1997. Het verhaal laat zich niet moeilijk raden. Het begint als links en rechts mensen worden vermoord door een dader die haast onzichtbaar lijkt. De politie tast aanvankelijk in het duister, maar komt uiteindelijk achter de waarheid: dat hier een buitenaardse killer aan het werk is. Vanaf dan begint het kat-en-muis-spel. Geen erg vernieuwend verhaal dus. Door een groep mensen te introduceren die de ‘Predator’ wil vangen in plaats van doden, heeft men geprobeerd om een draai aan het verhaal te geven. Dat helpt een beetje, maar dan nog voelt het allemaal heel erg bekend en voorspelbaar aan. Daar komt nog bij dat regisseur Stephen Hopkins (Lost in Space, Under Suspicion) het monster onnodig lang voor de kijker verborgen houdt. In het eerste deel, toen nog niemand wist hoe de Predator er uitzag, was dat gepast, maar in deze tweede een stuk minder. Mensen die Predator 2 gaan kijken, zullen immers ongetwijfeld ook zijn voorganger gezien hebben. En dus is het geen schokkende verrassing wat er verschijnt als de helm van het monster verwijderd wordt, alhoewel Hopkins het wel op die manier brengt. Het mag duidelijk zijn: erg verrassend is dit tweede deel niet. Dat wil echter niet zeggen dat Predator 2 compleet mislukt is. Want als doorsnee actiefilmpje is de prent best geslaagd. Met name in de tweede helft, als het kat-en-muis-spel echt van start gaat, valt er qua actie voldoende te beleven. Bovendien komt de liefhebber iets meer te weten over de achtergrond en bedoelingen van de Predator, iets wat ontbrak in het eerste deel. Zo krijg je onder meer een kijkje in de trofeekast van de jager, waarin (naar een idee van effect-goeroe Stan Winston) ook de schedel van een monster uit Alien prijkt. Iets wat in de recente Alien vs. Predator-films natuurlijk verder uitgediept werd. Wat ook opvalt is dat Predator 2 de tand des tijds goed doorstaan heeft. De effecten zien er nog steeds prima uit en ook de setting doet nauwelijks gedateerd aan (al speelt de film zich af in 1997). Mits je geen bezwaar hebt tegen meer van hetzelfde, is Predator 2 een aardige film voor fans van het eerste deel.

Predator 2 is al geruime tijd beschikbaar op DVD, als kale uitgave en als 2-disc Special Edition. Sinds kort is de film ook op Blu-ray Disc te koop. Onze recensie van deze HD-versie lees je hieronder.

Jaar: 1990
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626039112

• Audiocommentaar (2x)
  • Favoriete Wapens
  • Hardcore Segmenten
  • Promotie Reeks
  • De Jagers en de Prooi
  • Ontwikkelingen

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc (38,2GB beschreven). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De HD-transfer van Predator 2 levert op een aantal fronten weinig reden tot klagen. Zo is het beeld voldoende scherp en gedetailleerd en is de kleurweergave prima. Zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens dik in orde. De hoeveelheid ruis en grain varieert per scène (waarbij donkere fragmenten er het minst goed vanaf komen), maar over het algemeen blijft het netjes binnen de perken. Toch zijn er ook enkele minpuntjes. Zo is er op momenten wat lichte edge enhancement zichtbaar en tevens duikt er af en toe een wit spettertje in het beeld op. Ook is er sporadisch wat compressieartefacting te zien. De pluspunten hebben gelukkig veruit de overhand op de minpunten, met een dikke voldoende tot gevolg.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Evenals het beeld heeft ook het geluid van Predator 2 de HD-behandeling gekregen. Nu komt het bij oudere films wel eens voor dat je ondanks de stap naar lossless HD-geluid duidelijk blijft horen dat je met een minder recente productie te maken hebt. Niet in dit geval, want de aanwezige DTS HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) klinkt ver boven verwachting. Zo is het direct vanaf het begin, wanneer junglegeluiden je middenin de rimboe plaatsen, duidelijk dat het een erg agressief spoor is. Alle luidsprekers worden dan ook continu aan het werk gezet, resulterend in een uitstekende ruimtelijkheid. Daardoor weet het spoor vooral tijdens de actiescènes veel indruk te maken. Over de dynamiek en detaillering van het geluid valt eveneens niets te klagen. De goede muziek van Alan Silvestri (Forest Gump, The Polar Express) komt dan ook perfect tot zijn recht. Al met al een uitmuntende HD-track, waarin niets van de leeftijd van de film terug te horen is.

In het Nederlandstalige menu van de BD-uitgave van Predator 2 is een redelijke hoeveelheid extra’s te vinden. Deze zijn allemaal overgenomen van de eerdere SE DVD-uitgave. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, met beeld in 480i-resolutie en DD 2.0-geluid.

Audiocommentaar 1
Op de eerste gesproken toelichting hoor je regisseur Stephen Hopkins. De man vertelt rustig over allerlei aspecten van de productie. Uiteraard gaat het dan vooral over hoe bepaalde zaken, zoals de grote effectscènes, tot stand zijn gekomen. Zo nu en dan valt er een korte stilte, maar over het algemeen heeft Hopkins voldoende interessants te melden.

Audiocommentaar 2
Op deze tweede commentaartrack mogen schrijvers Jim en John Thomas hun zegje doen. Nadruk van hun toelichting is uiteraard het verhaal. Zo kom je onder meer te weten hoe de heren op het idee kwamen en welke wijzigingen het script onderging. Ook weten de heren het nodige over het productieproces. Helaas bevat het commentaar (te) veel stiltes, waardoor het inhoudelijk allemaal wat tegenvalt.

De Jagers en de Prooi (36 min)
Dit is een uitgebreide Making Of, waarin zaken als de casting, de effecten en het verhaal aan bod komen. Inhoudelijk is het een mix tussen promotionele prietpraat en interessante info over de totstandkoming.

Ontwikkelingen (6 min)
Hier krijg je van drie effectscènes te zien hoe ze tot stand kwamen, van de ruwe opnames tot het eindresultaat. De regisseur licht het geheel toe. De fragmenten zijn afzonderlijk te bekijken, of via de “Speel Alles”-optie.

Favoriete Wapens (7 min)
In deze extra passeren zes verschillende wapens van de Predator de revue. Je krijgt een uitleg over de werking en komt te weten hoe de wapeneffecten tot stand kwamen. Ook hier kunnen de fragmenten afzonderlijk of via de “Speel Alles”-optie bekeken worden.

Hardcore Segmenten (7 min)
Tijdens de film zie je verschillende fragmenten uit het fictieve TV-programma “Hard Core”. In deze extra kun je deze fragmenten in hun geheel bekijken. Een “Speel Alles”-optie is aanwezig.

Promotie Reeks
Onder deze noemer vind je een aantal korte promotionele Making Of featurettes, bestaande uit de bekende combinatie van interviews, een blik achter de schermen en filmfragmenten. Je kunt kiezen uit: De Predator Gaat Tekeer (3 min), Internationale Making Of (6 min) en Het Maken van de Ultieme Jager (4 min).

In Predator 2 (1990) zie je hoe men het op moet nemen tegen een ongrijpbare buitenaardse jager. Net als in het eerste deel, met als voornaamste verschil de setting (stad in plaats van jungle). Het eindresultaat is een voorspelbaar, maar onderhoudend actiefilmpje dat nauwelijks gedateerd aandoet. De BD-uitgave van Predator 2 heeft een prima beeldkwaliteit en opvallend goed geluid. Afgaande op deze HD-versie zou je niet verwachten dat de film bijna twintig jaar oud is. Qua extra’s is de BD-versie identiek aan de eerdere Special Edition DVD-uitgave, die een acceptabel pakket aan extra’s bevat. Dat betekent dat BD-exclusief materiaal ontbreekt, zodat de meerwaarde ten opzichte van de DVD-versie vooral in het verbeterde beeld en geluid zit. Wil je Predator 2 in de best mogelijke kwaliteit in je collectie hebben, dan is de BD-uitgave dus een goede koop.