Million Dollar Baby

08-04-2009

8.9

Million Dollar Baby (Blu-ray)

Frankie Dunn (Clint Eastwood) is eigenaar van een trainingszaal voor boksers en heeft al heel wat talent onder zijn hoede gehad. Hij is al op leeftijd en verbitterd door slechte ervaringen met talenten die bij hem weggekocht zijn. Met zijn dochter heeft hij geen contact meer. De enige met wie Frankie nog contact heeft is zijn vriend en voormalig bokser Eddie ‘Scrap-Iron’ Dupris (Morgan Freeman). Op een dag komt Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) de trainingszaal binnengelopen. Zij is op zoek naar een trainer en manager. Frankie heeft geen zin om haar te gaan trainen, mede omdat Maggie een vrouw is. Maar Maggie heeft zo ook haar teleurstellingen in het leven te verwerken gehad en is vastbesloten bokser te worden. Haar volhardendheid en doorzettingsvermogen maken gaandeweg toch indruk op de norse Frankie. Mede onder druk van Eddie besluit hij haar toch te gaan trainen. Tijdens al de lange trainingen komen ze erachter dat ze meer gemeen hebben dan alleen de passie voor het boksen. Als Maggie haar beloftes en dromen waarmaakt, voelt Frankie weer de passie van vroeger. Dan moet Maggie boksen tegen regerend kampioen Billie \'The Blue Bear\' (Lucia Rijker), die bekend staat om haar gemene boksspel.

De carrière van Clint Eastwood is indrukwekkend. Al aardig op leeftijd levert Eastwood nog steeds films van een bijzonder hoog niveau af. Met Million Dollar Baby maakte Eastwood in 2004 zijn 29ste film als regisseur. Zoals bekend speelt hij in zijn eigen films ook veelal de hoofdrol en dus is Million Dollar Baby zijn 57ste film als acteur. Dat Million Dollar Baby een bijzondere film is, bewijst wel de toekenning van vier Oscars in 2005. Eastwood mocht twee beeldjes in ontvangst nemen, die voor beste film en beste regisseur. Mede acteurs Hilary Swank en Morgan Freeman kregen beide een Oscar uitgereikt voor hun spel. De verdere lijst met toegekende awards en nominaties voor de film is erg lang.
Het script voor de film is geschreven door Paul Haggis. Oorspronkelijk zou Eastwood alleen de hoofdrol spelen en Haggis de regie doen. Als regisseur is Haggis niet onbekend, denk bijvoorbeeld aan Crash. Eastwood heeft zelf gevraagd om ook de regie te mogen doen, waarbij Haggis bereidwillig een stapje opzij deed. Voor de vrouwelijke hoofdrol zijn Ashley Judd en Sandra Bullock ook overwogen.
In de films van Eastwood staat altijd de diepere menselijke relatie centraal. Zo ook in Million Dollar Baby. In de harde wereld van boksen ontstaat tussen twee mensen, die beide beschadigd zijn door eerdere ervaringen, een bijzondere relatie. Deze relatie heeft invloed op het doen en laten van beide karakters. De ingetogenheid waarmee zowel Eastwood als Hilary Swank hun rollen spelen is enorm sterk. Het subtiele gevoel dat hierin gelegd wordt, waarbij de woorden veelal onuitgesproken blijven, is aan alles merkbaar. Als kijker wordt je meegezogen in de ontwikkeling van de karakters en hun bijzondere relatie. Het verhaal werkt uiteindelijk toe naar een groot drama. Heel knap voorkomt Eastwood dat de film daarbij een goedkope tranentrekker wordt. Ook in de dramatische ontwikkeling blijft de film subtiel ingetogen en ligt de nadruk op de intermenselijke relatie.
De Nederlandse boksster Lucia Rijker speelt ook in de film mee. Naast het feit dat zij in de film de harde bokskampioen Billie speelt, is zij voor Hilary Swank ook de persoonlijke bokscoach geweest. Mede daardoor zien de boksverrichtingen van Swank er ook zeer overtuigend uit. Million Dollar Baby is zeker één van de betere en meest indrukwekkende films van de laatste jaren en daarom nog steeds aan te raden voor elke filmliefhebber.

A-Film heeft Million Dollar Baby eerder uitgebracht op 2-disc Special Edition (SE). In High Definition was de film in Amerika enige tijd geleden al verschenen. Maar nu dus ook in Nederland met deze Blu-ray Disc release van A-Film. In deze bespreking van deze Blu-ray Disc uitgave maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen.

Jaar: 2004
Speelduur: 132 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777927434

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Deze Blu-ray Disc laat een bijzonder fraai beeld zien. De film is vaak nogal donker van aard. Dankzij een zeer goed schaduwdetail en een evenzo goed contrast blijft ook in de donkere scènes alles prima te volgen. Het kleurenpalet is tamelijk ingetogen, je zult geen uitbundig kleurgebruik zien. Maar wat er aan kleur te zien is, ziet er natuurlijk en goed verzadigd uit. Het filmbeeld oogt mooi scherp en goed gedetailleerd, dat ook duidelijk scherper en meer gedetailleerd is dan de eerdere DVD presentatie. Ook wat betreft de detaillering in de donkere scènes is deze Blu-ray Disc in het voordeel. Kortom, een zeer fraai filmisch ogend plaatje. De film is verdeeld in 21 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling heeft een goed leesbaar, klein lettertype en staat onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Engelstalige audiotrack is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 24 bit). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).

De hoog resolutie DTS HD Master Audio track klinkt erg natuurlijk en sfeervol. Tijdens de rustige momenten klinkt is de soundtrack mooi ingetogen met subtiele details. De nadruk van de filmgeluiden en de filmmuziek ligt hierbij op de voorste kanalen. De surrounds geven hierbij subtiel ondersteuning. Bij de boksscènes klinkt het allemaal meer dynamisch waarbij alle aanwezige kanalen goed benut worden. Door het in split-surround gepresenteerde geluid van het aanwezige publiek en speciale geluidseffecten voel je als kijker midden in de actie. Het LFE kanaal versterkt hierbij het rake gevoel van de dreunende klappen bij het boksen. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker. Ten opzichte van de DVD profiteert het filmgeluid van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en de (veel) hogere bitrate. De soundtrack klinkt daardoor voller, dynamischer en gedetailleerder. De hoog resolutie DTS HD MA track klinkt veel mooier dankzij de grotere helderheid, meer detail, een beter surroundgeluid en een strakker en dieper laag.

De Blu-ray Disc start direct met de film, zonder tussenkomst van een menuscherm. Via een menuscherm kun je alleen de ondertiteling selecteren of direct naar een scène gaan. De Blu-ray Disc heeft geen extra’s.

In Million Dollar Baby speelt Clint Eastwood de oude bokstrainer Frankie Dunn, die een eigen trainingszaal voor boksers runt. Op een dag komt Maggie Fitzgerald – een prachtrol van Hilary Swank - de sportschool binnen gelopen. Zij heeft maar één ding voor ogen en dat is een succesvol bokser te worden. Frankie is in eerste instantie terughoudend, maar uiteindelijk gaat hij haar toch trainen. Ze blijken meer gemeen te hebben dan alleen de liefde voor het boksen. Million Dollar Baby is geregisseerd door Clint Eastwood zelf en was in 2005 één van de grote winnaars bij de Oscar uitreikingen. A-Film heeft deze film nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De High Definition beeld- en geluidskwaliteit zijn zeer fraai. De Blu-ray Disc heeft geen extra’s.