Babysitters, The

09-04-2009

4.5

Babysitters, The (DVD)

Shirley (Katherine Waterston) is een scholiere die wat bijverdient met babysitten bij Michael (John Leguizamo) en Gail (Cynthia Nixon). Ze is heimelijk verliefd op Michael en als hij haar op een avond naar huis brengt slaat de vonk over. Als toetje betaalt Michael haar 200 dollar! En na een volgende avond babysitten gebeurt hetzelfde. Dat is makkelijk geld verdienen, denkt Shirley. Ze vertelt het gebeuren aan haar beste vriendin Melissa (Lauren Birkell) en zij wil ook wel wat extra verdienen. Het toeval wil dat Michael zijn affaire opbiecht aan z\'n vriend Jerry (Andy Comeau). Die ziet zo\'n avondje babysitten ook wel zitten. Shirley schakelt, tegen een percentage van de opbrengst, Melissa in voor deze avond. Als steeds meer vrienden van Michael en Jerry van de babysitters gebruik willen maken zet Shirley een echte babysitdienst op. Zo verdient ze in korte tijd extra geld en wordt ze van een simpele scholiere een jonge madam. Maar de vraag is natuurlijk hoe lang dit alles kan blijven duren.

The Babysitters is een vrij originele film, gemaakt door David Ross, die debuteert met deze film. Hij schreef ook zelf het oorspronkelijke scenario. Het is een film waarin tienermeisjes de baas zijn en de wellustige vaders zich laten verleiden tot in wezen schandalige praktijken. In The Babysitters ligt de aandacht echter niet zo zeer op de verderfelijkheid van de daden van deze mannen, het gaat er meer om hoe de meisjes zelf tot ontplooiing komen op zowel het zakelijke als persoonlijke vlak. Regisseur Ross wil niet met z\'n vingertje wijzen en de film bespreekt ook niet de moraal van dit soort zaken. Ross beschouwd het objectief, maar wel vanuit het oogpunt van de meisjes. Met seks is het makkelijk geld verdienen. In het dagelijkse leven zou je zoiets verafschuwen, maar de film brengt het op een integere manier. Niet platvloers of ordinair, maar de zaken worden gebruikt om de onderlinge verhoudingen tussen de meisjes aan te tonen en de zakelijke kant van de business te belichten, soms door middel van zwartgallige humor. De film had zelfs soms wat pittiger mogen zijn. Nu is het verhaal, ondanks de originele invalshoek, soms toch wat voorspelbaar. Maar het einde is weer wel verrassend. En dat einde geeft ook direct de keerzijde van het succes van de meisjes aan. Katherine Waterston (dochter van Law & Order-acteur Sam Waterston) speelt Shirley, de hoofdpersoon van de film. Katherine acteert heel overtuigend, waarbij ze van onschuldig tienermeisje tot zakelijke hoerenmadam groeit. Enkele bijrollen zijn niet zo heel sterk, maar de belangrijkste hoofdrollen worden goed ingevuld door de soms jonge cast, met Katherine Waterston voorop.
Het is niet te hopen dat deze film als inspiratiebron gaat dienen voor tienermeisjes die wel eens babysitten en nu denken wat extra geld te kunnen verdienen. Zo is de film ook niet bedoeld. Het is puur entertainment met een origineel verhaal. Maar wel een verhaal waar je over na kunt denken en die onderwerp van discussie kan zijn.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 85 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025512845

De DVD heeft een anamorfe beeldtransfer in het originele formaat van 1.78:1. De kwaliteit is nogal wisselend, wat vooral komt door de vaste compressie van 6Mb/s. Hierdoor zien de lichte scènes er prima uit met een goede scherpte, contrast en detaillering. Bij de donkere scènes zijn echter behoorlijk veel compressiefoutjes te zien en daarmee is ook de scherpte en detaillering een stuk minder. Het zwartniveau had over de gehele linie iets beter gekund. De kleuren ogen natuurlijk en hebben een goede verzadiging. Er is continue lichte beeldruis aanwezig. De film staat op een disc van het type DVD-5 (enkellaags), dus er is geen laagwisseling.
De film is onderverdeeld in zes hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling heeft een prettig leesbaar lettertype en is op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft de beschikking over twee geluidstracks: een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het DD 5.1 geluid heeft een mooi ruimtelijk karakter. De nadruk ligt voornamelijk op de frontkanalen, maar de surroundkanalen doen heel subtiel mee. Alleen de muziek staat vrij stevig in de surroundkanalen. Dialogen komen uitsluitend uit het centerkanaal en klinken heel naturel. De verstaanbaarheid blijft de hele film door uitstekend. Het LFE kanaal heeft nauwelijks iets te doen. Voor de rest een keurige geluidsband zonder veel poeha, die goed in elkaar steekt.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. Er staan geen extra\'s op deze DVD.

Na het babysitten wordt Shirley verleid door Michael, waarna hij haar 200 dollar geeft. Dat is het begin van een carrière als babysitmadam, waarbij haar vriendinnen van school het meeste werk doen. The Babysitters is een vrij originele film met een niet alledaags onderwerp. De meiden spelen hun rollen vol overgave en hebben plezier in hun werk. De DVD heeft een wisselende beeldkwaliteit, wat vooral met de manier van compressie te maken heeft. Het geluid is prima in orde. Extra\'s heeft deze DVD niet. De leeftijdsaanduiding vanaf 12 jaar is, gezien de aard en inhoud van de film, te laag gekozen. Wie eens iets anders wil zien zou deze film zeker eens kunnen overwegen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.