Moonraker

22-04-2009

6.6

Moonraker (Blu-ray)

James Bond (Roger Moore) moet de mysterieuze verdwijning van de Moonraker Spaceshuttle onderzoeken, die boven op een Boeing 747 werd getransporteerd. Bond’s eerste bezoek is bij de fabrikant van de Spaceshuttle, Drax Industries. Als hij eigenaar Hugo Drax (Michael Lonsdale) wil bezoeken, heeft hij een hardhandige ontmoeting met ene Chang (Tohsiro Suga). Dit maakt Drax verdacht. Bond krijgt bij zijn onderzoek hulp van de mooie Amerikaanse Dr. Holly Goodhead (Lois Chiles), die zowel CIA agente als astronaut blijkt te zijn. Het onderzoek leidt Bond naar Venetië en Brazilië. Niet alleen heeft Bond daar weer een hardhandige ontmoeting met de reus Jaws (Richard Kiel), maar ontdekt hij ook welk verschrikkelijk plan Drax heeft om de wereld te vernietigen.

In 1977 eindigde de toen laatste Bond film The Spy Who Loved Me met de belofte dat James Bond terug zou keren in For Your Eyes Only. De plannen veranderden toen de film Star Wars een groot succes bleek. De producer Albert R. ‘Cubby’ Broccoli besloot toen om Moonraker eerst te maken en daarna pas For Your Eyes Only. En zo werd Moonraker de elfde Bond film en speelde Roger Moore voor de vierde keer de charmante gentleman en 007 geheim agent James Bond. Moonraker is gebaseerd op de gelijknamige roman van Ian Fleming uit 1955. Voor de film is het verhaal sterk gemoderniseerd. Met de spaceshuttle speelden de makers in op de actualiteit. In die periode was het Amerikaanse ruimtevaartprogramma bezig met het spaceshuttle programma. Alleen vloog toen de echte spaceshuttle nog niet, in de Bond film uiteraard wel. Na het grote succes met The Spy Who Loved Me is Moonraker door velen bekritiseerd. Toch is Moonraker een geslaagde Bond verfilming geworden. De film heeft een goed verhaal waarin een mysterie en tal van aanknopingspunten uiteindelijk leidt tot de ontdekking dat het voortbestaan van de wereld op spel staat. In dit verhaal moet Bond het opnemen tegen een ‘waanzinnige’ miljonair met een duivels plan. Deze miljonair wordt op fraaie wijze gespeeld door Michael Lonsdale. Ian Fleming had in zijn roman Drax omschreven als “a Lonsdale figure”. De film heeft weer een grootste setting, van waaruit de miljonair zijn geniale plan ten uitvoer brengt. Moonraker kreeg in 1980 een Oscar nominatie voor de special effects. Andere ingrediënten zijn natuurlijk weer de gadgets van Q, de actiescènes, de exotische en bijzonder locaties (Venetië en Rio) en natuurlijk niet te vergeten: een mooie Bond girl. In Moonraker is de Bond girl de knappe Amerikaanse actrice Lois Chiles. Richard Kiel speelt voor de tweede keer het karakter Jaws. Bernard Lee is voor de laatste keer te zien als het karakter M. Lee overleed in januari 1981 aan de gevolgen van kanker. Uiteraard zijn Lois Maxwell als Moneypenny en Desmond Llewelyn als Q ook weer van de partij. John Barry schreef weer de filmmuziek, een van zijn fraaiste soundtracks tot nu toe. En voor de derde keer zingt Shirley Bassey de titelsong tijdens de begintitels. Shirley Bassey zong ook de titelsong bij de eerste Bond film Dr. No (1962) en de zevende Bond film Diamonds Are Forever (1971). En dat alles bij elkaar waren de ingrediënten van wederom een geslaagde Bond film, die volgens de aftiteling op locatie is opgenomen in Italië, Brazilië, Guatemala, Amerika en “Outer Space”.

Twee jaar geleden zijn alle 20 ‘officiële’ James Bond films (gerekend tot 2006) opnieuw op DVD uitgebracht als een Ultimate Edition DVD uitgave met state of the art gerestaureerd beeld en geluid. Daarmee werd meteen de basis gelegd voor de High Definition uitgaven van de film op Blu-ray Disc. 20th Century Fox / MGM heeft Moonraker in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een korte vergelijking met de Ultimate Edition DVD uitgave. Onze recensie van die laatste uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1979
Speelduur: 125 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626041269

• Audiocommentaren
  • Controlecentrum 007
  • Fotodatabase
  • Missiedossier
  • Ministerie van Propaganda
  • Het archief van MI6

Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Een paar jaar geleden heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films (gerekend tot 2006) volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terabyte. Alle films zijn gescand met een zeer hoge resolutie van 4000 x 3000 pixels. Ter vergelijk: Blu-ray Discs hebben een resolutie van 1920 x 1080 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Drie jaar heeft DTS Images gewerkt aan deze restauratie. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook is de filmgrain sterk geminimaliseerd en is de kleurbalans hersteld.

Dankzij de eerdere restauratie ziet het getoonde beeld er nagenoeg perfect uit. Een zeer contrastrijke beeld met goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Door het sterke contrast is bij enkele scènes het schaduwdetail iets minder goed. Het beeld oogt in het algemeen zeer scherp en gedetailleerd, behoudens enkele scènes die bewust een wat softe aanblik hebben gekregen. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden en filmgrain is nagenoeg helemaal verdwenen. Edge enhancement is niet zichtbaar. De High Definition presentatie op deze Blu-ray Disc laat de film nog veel fraaier dan op de Ultimate Edition DVD uitgave zien. Scherpte en detaillering zijn zichtbaar beter, de dieptewerking van het beeld is beter en de kleuren ogen natuurlijker en krachtiger. Als geheel een prima High Definition presentatie die het beeld van de Ultimate Edition DVD uitgave zonder meer overtreft. De film is opgedeeld in 33 chapters. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Engelstalige audiotrack is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 24 bit). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).

De 5.1 surroundtrack van Moonraker is afgeleid van de originele 70 mm 6-track van de film. Het muziekgedeelte van de soundtrack, met muziek van John Barry, heeft een prima klinkend stereogeluidsbeeld. De filmgeluiden beperken zich meestentijds tot de centerspeaker en de frontspeakers, waardoor de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen ligt. De surrounds worden subtiel gebruikt voor omgevingsgeluiden en de ruimtelijke weergave van de filmmuziek. Bij de actiescènes worden de surrounds nadrukkelijker in split-surround (stereo) gebruikt. Bij deze actiescènes zorgen het LFE kanaal en de subwoofer voor een goed diep laag. Dankzij de lossless gecomprimeerde DTS HD Master Audio track klinkt de soundtrack meer open en meer ruimtelijk met een nadrukkelijker gebruik van de surroundkanalen.

De bewegende menu’s zijn qua vormgeving gelijk aan de menuschermen van de eerdere Ultimate Edition DVD uitgave. Tijdens de film maakt de Blu-ray Disc gebruikt van een pop-up menu, dat wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de Ultimate Editon DVD uitgave staan. De extra’s hebben MPEG-2 480i SD beeldkwaliteit (tenzij anders vermeld) en zijn Nederlands ondertiteld.

MI6 Commentaar

Audiocommentaar van regisseur Lewis Gilbert en acteurs en crewleden
Regisseur Lewis Gilbert geeft samen met schrijver Christopher Wood en mede producers Michael G. Wilson en William P. Cartlidge een prima commentaar waarin veel informatie over tal van aspecten wordt gegeven.

Audiocommentaar van Sir Roger Moore
Ook bij deze film heeft acteur Roger Moore eerder voor de UE DVD release een nieuw commentaar ingesproken. Moore weet met een aangename rustige stem te boeien, alhoewel hij eerlijk toegeeft zich niet alles meer te herinneren. Af en toe vallen er stiltemomenten, maar desondanks een prima informatief commentaar met de typische relativerende humor van Moore.

Vrijgegeven: uit het archief van MI6
Met als vervolgkeuzen:

007 in Rio – originele featurette uit 1979 (12 min)
Een promotie filmpje over de nieuwe James Bond met enkele filmfragmenten, waarin speciale aandacht voor het filmen in Rio.

Bond ‘79 (12 min)
Een promotionele achter de schermen documentaire uit 1979, met een introductie van Michael G. Wilson.

Ken Adam\'s Productiefilms (11½ min)
Ken Adam maakte bij verschillende Bond films een 8 mm videodagboek van zijn zoektocht naar geschikte locaties en de bouw van zijn sets. Dus ook voor Moonraker ging hij op stap met zijn camera.

De vrije val leren - Sky Diving Testfilm (4 min)
Michael G. Wilson vertelt over de problemen die men had om de openingsscène gefilmd te krijgen.

Sky Diving Storyboards (1 min)
Een storyboard presentatie van de openingsscène.

Circus’ filmmateriaal (1 min)
Een ongebruikte scène die bedoeld was voor de openingscène. Met introductie door Michael G. Wilson.

Gondel Alternatief Storyboard 1 (1 min)
Een storyboard presentatie van de kabelbaan scène, maar anders dan in de film is gekomen.

Gondel Alternatief Storyboard 2 (1 min)
Idem als bovenstaand.

Aftiteling (1½ min)
Is een overzicht van namen die meegewerkt hebben aan deze Blu-ray Disc uitgave.

Controlecentrum 007
Een interactief gedeelte waarbij je een bepaalde scène van de film kunt bekijken gerelateerd aan een bepaalde keuze. Er zijn zeven categorieën waaruit je kunt selecteren, waarbij elke categorie weer een aantal vervolgkeuzen heeft voor de selectie van een bepaalde filmscène. Niet echt zinvol.

Missiedossier
Met twee featurettes:

Inside Moonraker – Een originele documentaire(42 min)
Uitstekende achter de schermen documentaire, waarin Patrick Macnee je meeneemt bij een kijkje op de set. Met interviewfragmenten, beelden op de set en filmfragmenten. Ook de nodige aandacht voor de relatie met de Star War film.

De mannen achter het lawaai – Special Effects documentaire (18 min)
Een korte documentaire over de special effects en de stuntmannen van de verschillende Bond films. En natuurlijk worden enkele van de meest spectaculaire filmscènes getoond.

Ministerie van Propaganda

Bioscooptrailer (4 min)
De officiële bioscooptrailer van de film.

Fotodatabase
Een groot overzicht van foto’s en ander statisch beeldmateriaal. Verdeeld over veertien verschillende thema’s. De foto’s worden in de vorm van een diashow gepresenteerd.

Met Moonraker verkent Roger Moore als James Bond niet alleen de aardse locaties Venetië en Rio de Janeiro, maar gaat de geheim agent ook een ruimtelijk avontuur tegemoet. Dit alles is het gevolg van de verdwijning van een spaceshuttle die commander Bond onderzoekt. Hij krijgt hulp van de mooie astronaute en CIA agente Holly Goodhead. Ook deze Bond is een leuke mix van de bekende Bond ingrediënten: een waanzinnige multimiljonair die de wereld bedreigt, een mooie Bond girl, grootse settings, een onderhoudend verhaal met voldoende actie, humor en een vleugje romantiek. Bond girl in deze film is Lois Chiles en de ‘bad guy’ is Michael Lonsdale met ook nu weer de hulp van Richard Kiels (Jaws).
Twee jaar geleden zijn de James Bond films opnieuw op DVD uitgebracht als een Ultimate Edition DVD uitgave met state of the art gerestaureerd beeld en geluid. Daarmee werd meteen de basis gelegd voor de High Definition uitgaven van de film op Blu-ray Disc. Fox Home Entertainment heeft Moonraker met fraaie kwaliteit High Definition beeld en geluid op Blu-ray Disc gezet. De extra’s van de Ultimate Edition DVD uitgave zijn hierbij overgenomen. Een zeer fraaie HD presentatie van dit ruimteavontuur van James Bond.