Lakeview Terrace

06-05-2009

5.7

Lakeview Terrace (DVD)

Chris Mattson (Patrick Wilson) en zijn vrouw Lisa (Kerry Washington) vormen een jong en hip koppel dat samen hun eerste huis koopt in het zonnige Lakeview Terrace. Dit is het huis waar ze al lang over gedroomd hebben en waar ze hun gezinnetje willen stichten. Tenminste, dat was het plan… Naast hen woont de humeurige agent Abel Turner (Samuel L. Jackson), een alleenstaande vader met twee tienerkinderen. Sinds hij zijn vrouw heeft verloren heeft hij het moeilijk in het leven. Normale sociale omgang met hem is lastig, in dit geval des te meer omdat Abel direct al een aversie heeft tegen zijn nieuwe buren. Hij is namelijk van de oude stempel en vindt het maar niets dat een blanke man getrouwd is met een gekleurde vrouw. Kleine ergernissen doen de zaak verder escaleren en Abel gaat steeds verder om zijn territorium te verdedigen. Hij wil dat Chris en Lisa verhuizen en maakt hen het leven zuur om dat te bereiken. Er komt een punt waarop zelfs deze keurige familie het niet meer trekt en terugslaat. Uiteindelijk zou het conflict wel eens ernstig uit de hand kunnen lopen.

De plot van Lakeview Terrace hebben we in enigerlei vorm vaak voorbij zien komen. Een sterk punt dat deze film scheidt van soortgelijke producties is de zorgvuldige opbouw. Bij de kijker ontstaat na de introductie van de buurt en de personages al snel een gevoel van onbehagen dat je niet meer los laat. Er is iets niet helemaal in de haak en veel dingen die spelen worden niet letterlijk geuit. Deze spanning wordt tot in de laatste akte vastgehouden, waarna de conclusie toch enigszins tegenvalt. Het einde is niet zozeer slecht, maar is precies wat je zou verwachten. De film probeert meer te zijn dan een standaard thriller door de rassenproblematiek die op subtiele wijze in het script verwerkt zit. In Amerika zijn dergelijke zaken nog steeds aan de orde van de dag. Het is dan ook jammer dat hier niet meer mee gedaan wordt, bijvoorbeeld door een andere ontknoping die tot nadenken stemt. Het had de film net dat beetje extra kunnen geven. Feit is in ieder geval dat veel van de inhoud waarschijnlijk dichter bij de waarheid zit dan je zou denken. Samuel L. Jackson heeft de laatste jaren een reeks matige rollen op zijn CV mogen bijschrijven, maar revancheert zich hier prima. Hij is het ene moment innemend en charmant, waarna hij volledig kan omslaan in een gevaarlijk persoon die je niet als je buurman zou willen hebben. Het koppel dat centraal staat in de film, wordt op natuurlijke wijze neergezet door Patrick Wilson en Kerry Washington. Wilson is in zijn hele doen en laten het prototype blanke man en daarom hier uitstekend op zijn plaats. Zijn transformatie van beleefdheid naar wanhoop en agressie is geloofwaardig. Kerry Washington heeft een kleinere rol toebedeeld gekregen, maar weet hier toch nog veel uit te halen. Het is jammer dat het script hier en daar wat typische fouten en inconsistenties bevat. Zo verdwijnen de kinderen van Abel halverwege de film opeens volledig van het toneel vanwege een tripje met zijn schoonzus. Dit wijst erop dat de schrijvers even niet meer wisten wat ze met hen aanmoesten. Ook gebeurt het soms dat een voorwerp, zoals een telefoon, op exact het juiste moment in het zichtveld komt. Daarnaast is het ongeloofwaardig dat Abel wegkomt met grove overtredingen van de wet, zonder dat dit gevolgen heeft. Hij mag dan wel agent zijn en in de VS wonen, maar dit gaat toch wat ver. Lakeview Terrace wordt op ongeïnspireerde wijze in beeld gebracht door Neil LaBute, die echter wel een grote stap vooruit maakt na het matige The Wicker Man. Deze prent weet te vermaken tot vlak voor het einde dankzij de zorgvuldige opbouw. De overdreven climax tegen de weinig subtiele symbolische achtergrond van een bosbrand laat echter het gevoel achter dat hier meer in had gezeten.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609659016

• verwijderde scenes
  • Making of featurette

De originele beeldverhouding van 2.35:1 is voor deze DVD licht aangepast naar 2.40:1. Deze anamorf gepresenteerde transfer is voldoende scherp en kent een redelijk detail. De close-ups overtreffen hier de overzichtshots. Zo nu en dan is er wat lichte edge enhancement zichtbaar. Het beeld is kleur- en contrastrijk en de kleurbalans is uitstekend. Wit is ook echt wit en het zwart is diepzwart. Laatstgenoemde gaat echter wel ten koste van het schaduwdetail, dat ondermaats is. Jammer, gezien de vele nachtelijke scènes in de film. Er zijn verder geen enkele imperfecties in het beeld te constateren. Een uitstekende transfer waar vrij weinig op is aan te merken.
Lakeview Terrace is verdeeld in een ruime 28 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling staat helemaal onderin het beeld.

De originele Engelstalige audio wordt gepresenteerd in Dolby Digital 5.1 (448kb/s). De nadruk ligt op de voorkanalen, al zijn er zeker momenten waarop er ook effecten uit de achterste speakers komen. Deze zijn meestal subtiel maar soms ook knallend tijdens de actiemomenten. Wanneer er aanleiding toe is, komt het LFE kanaal in actie met een mooi diep en doordringend laag. De dialogen zijn uitstekend verstaanbaar en komen uit de middelste speaker. Het volumeverschil tussen de dialoogscènes die het leeuwendeel van de film vormen en een paar actievolle stukken is wel wat groot. Al met al een prima track met een mooie sturing en veel detail.

Via het fraai geanimeerde menu, voorzien van muziek, is een aantal extra’s te selecteren.

Regisseur LaBute en actrice Kerry Washington hebben de moeite genomen om commentaar te geven bij de film. Het duo zorgt voor een mooie balans tussen de technische aspecten en de meer luchtige zaken. De audio is DD2.0 (192kb/s) en het commentaar is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Verwijderde scènes (14 min.)
Hier zijn een achttal verwijderde scènes te bekijken, waarvan één in twee verschillende versies. Ze zijn afzonderlijk te bekijken of allemaal achter elkaar. Optioneel kun je ze beluisteren met commentaar van de regisseur. Nederlandse ondertiteling is beschikbaar bij de gewone versie en ook bij het commentaar. Het beeldformaat is 1.33:1 letterbox en de audio DD2.0 (192kb/s).

Making of featurette (20 min.)
Een standaard making of met triviale inzichten in het script die je waarschijnlijk al had opgemerkt. Verder vooral veel ophemeling over en weer. Het brengt weinig nieuwe informatie. De beeldverhouding van de interviews is 1.78:1 en dat van de filmfragmenten 2.40:1. De audio is DD2.0 (192kb/s) en Nederlandse ondertiteling is voorhanden.

Hier kun je een blu-ray promotie trailer bekijken en een vijftal trailers van andere recente producties die door Sony worden uitgegeven. Het beeldformaat varieert en de audio is DD5.1 (448kb/s). De trailers zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Chris en Lisa hopen een rustig leventje op te bouwen in hun droomhuis in het zonnige plaatsje Lakeview Terrace. Maar ze hadden niet gerekend op hun rancuneuze buurman Abel. Deze alleenstaande vader en politieagent ziet het interraciale koppel niet bepaald zitten en wil ze de buurt uit hebben. De standaard plot wordt naar een hoger niveau getild door een sterke en sluimerende opbouw en krachtige vertolkingen. Jackson schittert na jaren weer eens in een goede rol. Het einde van Lakeview Terrace stelt wel wat teleur. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD zijn prima en er zijn een aantal extra’s aanwezig.