Screen at Kamchanod, The

Wilbert Rietman
23-05-2009

4.5

Screen at Kamchanod, The (DVD)

We schrijven 1987 als twee wetenschappers een film vertonen in de bossen van Kamchanod. Ze deden dit zonder een publiek om de voorstelling te zien. Na afloop van de prent, kwamen er geesten tevoorschijn met alle gevolgen van dien. Wat er exact gebeurde op dit moment, blijft een raadsel. Dr. Yuth is geïntrigeerd door deze gebeurtenis. Anno nu probeert hij samen met een team (waaronder zijn vriendin en een journalist) te achterhalen wat er zich heeft afgespeeld. Ook deze groep besluit de film te kijken, ondanks waarschuwingen van de doorgedraaide betrokkenen van de eerdere vertoning. Wat zij los hebben gelaten op zichzelf, valt met geen pen te beschrijven. Is er een manier om van dit kwaad af te komen?

Sinds de doorbraak van de productie Ringu en zijn Amerikaanse remake, lijkt het of de Aziatische horrorfilms als auto’s van de lopende band afrollen. Dat ook Hollywood dit niet onopgemerkt aan zich voorbij heeft laten gaan, bewijzen de talloze herverfilmingen die elk jaar gereleased worden. De kwaliteit blijft echter vaak nogal achter. Toch komt er van die grote berg griezelfilms uit het verre Oosten zo nu en dan een titel bovendrijven die de moeite meer dan waard is. The Screen at Kamchanod is zo’n titel. Ondanks dat de vertelling leentjebuur speelt bij diverse bekendere genregenoten, weet de prent toch een geheel eigen smoel te tonen en een nieuwe draai te geven aan het reeds bekende. Al vrij vroeg zit de snelheid er behoorlijk in en weten de makers de spanning vast te houden. Soms doen ze dit door suggestieve beelden en vondsten, maar ook is men niet bang geweest voor een stukje recht-in-je-smoel-horror met liters bloed en een goede hoeveelheid gore. Het verhaal heeft hier absoluut niet onder te lijden en ook de ontwikkeling van de karakters brengt genoeg kijkplezier. Petje af voor cast en crew die tezamen de reeds bewandelde paden van de Aziatische horror nogmaals bewandelen, zonder te trappen in de valkuilen waar eerdere titels wel in zijn gevallen. Vooral de eerder genoemde karakterontwikkelingen verdienen een dikke pluim. Hiernaast alle lof voor de hoofdacteurs die hun personages net dat beetje extra geven. Dit geldt echter niet voor de bijfiguren die, op een uitzondering na, nogal ééndimensionaal en van bordkarton gemaakt overkomen. Alleen het einde doet een beetje knullig aan. Jammer genoeg geniet deze Thaise film niet zoveel bekendheid bij het grote publiek. Zo is er bijvoorbeeld geen profielpagina te vinden op IMDB. Het resultaat is zeker een goed spookverhaal geworden dat een grotere aandacht verdient. Geniaal is het echter niet te noemen, daarvoor is er teveel gejat. Goed bedacht is het zeker en The Screen at Kamchanod zal dan ook menig fan weten te bekoren.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 94 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Thais
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073403

• Also Available

Het beeld wordt anamorf weergegeven in de verhouding 1.78:1. Het vertoonde oogt over de hele linie als een goedkope griezelfilm van eind jaren ’80/begin jaren ’90. Het lijkt zelfs of er gekeken wordt naar een videoband. Misschien is dit een keuze geweest van de makers of er is sprake van een nogal slechte bron. Zo kent het beeld meerdere krassen, vuiltjes en andere beschadigingen. Ook ziet alles er behoorlijk grof uit. Aanwezige kleuren ogen flets, dof en hierdoor onnatuurlijk. Tijdens donkere scènes is het één en ander nogal moeilijk te onderscheiden. Compressieblokken zijn waar te nemen. Tevens is er filmgrain aanwezig en is er hier en daar edge enhancement toegepast. Het contrast van het beeld is nogal aan de hoge kant. Niet alles komt even scherp over door de mindere detaillering. Kortom, deze film heeft een beeldkwaliteit die we niet gewend zijn van een recente productie, ondanks dat het hier een low budget productie betreft. Het verhaal kent 12 chapterstops. De Nederlandstalige ondertiteling is optioneel en staat op een goede hoogte in het beeld.

Ondanks dat de cover ons een Dolby Digital 5.1 track belooft, is er een Dolby Digital 2.0 stereotrack (192 kbit/s) in de Thaise taal aanwezig. Mede doordat de track niet zijn maximale bitrate heeft, biedt het geluid ook weinig spektakel. Grof gezegd, ook hier valt weinig te genieten voor de ware DVD-fanaat. De track voorziet de beelden van geluid, maar meer ook absoluut niet. De nodige dynamiek ontbreekt, waardoor er een nogal saai geluid ontstaat. De weinige geluidseffecten die de prent kent, komen hierdoor totaal niet tot hun recht. Deze komen eerder dof en nogal blikkerig over. Wat wel mooi wordt weergegeven is de lekkere spooky muzikale soundtrack. Deze weet de spannende, suggestieve beelden net dat beetje extra te geven. Voor zover de kennis van de Thaise taal reikt, zijn de dialogen bijna altijd verstaanbaar en goed te volgen. Wel kennen deze een nogal blikkerig karakter en lopen ze niet altijd synchroon met de beelden. Een geluidstrack die een krappe onvoldoende verdient.

Het menu bestaat uit een statisch scherm in het beeldformaat 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Helaas vinden we qua extra’s niet veel bijzonders.

Trailer (2 ½ min.)
Een knap gemaakte promotioneel filmpje (Nederlands ondertiteld) voor de prent. De beeldverhouding is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Also Available
Nog eens een drietal trailers voor andere, vergelijkbare films uitgegeven door Paradiso.

Na het grote succes van Ringu wordt ook de Nederlandse DVD-markt overspoeld met Aziatische horror. Lang niet al deze titels zijn de moeite waard, maar hier en daar zitten er films tussen die het verdienen gezien te worden. The Screen at Kamchanod is er zo één. Ondanks dat het verhaal van jatwerk aan elkaar hangt, zijn de makers er toch in geslaagd een onderhoudende en spannende horrorfilm af te leveren. Dit is zowel te danken aan de uitstekende acteurs in de hoofdrollen als het script wat het tempo er goed in houdt. Ondanks een vervloekte film als uitgangspunt, toch een geslaagde prent. Helaas gelden er voor de DVD technisch gezien nogal wat minpunten. Zo doet het beeld niet onder voor dat van een oudere videoband. Het geluid verdient zo ook zijn kanttekeningen. Interessante extra’s schitteren hiernaast ook door afwezigheid. Al met al een prima spokenfilm, maar een belabberde DVD uitgave.