Boy A

08-07-2009

6.2

Boy A (DVD)

Een jongeman (Andrew Garfield) mag na een forse gevangenisstraf eindelijk weer terugkeren in de maatschappij. Als kind heeft hij een vreselijke misdaad begaan, waarvan de psychische gevolgen nog steeds merkbaar zijn. Hij krijgt echter een tweede kans, compleet met de nieuwe naam Jack Burridge. Maatschappelijk werker Terry (Peter Mullan) is zijn steun en toeverlaat. Een vaderfiguur zoals Jack die nooit heeft gekend. Deze man stopt hart en ziel in zijn werk en is erg begaan met het lot van zijn ‘jongens’. Jack vindt al snel een baan en sluit vriendschap met een aantal collega’s. En dan is er nog die leuke meid op het kantoor: Michelle (Katie Lyons). Ze blijkt ook wat in hem te zien en samen bouwen ze iets moois op. Maar net als dingen er weer een beetje zonnig uit beginnen te zien voor Jack, komt de media hem op het spoor. De kranten staan vol over ‘het monster dat weer onder de mensen is’ en in één klap verliest Jack alles. Heeft hij wel een eerlijke tweede kans gehad? Is het mogelijk om een nieuw leven op te bouwen na het plegen van een verschrikkelijke misdaad?

Boy A is zo’n film die nooit een echt groot publiek zal vinden. De film is gemaakt voor TV door toneelregisseur John Crowley naar het boek van Jonathan Trigell en tot script bewerkt door Mark O’Rowe. De prijzenregen na de release was echter fors en moet ook de makers verrast hebben. De prestigieuze TV BAFTA awards voor beste acteur, regie, montage en cinematografie mochten in ontvangst worden genomen. Waar de bioscooprelease in Nederland beperkt bleef tot enkele screenings in kleine arthousebioscopen, stelt Homescreen de prent nu beschikbaar op DVD. De herkomst van de regisseur uit de wereld van het toneel is onmiddellijk duidelijk. Boy A straalt een bijzondere rust uit en de opbouw van het verhaal is langzaam en zorgvuldig. De acteurs krijgen alle aandacht om te schitteren in hun rollen, en dat doen ze dan ook. Andrew Garfield is iemand van wie we hopelijk nog veel gaan horen. Hij is zeer naturel in zijn prestatie en volkomen geloofwaardig. Hij vormt het hart en de essentie van de film en maakt het bijna eigenhandig tot een succes. Bijna, want de bijrol van Peter Mullan is ook een vermelding waard. Zijn relatie met de jongen is hartverwarmend en hij komt integer en oprecht over. Het camerawerk is ondergeschikt aan dit acteervuurwerk, maar desalniettemin van hoog niveau. Het komt regelmatig voor dat een stationaire positie wordt ingenomen gedurende lange tijd. Dit creëert een rust die voor extra kracht zorgt. De algehele look is somber en grijs, passend bij de materie. De thematiek die wordt aangekaart is geen lichte kost. Vergeving, schuld en nieuwe kansen staan centraal. Het is knap hoe je als kijker sympathie krijg voor een jongen die een gruwelijke daad heeft begaan. Hij was nog maar een kind en is in minder dan ideale omstandigheden opgegroeid. Bovendien heeft hij zijn lesje geleerd en wil hij zijn leven beteren. Toch krijgt hij hiertoe niet de kans, de maatschappij en vooral de media zijn onvergeeflijk. Er worden serieuze vraagtekens gezet bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van rehabilitatie. Angstwekkend actueel gezien de vele discussies over TBS in ons land. Pieter Kuijpers kwam in zijn productie met de titel TBS tot een gelijksoortige deprimerende conclusie. Boy A is zo krachtig omdat deze oprecht is. Je voelt je als kijker niet gemanipuleerd tot het innemen van een bepaalde positie. Wel zul je ongetwijfeld meegesleept worden door het verhaal, mits je geen problemen hebt met een wat tragere opbouw. Een aanrader voor liefhebbers van de betere dramafilm.

Genre: Drama, Misdaad, Romantiek
Speelduur: 102 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249474760

De originele beeldverhouding van 1.85:1 is voor deze anamorfe transfer zeer licht aangepast naar 1.78:1. De film is waarschijnlijk met beperkte middelen geschoten en dit is helaas terug te zien in de kwaliteit van het beeld. Buitenscènes zien er nog redelijk scherp uit, maar dit kan niet gesteld worden van interieurscènes en fragmenten met weinig licht. Daar is ook een flinke portie ruis zichtbaar. Daarnaast is er sprake van een opvallende bewegingsonscherpte (lees: meer dan gebruikelijk). Zo nu en dan zijn er wat compressieartefacten te zien en ook edge enhancement steekt de kop op. Verdere onrechtmatigheden zijn niet zichtbaar. Kleuren en contrast zijn ingetogen en grauw. Echter niet tot een dergelijk niveau dat het er onnatuurlijk uitziet. Het zwartniveau en schaduwdetail zijn wel in orde. Een transfer die aardig wat mankementen kent maar net goed genoeg is voor een voldoende.
Boy A is verdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling had een stuk lager in beeld mogen staan. Op een enkel slippertje na is de vertaling van de soms moeilijk verstaanbare Engelse accenten wel goed gedaan.

Er zijn twee audiotracks waaruit gekozen kan worden, een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) versie. De eerstgenoemde wordt hier gesproken. Veel verschil zal er echter niet te bespeuren zijn, want de 5.1 variant kent nauwelijks surround elementen. De dialogen zijn wel altijd goed te verstaan. Heel sporadisch is er een verdwaald effect dat uit de stereospeakers komt. De achterste speakers en de subwoofer worden alleen ingezet tijdens een enkele scène die daarom vraagt, zoals een scène in een nachtclub. Hier gaat ook het volume flink omhoog. Een weinig indrukwekkende audiopresentatie maar wel een die de film effectief genoeg ondersteunt.

Boy A zit verpakt in een standaard keepcase met daaromheen een slipcase. Deze heeft dezelfde opdruk als de cover. Hierop staat overigens dat de speelduur 97 minuten is, terwijl deze 102 minuten blijkt te zijn. Er zijn geen extra’s te vinden op de DVD, afgezien van trailers van de hoofdfilm en van een handjevol andere recente producties.

Eric, die onder de nieuwe naam Jack door het leven gaat, krijgt een nieuwe kans. Na jarenlang gevangen te hebben gezeten omdat hij als kind een gruwelijke misdaad heeft begaan, moet hij zijn draai proberen te vinden in de maatschappij. Alles lijkt goed te gaan, totdat de media hem op het spoor komen en oud zeer weer naar boven komt. Boy A is een intelligente en integere productie vol emotie, voorzien van voortreffelijk acteerwerk van Andrew Garfield en Peter Mullan. De thema’s zijn uit het leven gegrepen en zullen nog lang in je hoofd blijven rondspoken. De DVD verdient helaas niet meer dan een krappe voldoende op het gebied van beeld en geluid. Daarnaast ontbreken extra’s, op een aantal trailers na.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.