Nick and Norah’s Infinite Playlist

03-08-2009

6

Nick and Norah’s Infinite Playlist (DVD)

Nick (Michael Cera) heeft het moeilijk. Drie weken geleden ging het uit met zijn vriendin maar hij is nog steeds gek op haar. Tijdens een avondje uit komt hij haar per ongeluk tegen en het blijkt dat ze alweer iemand anders heeft gevonden. Dit gaat Nick niet in de koude kleren zitten en hij besluit een poging te doen zijn ex jaloers te maken. Hij vraagt het hem onbekende meisje Norah (Kat Dennings) om voor 5 minuten zijn vriendin te spelen. Dit vormt de start van een bijzondere nacht die Nick en Norah samen in Manhattan doorbrengen. Ze zijn op zoek naar een legendarische band die ergens in de stad zou spelen en ook een dronken vriendin van Norah die spoorloos is geraakt. Ze krijgen hierbij hulp van de gay bandleden van Nick. De avontuurlijke uurtjes worden gekenmerkt door liefde, humor en vooral heel veel (live) muziek.

Het genre van de tienerkomedie verloopt meestal volgens een vaste formule. Een stramien dat al vele malen opnieuw is toegepast. Nick and Norah’s Infinite Playlist geeft hier een frisse draai aan. Komt dit wellicht door de unieke kwaliteiten van het bronmateriaal, een boek van Rachel Cohn en David Levithan?\" De dialogen doen in ieder geval allerminst aan alsof ze afkomstig zijn uit de literatuur. Het cliché verhaal zonder verrassende wendingen wordt tot leven gebracht dankzij de leuke dialogen en de algehele ongedwongen sfeer die de film uitstraalt. De chemie tussen hoofdrolspelers Michael Cera en Kat Dennings is ook zonder meer aanwezig en beiden hebben een charmante, natuurlijke manier van acteren. De soundtrack mag ook sterk genoemd worden en is bovendien zeer gevarieerd. Het vormt feitelijk een personage op zich en speelt een belangrijke rol in het verhaal. Buiten de hoofdverhaallijn die het merendeel van de korte speelduur in beslag neemt, zijn er verscheidene bijpersonages. Helaas voegen de overdreven dronken, zoekgeraakte vriendin en de gezellige stereotype homojongens weinig toe aan het verhaal. De grappen rondom hen zijn nogal flauw en halen de vaart uit het verhaal. Nick and Norah’s Infinite Playlist is geen zware kost, er wordt absoluut geen inspanning van je verwacht als kijker. Ook technisch is het allemaal wat vlakjes. Toch is het moeilijk om niet geboeid te raken door deze vrolijke film met echte personages. De setting (een nacht in Manhattan) en de jonge komedietalenten maken dat de film voorbij is voor je er erg in hebt. De kans is echter wel aanwezig dat je je – net zoals de personages in de film – de volgende dag waarschijnlijk weinig meer van gebeurtenissen kunt herinneren.

Genre: Komedie/Humor, Muziek, Muziekfilm, Romantiek
Speelduur: 86 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans
EAN: 8712609659788

• Muziekvideo
  • Extra scènes
  • Audiocommentaren
  • Diverse Featurettes
  • Geanimeerd storyboard

De film is in de originele beeldverhouding van 1.85:1 op anamorfe wijze op deze dual-layer DVD gezet. De start vertoont enige dagscènes waar de hoeveelheid detail en de kleurenpracht natuurlijk het grootst is. Daarna begint de wilde nacht en krijgen we geen straaltje daglicht meer te zien. Er is dus sprake van weinig licht, maar de transfer houdt zich in deze moeilijke omstandigheden goed staande. De algehele scherpte en detaillering zijn goed en ook het schaduwdetail is prima. Tijdens beweeglijke momenten wordt er soms wel wat op scherpte ingeleverd. Kleuren en contrast ogen natuurlijk en geven een mooi sfeerbeeld. Het beeld is geheel vrij van enige ongerechtigheden. Een mooie presentatie! Nick and Norah’s Infinite Playlist is verdeeld in een genereuze 28 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd maar had een tikkeltje lager in beeld mogen staan.

De originele Engelstalige audio is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 formaat (448kb/s). De focus ligt sterk op de voorkanalen en de middelste speaker. Uit laatstgenoemde komen de dialogen goed geconcentreerd en duidelijk verstaanbaar. De andere voorste speakers worden voornamelijk gebruikt voor de muziek, die ook subtiel uit de achterste speakers komt. Daarnaast is er sprake van enige ambiance effecten uit de achterste luidsprekers. Een goed gebalanceerde track met een accuraat geluidsbeeld, die nergens uit de bocht vliegt. Ruim voldoende dus.

De hoeveelheid extra’s op deze DVD is aanzienlijk en zou niet misstaan hebben op een 2-disk special edition. Er is echter genoeg ruimte gevonden om ze op een enkele DVD te plaatsen. Hieronder worden ze besproken. De extra’s hebben een 1.33:1 niet-anamorf beeldformaat en zijn voorzien van Engelse audio (DD2.0, 192kb/s) en Nederlandse ondertiteling, met uitzondering van de trailers.

Audiocommentaren
Er zijn twee audiocommentaren beschikbaar, beide te beluisteren in Dolby Digital 2.0 (192kb/s). Beide zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. De eerste wordt verzorgd door regisseur Peter Sollett en acteurs Michael Cera, Kat Dennings en Ari Graynor. Entertainend om naar te luisteren vanwege de vele grappen en anekdotes. Het tweede commentaar bevat wederom de regisseur met daarnaast de scriptschrijver en de auteurs van het oorspronkelijke boek. Zoals te verwachten is deze een stuk informatiever, maar daarmee ook droger. De focus ligt op het schrijfproces.

Verwijderde en alternatieve scènes (10 min.)
Het zijn vooral – al dan niet geïmproviseerde – grappen en grollen die de toon zetten hier. Een beetje flauw en van weinig toegevoegde waarde.

A Nick and Norah puppet show by Cat Dennings (5 min.)
Toegegeven, deze extra is origineel. Dennings vertelt het verhaal van de film nog eens in sneltreinvaart met simpele poppetjes tegen een getekende achtergrond. Helaas is het ook een beetje saai, ondanks verwoede pogingen van Dennings om er wat moois van te maken.

Ari Graynor’s video diary: A look behind-the-scenes (4 min.)
Wat beelden achter de schermen waarop je ziet hoe de cast lol trapt. Voorbij voor je er erg in hebt.

Storyboard animaties
Zoals de titel al verklapt, de storyboard versies van bepaalde scènes. Te bekijken inclusief dialogen of met commentaar. Ze hebben alleen weinig toegevoegde waarde aangezien deze film op cinematografisch gebied weinig te bieden heeft. De tekeningen zijn daarnaast vrijwel gelijk aan het eindresultaat.

Faux interview (3 min.)
Een nep interview met een reporter die nog nooit van tact gehoord heeft. Grappig, maar de schamele drie minuutjes zijn zo om.

Peter Sollett’s photo album
Een aanzienlijke hoeveelheid foto’s van voor en achter de schermen.

Muziekvideo (3 min.)
Een muziekvideo van het nummer ‘Middle Management’ van Bishop Allen. Een standaard mix van beelden van de muzikanten en fragmenten uit de film.

Een aantal trailers van recente Sony producties en een promotionele trailer voor blu-ray. De audio is Dolby Digital 5.1 (448kb/s).

Nick en Norah brengen een wilde nacht door in hartje Manhattan en komen er daarbij achter dat ze veel met elkaar gemeen hebben. Beproefde concepten krijgen nieuw een leven in deze frisse, charmante en vooral muzikale film. Lang zal het echter niet blijven hangen. De beeld- en geluidskwaliteit zijn prima. De extra’s lijken in groten getale aanwezig maar blijken – met uitzondering van de audiocommentaren – nogal kort en weinig interessant te zijn. Desalniettemin een goede verzorgde DVD-uitgave die je met een gerust hart in huis kunt halen.