Men of Honor

19-08-2009

6.1

Men of Honor (Blu-ray)

Amerika, eind jaren ’40. Een tijd waarin rassendiscriminatie de gewoonste zaak van de wereld is. De Afro-Amerikaanse Carl Brashear (Cuba Gooding Jr.) heeft al van jongs af aan een grote droom: duiker worden bij de marine. Gezien de discriminatie blijkt dit een moeilijke taak. Uiteindelijk wordt hij toch toegelaten tot de opleiding, maar daar heeft hij het als enige niet-blanke zeker niet gemakkelijk. Tijdens de training wordt Brashear op veel gebieden tegengewerkt. Niet in de laatste plaats door zijn leidinggevende, “Master Chief” Billy Sunday (Robert De Niro), die een enorme hekel heeft aan hem. Maar Carl Brashear is vastbesloten om door te zetten.

Het in 2000 verschenen Men of Honor is gebaseerd op het leven van Carl Brashear (1931 - 2006), de eerste Afro-Amerikaan die het in Amerikaanse marine tot duikmeester schopte. Zoals wel vaker gebeurt, zijn voor de verfilming bepaalde gebeurtenissen en personages aangepast, aangedikt of toegevoegd. Het resultaat is voor 100% een "from Zero to Hero"-verhaal, en dus weet je als kijker grotendeels wat je te wachten staat. Het is dan ook geen verrassing dat Brashear, mede door zijn ongekende doorzettingsvermogen, de tegenslagen weet te overwinnen om zijn levensdoel te bereiken. De meeste tegenslagen hebben te maken met racisme; in het Amerika van de jaren '40 en ’50 was rassenscheiding immers nog aan de orde van de dag. Belichaming van deze tijdsgeest is leidinggevende Billy Sunday (een fictief personage), die weinig moeite doet zijn haat voor Brashear te verbergen. Maar gaandeweg moet Sunday - wat een verrassing - zijn mening toch bijstellen. Het mag duidelijk zijn: echt vernieuwend is het verhaal van Men of Honor niet te noemen. Tot aan het moment van Brashears duikexamen verloopt alles dan ook volgens het boekje. Daarna - je hebt dan nog drie kwartier van de film te gaan - wordt het gelukkig allemaal ietwat minder voorspelbaar. Al zul je als kijker weinig twijfel hebben over het al dan niet goed aflopen van Brashears verhaal. Ondanks het standaard script is Men of Honor toch best een aardige film. Je moet echter niet vies zijn van een beetje melodrama, want alles wordt behoorlijk dik aangezet. Degenen die direct naar de tissues grijpen bij dramatische, aanzwellende orkestmuziek zijn bij dezen gewaarschuwd. De term "dik aangezet" is helaas ook van toepassing op het acteerwerk van Robert De Niro. Zijn vertolking van Billy Sunday neigt namelijk regelmatig naar over-acting; De Niro gaat als Sunday meer richting karikatuur dan richting mens van vlees en bloed. En dat is jammer. Cuba Gooding Jr. zet een betere vertolking neer. Met zijn meelijwekkende blik is hij dan ook typisch zo'n acteur die geknipt is om de goedzak te spelen. Wat dat betreft kan hij zijn lol op in de rol van Brashear, een man die – in de film in ieder geval – geen noemenswaardige gebreken heeft. Charlize Theron is in deze prent echter een duidelijk geval van "verspild talent", want haar minimale rol voegt weinig tot niks aan het geheel toe. Men of Honor is dus zeker niet zonder minpunten, maar voor de liefhebber van (losjes) op waarheid gebaseerd drama heeft de film voldoende te bieden.

Men of Honor is al ruime tijd verkrijgbaar op DVD. Tevens was het eind 2007 een van de eerste films die Fox op Blu-ray Disc uitbracht. Hieronder alsnog de recensie van de BD-uitgave.

Jaar: 2000
Speelduur: 129 min
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626031239

• Triviatrack

De Blu-ray Disc uitgave van Men of Honor heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc (29,3GB beschreven). Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-2 codec.

Zoals al eerder aangegeven stamt de BD-uitgave van Men of Honor nog uit de begintijd van het medium. En dus is het niet zo vreemd dat men bij Fox MPEG-2 compressie gebruikt heeft in plaats van modernere, efficiëntere technieken als MPEG-4 of VC-1. De kwaliteit van het resulterende HD-beeld is niet perfect, maar scoort wel een nette voldoende. Zo oogt de weergave redelijk scherp, met slechts incidenteel wat opvallende edge enhancement (zie het derde screenshot). De kleurverzadiging is prima, maar zwartniveau en schaduwdetail hadden een tikkeltje beter gekund. Ook zijn regelmatig enkele kleine beschadigingen en vuiltjes in het beeld te zien. Wel positief is het ontbreken van storende compressieartefacting. Wat dat betreft heeft het gebruik van MPEG-2 hier geen nadelige gevolgen gehad. Dat hebben we wel eens anders gezien. Al met al zijn er genoeg indrukwekkendere HD-transfers te vinden, maar het beeld verdient zoals eerder vermeld zeker een nette voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op beeldgebied mag men dan niet de meest moderne technieken hebben gebruikt, maar dat geldt niet voor het geluid. Op geluidsgebied heeft de BD-uitgave van Men of Honor namelijk een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) te bieden, die op de alle gebieden erg goed klinkt. Zo wordt de muziek krachtig, dynamisch en helder ten gehore gebracht en is ook de detaillering dik in orde. Meestal wordt een rustig en beheerst geluidsbeeld neergezet, waarbij de ruimtelijkheid vooral wordt veroorzaakt door het weergeven van de muziek over alle luidsprekers. Er zijn echter ook momenten, bijvoorbeeld tijdens een proefduik in een wrak, waarop het spoor heel wat agressiever wordt. Op deze momenten heeft het geluid redelijk wat richting. Ook de diepe bastonen zijn dan een stuk prominenter aanwezig. Prima dus. Qua dialogen eveneens geen klachten; spraak komt netjes uit het midden en is goed verstaanbaar. Een enkel gevalletje van oversturing is de enige opmerking. Maar eigenlijk is dat muggenzifterij. We kunnen dan ook spreken van een uitstekende track.

Van de extra’s op de DVD-uitgave hebben alleen de trailer en de commentaartrack hun weg naar de BD-versie van Men of Honor gevonden. De diverse featurettes en verwijderde scènes ontbreken. Daarvoor in de plaats krijg je wel een triviatrack.

Het commentaar bij de film is ingesproken door producer Robert Teitel, schrijver Scott Smith, acteur Cuba Gooding Jr. en regisseur George Tillman Jr. Het viertal geeft een interessante en luchtige toelichting, al is het niet altijd even duidelijk wie er precies aan het woord is. Men praat onder meer over het script, de opnames en het leven van Carl Brashear.

Triviatrack
Een extra die we vaker tegenkomen op BD-uitgaven van Fox. Schakel je deze track in, dan verschijnt tijdens de film allerlei Nederlandstalige achtergrondinformatie in beeld. In dit geval gaat het dan om wetenschappelijke info over duiken, trivia over het echte leven van Brashear en informatie over het script, de opnames en de cast. Vrij interessant.

Een tweetal trailers, namelijk van Men of Honor en X-Men: The Last Stand.

Men of Honor speelt zich af in het Amerika van de jaren ’40 en ‘50, een tijdperk vol discriminatie. In deze wereld heeft Carl Brashear er alles voor over om de eerste Afro-Amerikaanse duikmeester in de marine te worden. Men of Honor is op waarheid gebaseerd, al zijn diverse gebeurtenissen en personages in deze verfilming van Brashears leven aangedikt, toegevoegd of aangepast. Het resultaat is een onderhoudende film, ondanks het clichématige verhaal en het melodramatische tintje. De BD-uitgave van Men of Honor is al wat ouder, maar heeft desondanks een ruim voldoende beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Qua extra’s valt er niet enorm veel te beleven, al zijn de commentaar- en triviatrack welkome aanvullingen. Daarmee is het een aardige uitgave voor de liefhebber.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.