Tattooist, The

Wilbert Rietman
30-08-2009

3.5

Tattooist, The (DVD)

Jake Sawyer (Jason Behr) is een Amerikaans tatoeagekunstenaar. Zijn specialiteit is het creëren van tatoeages die genezend werken. In het kader hiervan reist hij over de hele wereld om steeds weer nieuwe culturen te ontdekken die de lichaamsbeschilderingen gebruiken op wat voor manier dan ook. In Singapore komt hij in aanraking met een voor hem onbekende vorm van tatoeëren. Het blijkt hier om een vorm van deze kunst te gaan die beoefend wordt op het eiland Samoa, een land ten noorden van Nieuw-Zeeland. Jake raakt geïntrigeerd door deze manier van tatoeëren, genaamd Tatau. Hij besluit af te reizen naar Samoa, niet alleen om zich te verdiepen in Tatau, maar ook vanwege een beeldschone jongedame genaamd Sina (Mia Blake). Op het eiland aangekomen blijkt Jake verzeild te zijn geraakt in het web van een boosaardige geest. Dit figuur heeft het om een bepaalde reden voorzien op Jake. Zijn inkt laat de geest vrij en zorgt voor een grote hoeveelheid slachtoffers onder de klanten van Jake. Kan Jake zijn eigen ziel en die van zijn klanten (Sina in het bijzonder) redden van een gruwelijke dood?

Het “kwaad” uit de horrorfilms heeft al vele gedaantes gehad. Zo zat het kwaad verscholen in een vervloekte videoband in The Ring of in een mobiele telefoon in The Phone en zelfs in een hotelkamer in 1408. In het hier besproken The Tattooist heeft het boosaardige zijn weg gevonden via (je raadt het al) tatoeages. Hoe stompzinnig en bizar dit dan ook mag klinken, het eindresultaat is lang zo gek nog niet. Dit komt in de eerste plaats doordat de makers het verhaal bloedserieus hebben opgepakt. Hierdoor ontspoort het geheel nergens in een Troma productie of iets dergelijks. Door het verhaal zich af te laten spelen op het eiland Samoa, de acteurs en het gebruik van bepaalde instrumenten, doet de prent ook echt authentiek aan.
Voor regisseur Peter Burger is The Tattooist zijn bioscoopdebuut en vooralsnog de enige productie van hem die de cinema’s heeft gehaald. De man werkt voornamelijk aan televisieseries en –films. Ook is dit ’s mans eerste stap op het gebied van horror. Een echt expliciete stijl heeft deze man niet. Hij beheerst de kunst van het weglaten. Juist bij de scènes waar het echt past, gaan wel alle remmen los, maar dit duurt nooit lang. Burger is vermoedelijk een groot fan van Spielberg, of in ieder geval van Jaws, getuige enkele knipogen of citaten hiernaartoe. Het acteerwerk is echter weer van een ander niveau. Geen van de acteurs voegt iets extra’s aan zijn of haar karakter toe. Degene die nog het meest weet te overtuigen is hoofdrolspeler Jason Behr. Toch moet hier ook opgemerkt worden dat zijn spel niet boven dat van een middelmatige soapserie uitkomt. De oplettende kijker zal bij de openingcredits zien dat de vertelling medegeproduceerd is door het bedrijf Eyeworks Touchdown. De naam Eyeworks zal vooral bij Nederlanders een belletje doen rinkelen als het bedrijf van Reinout Oerlemans. Eyeworks Touchdown is ook onderdeel van dit bedrijf en verantwoordelijk voor een klein aantal films voor de internationale markt. Zo zit er dus ook nog een Nederlands tintje aan The Tattooist. Desalniettemin een prent die niet echt bijblijft, maar wel aardig is om zo een keer weg te kijken. Overigens ook niet meer dan dat.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 87 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025513071

Het beeld wordt in de verhouding van 1.78:1 anamorf gepresenteerd. Het originele bioscoopformaat van de film is echter 2.35:1. Niet alleen heeft men links en rechts enige informatie weggesneden, ook is het vertoonde nog eens verticaal opgerekt, waardoor de figuren onnatuurlijk lang overkomen. Zie screenshot 1 voor een vergelijking. Wat ook gelijk opvalt bij de vergelijking is het gebrek aan scherpte. Deze valt enorm tegen voor een recente productie. Enig detail is hierdoor ook lastig waar te nemen. Ook zijn er artefacten in de vorm van edge enhancement en filmgrain aanwezig. Zaken als contrast en schaduwdetail lijken ook niet helemaal in orde. Kleuren ogen nogal flets en dof terwijl als we weer gaan vergelijken we zien dat het beeld in de originele verhouding veel helderder en natuurlijker ogende kleuren kent. Een beeld met nogal wat mankementen dus. De aanwezige Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld. Het aantal chapterstops bedraagt slechts zes.

The Tattooist heeft een tweetal audiotracks meegekregen op deze DVD en dat zijn een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 audiotrack (224 kbit/s). Twee aardig klinkende tracks zijn het resultaat. De Dolby Digital 2.0 track is een goed klinkende stereotrack geworden die niets meer doet als een prima geluid leveren bij de beelden. Wellicht wel een beetje overbodig, want er is ook een fijn verteerbaar Dolby Digital 5.1 geluidsspoor aanwezig. Dit is een ruimtelijke track geworden waarbij de zaken in orde zijn. Zo komen de dialogen netjes en goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De voorste speakers geven de overige filmgeluiden en de muziek mooi weer. De surrounds worden een beetje magertjes gebruikt bij de ondersteuning. Voor het LFE kanaal geldt dat deze zich minimaal laat gelden, maar wel met een fraai gedoseerd laag. De track bevat wel een beetje weinig detail en komt nogal rechttoe rechtaan over, maar toch een track die een voldoende verdient.

Bij deze DVD treffen we een statisch menuscherm aan in de verhouding 1.78:1 anamorf zonder achtergrondgeluid. Er is maar één extraatje aanwezig en dat is de volgende:

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. Dit filmpje is wel in de goede beeldverhouding van 2.35:1 anamorf en ook van een beduidend betere kwaliteit. Het geluid bestaat uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en de trailer is ook nog eens Nederlands ondertiteld.

Qua vervloekte voorwerpen zijn er al een aantal zaken voorbijgekomen in de horrorwereld. Een videoband, een mobiele telefoon, een standbeeld, noem ze maar op. Tatoeage-inkt was nog niet voorbijgekomen, moeten de makers van The Tattooist gedacht hebben en zo geschiedde. Een aardig horrorbaksel heeft het wel opgeleverd, maar ook niet meer dan dat. Dit is mede te danken aan het acteerwerk, maar ook de originaliteit in de uitvoering draagt hier aan bij. Helaas is de kwaliteit van het beeld ver onder de maat en ook nog eens in het verkeerde formaat. Het geluid verdient wel een voldoende. Op de trailer na kent de DVD geen extra’s. Wel aardig om een keer gezien te hebben, maar ook niet meer dan dat.