Wrestler, The (SE)

16-09-2009

7.4

Wrestler, The (SE) (DVD)

In de jaren ’80 was Randy “The Ram” Robinson (Mickey Rourke) één van de grote sterren van het showworstelen. Nu -20 jaar later- worstelt hij nog steeds in kleine zalen, terend op zijn succes van vroeger. In zijn hart is hij nog steeds dezelfde man, alles gevend voor zijn sport en zijn fans. Maar zijn lichaam, oud en gekneusd, laat hem langzaam in de steek. Worstelen is het enige wat hem echt gelukkig maakt. De relatie met zijn dochter verloopt namelijk moeizaam en ook het leven buiten de ring, in de vorm van zijn werk op een eetafdeling van een supermarkt, valt Randy zwaar. Dan krijgt hij een aanbod om het nog een keer op te nemen tegen zijn grote rivaal van vroeger. Deze partij zal hem weer op de kaart zetten, maar lichamelijke problemen kunnen wel eens een spelbreker gaan worden. Randy zal moeten beslissen of de sport het waard is om zijn leven te riskeren.

The Wrestler is een film van Darren Aronofsky, regisseur van onder andere The Fountain, Pi en Requiem for a Dream. Met de hier besproken film levert hij een bijzonder sterke prent af. Het verhaal draait om een in verval geraakte worstelaar, meesterlijk neergezet door oude rot Mickey Rourke. Hoewel de film vaak wordt neergezet als worstelfilm, draait het verhaal meer om persoonlijk drama. De hoofdpersoon is iemand die moeilijk kan accepteren dat hij ouder wordt. Worstelen doet hij dus niet alleen in de ring, maar in zijn hele leven. Het verhaal speelt zich af in de wereld van het showworstelen, een in Amerika gigantisch grote sport. Volgens kenners zet de film deze wereld vrij nauwkeurig neer, met alle negatieve zaken die hierbij komen kijken. De hoofdpersoon ontziet zichzelf dan ook niet en verkoopt feitelijk zijn lichaam voor zijn werk. Het injecteren van anabolen, zelfverminking, het komt allemaal voorbij. De worstelscènes zijn uitstekend gemaakt en komen realistisch over. Liefhebbers van deze sport komen dan ook zeker aan hun trekken. Maar zoals gezegd is The Wrestler meer een drama en karakterstudie van de hoofdpersoon. Dit karakter wordt neergezet door Mickey Rourke, een optreden waarvoor hij een Oscarnominatie in ontvangst mocht nemen. Sean Penn streek uiteindelijk de eer van het winnen op, maar kijkend naar het optreden van Rourke, maakte hij ook terecht aanspraak op het begeerde beeldje. De rol is hem dan ook op het lijf geschreven. Zijn eigen leven vertoont opmerkelijke overeenkomsten met dat van Randy ‘The Ram’ Robinson, iets dat zeker bijgedragen moet hebben aan de kwaliteit van zijn optreden. Rourke heeft over de jaren de nodige fysieke en mentale klappen te verduren gekregen. Hij heeft een tijdje zijn acteercarrière verlaten om profbokser te worden, in welke hoedanigheid hij acht wedstrijden heeft gebokst. Zes daarvan wist hij te winnen, twee waren onbeslist. Zijn uiterlijk is hierdoor behoorlijk veranderd, zeker in vergelijking met zijn voorkomen in zijn topjaren in de jaren ’90. Dit alles maakt zijn optreden wel extra realistisch. Soms heb je als kijker zelfs het idee dat je kijkt naar het leven van Mickey Rourke zelf, niet dat van Randy Robinson. Dit optreden alleen is al een kijkbeurt waard.
Rourke kwam na zijn kortstondige bokscarrière weer terug als acteur. Hij kreeg diverse kleine rolletjes aangeboden in onder meer Animal Factory en The Pledge. Rollen die hem goed afgingen, waardoor hij weer meer werk kreeg. Maar een echte come-back wilde niet echt lukken, daarvoor waren de rollen te klein. Hij had een echte hoofdrol nodig, een die hem weer op de kaart zou zetten. Die kans kreeg hij uiteindelijk van Darren Aronofsky. Rourke zou de rol krijgen, maar moest wel beloven om datgene te doen wat Aronofsky hem opdroeg. En hij kreeg geen geld, net als de rest van de cast en crew overigens. Rourke ging akkoord en het resultaat is inmiddels bekend.
Gelukkig krijgt Rourke in The Wrestler genoeg steun van zijn mede-acteurs en hoeft hij de film niet alleen te dragen. Zo zien we onder andere Marisa Tomei in de rol van een erotische danseres. Ook zij zet een bijzonder sterke rol neer, waarvoor ook zij een Oscarnominatie kreeg. De twee acteurs lijken elkaar goed aan te vullen en de onderlinge chemie is sterk. De rol van de dochter van Robinson wordt neergezet door Evan Rachel Wood, ook zij speelt erg sterk.

Samenvattend kunnen we zeggen dat The Wrestler een bijzondere film is geworden. Het verhaal is pakkend en de tragiek druipt van het scherm. Vergane glorie is wat de klok slaat en de film ademt realisme en drama uit. De documentaireachtige manier van filmen draagt hier nog eens extra aan bij. De optredens van de acteurs zijn erg sterk, dit in combinatie met het sterke verhaal, pakt de kijker bij de strot. Een film die eigenlijk iedereen gezien moet hebben en één van de betere van 2008.

Dutch Filmworks heeft The Wrestler op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt een bespreking van de DVD-uitgave. De bespreking van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen.

Speelduur: 105 min
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664065709

• Interviews
  • Photo Gallery
  • Also Available
  • Liner Notes
  • Within The Ring

Op de DVD staat een transfer in het originele 2.35:1 anamorfe beeldformaat. De film is op een documentaireachtige manier gedraaid en dat zien we ook terug in de beeldkwaliteit. Er is vrij veel en nadrukkelijk filmgrain aanwezig, maar dit past goed bij de sfeer van de film en het is een bewuste keuze van de regisseur geweest. Ondanks de filmgrain is het beeld nog redelijk scherp en is er nog genoeg detail te zien. Het zwartniveau en het contrast zijn prima in orde. De kleuren ogen fel en goed verzadigd, waarbij de huidtinten natuurlijk overkomen.
Op het eerste gezicht lijkt het, door de vele filmgrain, een matige transfer. Maar het is zoals de regisseur bedoeld heeft en zoals de film ook in de bioscoop vertoond werd. En voor de rest valt er weinig tot niets aan te merken op het beeld.
De film heeft 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is prettig leesbaar en staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) geluidstrack. Beide klinken buitengewoon mooi en gedetailleerd, maar het DTS kanaal doet er nog een schepje bovenop. Het geheel klinkt heel dynamisch, maar ook natuurlijk. Dialogen klinken helder en zijn duidelijk verstaanbaar, ondanks het gemompel van Rourke. Gedurende bijna de gehele film zijn de surroundkanalen actief. Tijdens de worstelscènes zijn ze het meest aanwezig met publiek en incidentele geluidseffecten. Bij de overige scènes worden ze voornamelijk gebruikt voor atmosfeergeluiden en muziek. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen met een goede scheiding van de kanalen. Het LFE-kanaal laat ook regelmatig van zich horen met een mooi laag. Liefhebbers van jaren '80 (glam)metal komen goed aan hun trekken met nummers van Quiet Riot, Accept, Firehouse en Rhinobucket. Voor hen is er dan ook speciaal de scène met Mickey Rourke en Marisa Tomei aan de bar van een café, waarin ze de jaren '80 de revue laten passeren.

De DVD's hebben statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment van Accept's Balls to the Walls als achtergrondmuziek. Deze Special Edition bestaat uit twee schijven, waarbij alle extra's op de tweede schijf staan. Op de eerste schijf staan alleen een paar promotietrailers. De verpakking is een standaard 2-disc keepcase met daaromheen een slipcase.

DVD 2

Within The Ring (42 min.)

Een uitgebreide documentaire die ingaat op het maken van de film. Alle aspecten komen aan bod, zoals het verhaal, de opnames en de acteurs. Veel aandacht is er uiteraard voor de worstelscènes, waar de makers vertellen welke moeilijkheden hierbij kwamen kijken. Verder komen ook het uiterlijk van de film en de muziek voorbij.

Interview: Cast & Crew (77 min.)

Deze extra is verdeeld in drie gedeelten, namelijk een interview met regisseur Darren Arofnosky en twee met acteur Mickey Rourke. De interviews zijn lang en de vraagsteller gaat diep in op het maken van de film. We leren veel over het maken van de film en vooral hoe Arofnosky en Rourke de opnames beleefd hebben. Interessant om te zien.

Trailer (2½ min)

De bioscooptrailer van de film. De inhoud zou net zo goed over de film als over de persoonlijke carrière van Mickey Rourke kunnen gaan.

Liner Notes

Veertien pagina's met tekst met interessante informatie over de carrière van Mickey Rourke en hoe hij bij de film betrokken raakte. Er zit geen geluid bij de pagina's.

Photo Gallery

Tien pagina's met ieder een still-foto uit de film, zonder geluid of begeleidend commentaar.

The Wrestler vertelt het verhaal van een worstelaar die al jaren op zijn retour is. Hij blijft echter worstelen, aangezien dit het enige is wat hem gelukkig maakt. De film is een aangrijpend portret met een mooi verhaal en sterke optredens van de cast. Vooral Mickey Rourke zet een erg sterke rol neer in wat je gerust zijn come-back film mag noemen.

The Wrestler is meer een drama dan een worstelfilm, maar fans van deze sport zullen zich zeker vermaken. De worstelscènes zijn goed gemaakt, bovendien hard en realistisch. De DVD-uitgave heeft een goede beeldkwaliteit en één die recht doet aan het idee en uitgangspunt van de regisseur. Ook het geluid is van hoog en realistisch niveau. Op de 2e disc van deze Special Edition staan een aantal extra's, waaronder een interessante documentaire en diepgaande interviews. Ook staan er een aantal Liner Notes en een Photo Gallery op die niet op de Blu-ray Disc uitgave staan.