Duchess, The

24-09-2009

8.5

Duchess, The (DVD)

Georgina Spencer (Keira Knightley) is pas 17 als ze door haar moeder, Lady Spencer (Charlotte Rampling), wordt uitgehuwelijkt aan de al veel oudere Hertog van Devonshire, William Cavendish (Ralph Fiennes). In haar jonge onschuld gaat ze ervan uit dat William haar wil trouwen omdat hij van haar houdt, maar ze komt er al snel achter dat hij alleen geïnteresseerd is in zijn honden, zijn affaires en vooral het krijgen van een erfgenaam. Zij krijgen inderdaad kinderen, maar helaas alleen meisjes. Wel is Georgina als de nieuwe Hertogin van Devonshire enorm geliefd onder het publiek vanwege haar kennis van mode en kleding en haar belangstelling voor politiek. Dan raakt Georgina bevriend met Lady Bess Foster (Hayley Atwell) en de twee raken erg aan elkaar gehecht. Lady Bess heeft geen eigen huis en mag bij Georgina en haar man inwonen. Dat blijkt het begin van een tragedie waarin Georgina, gedwongen door haar man, moet kiezen tussen twee uitersten: kiest ze voor zichzelf en gaat ze ervandoor met haar minnaar Charles Grey (Dominic Cooper), een man die van haar houdt of kiest ze voor haar plicht; zorgen voor een erfgenaam en moeder zijn?

Georgina Spencer (Keira Knightley), verre voorouder van Lady Diana Spencer, is 17 jaar oud als ze in 1774 wordt uitgehuwelijkt aan William Cavendish (Ralph Fiennes), Duke of Devonshire, die dan al 27 is. Haar leven en dat van Lady Diana hebben opmerkelijk veel overeenkomsten.
Beiden trouwen jong, met een oudere man en om politieke redenen. Beide echtgenoten geven de voorkeur aan hun minnaressen en trouwen daar ook mee zodra hun vrouw is overleden. Beide vrouwen zijn ook erg geliefd bij het publiek en waren in hun tijd een mode-icoon en durfden hun mening over politieke zaken ook te uiten. Beiden werden ze ook door de pers genadeloos gevolgd en beschreven en Georgina stierf, net als Diana, jong.
The Duchess is gebaseerd op het boek Georgina, The Duchess of Devonshire van Amanda Foreman uit 1998. De regie van dit historisch drama is in handen van Saul Dibb die ook meeschreef aan het scenario samen met Jeffrey Hatcher en Anders Thomas Jensen. Na een wat aarzelend begin wordt de film gaandeweg steeds sterker. Er zit een goede opbouw in het verhaal. Soms is het wat voorspelbaar, maar er zijn ook plotwendingen die je niet verwacht. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop de Hertog van Devonshire met zijn vrouw omgaat. Het is in de Westerse wereld tegenwoordig niet meer voor te stellen dat een man zijn vrouw zo kan domineren waardoor haar leven bijna geruïneerd wordt. In de 18e eeuw was dat een algemene regel. Een vrouw dient er voor om een erfgenaam te baren. Wat een man naast zijn huwelijk doet maakt niets uit. Hij kan vreemd gaan zonder enige consequenties. Voor een vrouw is dat een grote schande. Dat geeft bij de kijker een gevoel van onrechtvaardigheid en op die gevoelens weet de film goed in te spelen.
The Duchess is mede geproduceerd door BBC Films, die een naam heeft hoog te houden wat betreft kostuumfilms. De film ziet er dan ook fantastisch uit qua kleding en art-direction. Kostuumontwerper Michael O'Connor heeft voor deze film een Bafta Award gewonnen en verschillende andere nominaties in de wacht gesleept. Een bijzonder element aan de film is dat een aantal opnames hebben plaatsgevonden in Chatsworth House, waar Georgina Spencer ook werkelijk gewoond heeft. Dat bracht ook bij de acteurs een speciaal gevoel naar boven.
De rol van Georgina wordt door Keira Knightley (Silk, Pirates of the Carribean, Atonement) erg knap vertolkt. In het begin van de film komt het er nog niet uit, maar groeit in de film en naar het einde toe weet ze volledig te overtuigen. In het begin is ze een jonge, naïeve Georgina, nog vol van romantische ideeën over het huwelijk. Ze wordt sterker en ontroerend in haar rol van door de wol geverfde jonge vrouw die vast zit tussen de wensen van haar hart en de eisen die haar functie en afkomst en niet te vergeten haar man aan haar stellen. Ze werd voor deze rol genomineerd voor de Britisch Independent Film (BIF) Awards 2008 als Beste Actrice. Ralph Fiennes (The Reader, The Constant Gardener), die de man van Georgina speelt, is een zeer brute maar ook sluwe 18e eeuwse rijke landheer. Bot en overtuigd van zijn eigen macht duldt hij dan ook geen tegenspraak. Fiennes speelt een sterke rol en ook hij was genomineerd voor de BIF Award als Best Supporting Actor, een Golden Globe en een IFTA Award voor zijn rol in deze film. De bijrollen van Charlotte Ramping als de moeder van Georgina en Hayley Atwell (Brideshead Revisited) als Lady Bess Foster zijn ook allebei overtuigend.
Al met al heeft deze film een sterrencast en ook het personage van de Hertogin spreekt nu nog tot de verbeelding. Saul Dibb en vooral ook de scenarioschrijvers en de acteurs maken er een goed doorleefd drama van dat ontroert en je bij blijft, mits je van historisch drama houdt. De acteurs weten ieder te overtuigen, waardoor de film aan kracht wint. Tel daar de prachtige aankleding en de mooie sfeerbeelden bij op en de film zorgt voor een avond kwalitatief vermaak.

Speelduur: 106 min
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939002397

• verwijderde scenes
  • Making Of
  • Promotietrailers

Met een anamorf beeldformaat van 2.35:1 staat de film in het originele formaat op de DVD. Het beeld ziet er mooi filmisch uit en doet recht aan de periode waarin het verhaal zich afspeelt. Maar het spat niet van het scherm. De scherpte, het contrast en zwartniveau zijn ruim voldoende, al heeft het beeld soms een wat wollige indruk. De detaillering laat in de donkere delen wat steekjes vallen. De kleuren passen uitstekend bij het tijdsbeeld van de film. Geen felle kleuren, maar natuurlijke kleuren, die warm en goed overkomen. De transfer is verder vrij van ongeregeldheden. Deze DVD heeft een redelijk goede beeldkwaliteit, maar er is ruimte voor verbetering.

Er staat één geluidstrack op de DVD: een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in de originele Engelse taal. Het is een ruimtelijk klinkende geluidstrack, maar het klinkt niet geheel natuurlijk. Dat komt doordat de dialogen uit alle kanalen komen, ook uit de surroundkanalen. De rest van het geluid klinkt wat ingetogen. Omgevings- en effectgeluiden staan vrij zacht in de mix, enkele uitzonderingen daargelaten. Dat geeft ruimte voor de dialogen die, mede doordat ze uit alle kanalen komen, wat veel op de voorgrond staan. Nu is het een film die het van dialogen moet hebben, maar de balans is wat zoek. Componiste Rachel Portman is verantwoordelijk voor de prachtige muziek, die uitstekend de sfeer van de film weet te vatten en duidelijk meerwaarde geeft aan de soundtrack.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat en een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Allebei de extra's zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en hebben Nederlandse ondertiteling.

Making of (40 min)
Een lange Making of die is onderverdeeld in vijf hoofdstukken. Het eerste deel gaat over de echte hertogin Georgina Spencer, waarbij schrijfster Amanda Foreman veel over haar vertelt. Het tweede deel geeft informatie over hoe Keira Knightley en Ralph Fiennes bij de film betrokken raakten. Het derde deel gaat over de prachtige locaties die we in de film zien. Het vierde deel gaat over de politieke loopbaan van Georgina en hoe dat in de film naar voren komt. Het laatste deel besteedt aandacht aan de kwaliteiten als modekoningin, zoals Georgina door velen gezien werd.

Verwijderde scènes (14 min)
Regisseur Saul Dibb geeft een introductie waarom de scènes de film niet gehaald hebben. Daarna krijgen we vier scènes te zien die geschrapt zijn, ieder afzonderlijk ingeleid door Saul Dibb.

Trailer (2 min)
Een snel gemonteerde bioscooptrailer van de film.

Georgina Spencer wordt een hertogin als ze wordt uitgehuwelijkt aan de Hertog van Devonshire. De relatie met haar man is slecht, omdat ze geen zoon baart, maar ze is populair bij het volk.
The Duchess is een redelijk trouwe verfilming van het leven van Georgina of Devonshire. Er wordt goed geacteerd in dit kostuumdrama, dat er prachtig uitziet. Keira Knightley weet na een aarzelend begin een sterke rol neer te zetten. Deze DVD heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar heel overtuigend is het niet. Met een paar extra's is dit een redelijk aantrekkelijke DVD-uitgave, die zeker bij de liefhebbers van kostuumdrama's in de smaak zal vallen.