Underworld: Rise of the Lycans

Wilbert Rietman
23-09-2009

8.2

Underworld: Rise of the Lycans (DVD)

Europa, ten tijde van de Middeleeuwen. Er is een strijd gaande tussen vampiers en weerwolven, een strijd die niemand lijkt te winnen. Dan wordt er een nieuw soort weerwolf geboren, één die naar wens kan transformeren in een mens en weer terug. De leider van de vampiers, Viktor (Bill Nighy), ziet een kans en neemt de jongen, Lucian (Michael Sheen), gevangen. Hij zorgt ervoor dat vele nakomelingen geboren worden van deze makkelijk in de hand te houden ondersoort, genaamd Lycans. Viktor rust de Lycans uit met een halsband die voorkomt dat ze van mens in weerwolf kunnen veranderen. Tijdens de dag, als de vampiers slapen, houden de Lycans de wacht en beschermen hun meesters tegen de bloeddorstige weerwolven. Dit gaat jaren goed tot Viktors eigen dochter, Sonja (Rhona Mitra), een verhouding begint met de inmiddels volwassen Lucian. Deze verboden relatie is het begin van een bittere strijd tussen vampiers en Lycans, een strijd die zal ontaarden in een eeuwenlange oorlog. Voor nu moeten Sonja en Lucian zij aan zij vechten om de gevangen Lycans te bevrijden en de slavernij te beëindigen.

Rise of the Lycans is het derde deel uit de Underworld serie. In deel één en twee maakten we kennis met de Lycans, een weerwolvensoort in oorlog met vampiers. Het ontstaan van deze oorlog werd al kort aangestipt in deel twee, maar hier krijgen we de volledige geschiedenis te zien. Het derde deel is dan ook een prequel op de eerdere delen. Dit deel speelt zich af in de Middeleeuwen, in tegenstelling tot de eerste twee films die zich afspeelden in onze tijd. Deze keer dus geen strak gechoreografeerde schietscènes, maar ouderwets gehak met zwaard en bijl. Een probleem dat veel mensen hadden met de eerste Underworld en zijn vervolg is dat de makers een mix van genres op de kijkers loslieten. Actie, horror, thriller, het was allemaal aanwezig en de actiescènes leken recht uit The Matrix te komen. Dit derde deel neigt meer naar horror, maar ook hier is nog genoeg tijd voor actie. Het feit dat het verhaal zich deze keer in de Middeleeuwen afspeelt, kan gezien worden als een pluspunt voor de actiescènes. Deze komen namelijk veel authentieker over en lijken beter bij het onderwerp te passen. Enig nadeel is dat deze scènes te ver uit elkaar zitten, iets dat de vaart uit het verhaal haalt. Len Wiseman, de regisseur van de eerste twee films, is vervangen door ontwerper en special effects man Patrick Tatopoulis. Wiseman bleef wel actief bij de film betrokken als producent. Het moet gezegd worden, Tatopoulis doet het niet eens veel slechter dan zijn bekendere collega. De montage oogt soms wat rommelig en ook lijkt de balans tussen actie en verhaalontwikkeling soms wat zoek. Net als Wiseman is ook de hoofdrolspeelster van deel één en twee, Kate Beckinsale, niet meer van de partij. Zij is vervangen door Rhona Mitra in een soortgelijke rol. Ook zij doet het niet veel slechter, ze weet in ieder geval overtuigend over te komen. Zowel actie als dialogen lijken haar goed af te gaan en bovendien is ze net als Beckinsale geen straf voor de ogen. Verder zien we Bill Nighy zijn rol herhalen als de wrede Viktor en ook Michael Sheen is terug als Lycan Lucian.
Samenvattend kunnen we zeggen dat Underworld: Rise of the Lycans een prima deel uit de serie is geworden, dat fans van de reeks zeker zal aanspreken. De verandering van tijd en omgeving is een welkome wijziging en het geheel oogt fris en beter passend bij het onderwerp. De cast doet het goed voor een film zoals deze en ook het uiterlijk van de prent is ruim voldoende.

Sony heeft Underworld: Rise of the Lycans op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Fantasy, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
Ondertiteling: Nederlands, Fins, Noors, Portugees, Zweeds
EAN: 8712609658934

• Music Video
  • From Script to Screen
  • The Origin of the Feud
  • Re-creating the Dark Ages

Bij de uitgave op DVD staat de film in zijn originele verhouding van 2.40:1 anamorf op de disk. Qua stijl lijkt het beeld op zijn voorgangers. Dit houdt in dat we veel donkere scènes voorgeschoteld krijgen met een (donker)blauwe tint. De vampiers in het verhaal hebben extra witte gezichten en heldere ogen. Het geheel is opgenomen met HD camera’s. Dit heeft als direct gevolg dat het met de scherpte wel goed zit. Sfeervol is de transfer zeker te noemen. Het leeuwendeel speelt zich af in het donker, maar alles blijft goed zichtbaar dankzij een uitstekend schaduwdetail en dito contrast. Wel zijn er momenten waarin details in de achtergrond wegvallen, wat een keuze is geweest van de makers. Het beeld kent wel een aardige hoeveelheid filmgrain dat extra is toegevoegd om een rauw karakter te geven. Een prima beeldkwaliteit die de productie net dat kleine beetje extra geeft. Het verhaal is verdeeld in 28 hoofdstukken en kent een optioneel Nederlandse ondertiteling. Deze staat op een goede plek in het beeld geplaatst.

Qua geluid hebben we te maken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) in de Engelse taal. Voor een actiefilm kent de vertelling veel (uitleggend) dialoog. Deze komt mooi en helder uit de centerspeaker. De voorste kanalen geven de overige filmgeluiden en de muziek weer. Hierin vinden ze zich ondersteund door de surrounds voor een fraai ruimtelijk geluid. Het LFE-kanaal doet ook een duit in het zakje met een mooi gedoseerd laag. Het enorme detail en ruimtelijkheid van het geluid valt op. Paarden trappelen om je heen, pijlen vliegen langs je oren en de zwaarden kletteren prachtig. Bij het laatste eindgevecht, en enkele kleinere massascènes daarvoor, wordt het echter wel lastig al deze geluiden te onderscheiden. Hier is de trukendoos der geluidseffecten dan ook goed opengetrokken. Een track die dik in orde is en ook past bij een film als deze.

Het geanimeerde menuscherm staat in 1.78:1 anamorf op de DVD met achtergrondgeluid in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Via dit menu zijn er een aantal Nederlands ondertitelde extra’s beschikbaar. Allemaal kennen ze een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf en het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Regisseur Patrick Tatopoulis, producenten Len Wiseman, Richard Wright en Gary Lucchesi en special effects man James McQuaide zijn eens goed gaan zitten voor een audiocommentaar. De heren kunnen blijkbaar niet alleen goed met elkaar samenwerken, maar ook lol hebben. Zo zijn de grappige opmerkingen en anekdotes niet van de lucht en wordt er veel gelachen. Desalniettemin geven ze ook genoeg nuttige informatie over de productie van de prent.

Underworld: Rise Of The Lycans: From Script To Screen (9 min.)
Een promotionele featurette waarin in hoog tempo veel facetten van de film voorbijkomen. Interviews met leden van de cast en crew worden afgewisseld met beelden van de vertelling en materiaal van achter de schermen.

The Origin Of The Feud (19 min.)
Voor diegene die niet goed heeft op zitten letten bij de film, wordt hier nog eens de oorsprong van het originele verhaal uit de doeken gedaan. Dit wordt allemaal verteld door de makers van de prent.

Re-Creating The Dark Ages: The Look Of Underworld: Rise Of The Lycans (13 min.)
Een featurette over het uiterlijk van Underworld: Rise Of The Lycans. Bijna alles heeft zijn plekje gekregen zoals de make-up, de kleding en de sets.

Music Video: “Deathclub (Wes Borland/Renholder Remix)” By William Control Feat. Matt Skiba (3 min.)
De videoclip die bij de song hoort die we tijdens de aftiteling horen. Het vertoonde is vrij standaard. We zien fragmenten uit de film afgewisseld met beelden van de artiesten.

Vier trailers van andere uitgaven van Sony en een promotrailer voor Blu-ray in het algemeen.

Dat er nog genoeg rek zit in de Underworld-franchise blijkt uit de hier besproken prequel Underworld: Rise of the Lycans. Er is zelfs nog meer dan genoeg ruimte voor directe vervolgen op deze prima film. Voor de fans van de reeks is het genieten, maar ook de leek kan hier zo instappen. Petje af voor debuterend regisseur Tatopoulos. Ook is het fijn dat acteurs Nighy en Sheen zijn teruggekeerd voor hun rol. De prima kwaliteit van het beeld en het geluid dragen aan de kijkervaring nog een extra steentje bij. Een aantal extra’s is men bij deze DVD-uitgave niet vergeten. Vooral het audiocommentaar is een echte toevoeging. Een aardige kijktip en voor de fans een must have.