Coraline (CE)

14-10-2009

7.8

Coraline (CE) (DVD)

Coraline Jones (Dakota Fanning) is een jong meisje, woonachtig bij haar ouders. Ze zijn pas verhuisd naar een groot huis waar Coraline niet veel te doen heeft, behalve zich vervelen. Ze struint wat rond buitenshuis, maar veel vermaak is hier niet te vinden. Dan stuit ze op een geheime deur die haar naar een andere wereld brengt. In deze alternatieve wereld van haar eigen leven lijkt alles beter. Haar andere ouders zijn ineens veel aardiger en overladen haar met aandacht. Haar moeder kan ineens goed koken en haar vader is een leuke vent die Coraline alle aandacht geeft die ze altijd al heeft willen hebben. Toch komt ze erachter dat niet alles even mooi is als het lijkt. Coraline moet al haar moed bij elkaar rapen om aan deze gevaarlijke plek te ontsnappen en haar echte ouders te behoeden voor het loerende gevaar.

Coraline is geregisseerd door Henry Selick, die ook voor het script verantwoordelijk is. Hij regisseerde eerder de animatiefilm The Nightmare Before Christmas, een prent die inmiddels zo met schrijver en producent Tim Burton wordt geassocieerd dat Selick veel waardering misloopt voor het maken van deze film. De visie van Burton is dan ook erg sterk aanwezig bij A Nightmare…, maar bij Coraline heeft Selick grotendeels zelf de touwtjes in handen. Toch blijft ook hier de invloed van Burton merkbaar, waar Selick ongetwijfeld veel heeft geleerd van Burton en de samenwerking tussen beide mannen. Ook Coraline is grotendeels tot stand gekomen met behulp van stop-motion animatie, deze keer in combinatie met computergegenereerde animatietechnieken. Het script is gebaseerd op het boek van Neil Gaiman en vertelt het verhaal van een klein meisje dat terecht komt in een alternatieve wereld. Hier lijken alle personen een tegenovergestelde persoonlijkheid te hebben. Ook zijn deze mensen uitgerust met twee knopen als ogen, iets dat zorgt voor een bepaalde creepy sfeer, vooral voor jeugdige kijkers. Het verhaal is doorspekt met sprookjeselementen, zoals pratende dieren en slechte wezens. De boodschap van het verhaal is echter vrij volwassen en zal veel jonge kijkers ontgaan. Echt erg is dit niet, aangezien er visueel genoeg te genieten valt. De wereld van Coraline is namelijk prachtig vormgegeven met fraaie animatie en design. De mix van stop-motion animatie en computeranimatie is prima gedaan en de twee elementen vullen elkaar prima aan. De manier waarop alles gemaakt is verraadt niet wanneer we te maken hebben met stop-motion en wanneer met computeranimatie. Hierdoor leidt de één de ander niet af, iets dat zorgt voor een rustige kijkervaring. De film is oorspronkelijk geschoten in 3D, geheel in stijl van deze laatste trend uit Hollywood. Coraline mag zelfs de eerste stop-motion animatiefilm genoemd worden die geheel in 3D is geschoten. Deze versie is, naast een standaard 2D versie, ook aanwezig op deze uitgave. Uiteraard hebben we deze versie ook bekeken en al snel kwamen we tot de conclusie dat het 3D effect weinig toevoegt. De scènes waarin deze effecten echt tot uiting komen zijn namelijk vrij schaars. Ook komt het 3D effect minder goed tot zijn recht in de huiskamer dan in de bioscoopzaal. Redenen hiervoor zijn het doorgaans kleinere scherm, de kwalitatief minder goede brilletjes en het feit dat de kijker veel instellingen moet veranderen voor het optimale 3D effect. Over de gehele linie valt er echter genoeg te genieten tijdens het kijken van deze film, ook gewoon in 2D. Het verhaal is leuk geschreven, het visuele aspect erg goed verzorgd. Voor de kleintjes onder ons kan het soms wat erg creepy worden en meekijken is dan ook gewenst. Tot slot zijn de stemmen goed gedaan, zowel in de originele Engelse versie als de nagesynchroniseerde Nederlandse versie. In de originele versie zijn onder andere de stemmen te horen van Dakota Fanning en ‘Desperate Housewife’ Teri Hatcher. Enkele van de Nederlandse stemmen worden verzorgd door Dré Hazes, Manuela Kemp en Joost Buitenweg. Een aanrader dus voor fans van stop-motion animatiefilms.

Universal heeft Coraline op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Animatie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2009
Speelduur: 95 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, En vele andere
EAN: 5050582718874

• Making Of
  • 3D Brillen

De film staat anamorf op de schijf in het originele 1.85:1 beeldformaat. Zoals gezegd zijn zowel de 2D versie als de 3D versie op deze uitgave te vinden. Beide versies staan op een aparte disc. De 2D versie van de film laat een meer dan uitstekende beeldkwaliteit zien. Op deze transfer is dan ook niets aan te merken. Het beeld oogt haarscherp met erg veel detail, zeker voor een DVD-uitgave. Dit is ongetwijfeld toe te schrijven aan de digitale camera’s waarmee de film is opgenomen. De kleuren ogen goed verzadigd met vele kleurschakeringen. De verschillen tussen de twee werelden in de film zijn goed zichtbaar en komen prima tot hun recht. Ook op het gebied van zwartniveau, contrast en schaduwdetail laat het beeld niets dan goeds zien. De donkere beelden zijn uitstekend te volgen, met een mooi diep zwart. Dit is zeker niet onbelangrijk, gezien de vaak donkere wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Een prima beeldkwaliteit dus die het visuele aspect van de film goed tot zijn recht laat komen.
De 3D versie van de film brengt het er iets minder goed vanaf. Hier valt vooral op dat de kleuren minder fel ogen en het beeld donkerder overkomt. Dit is echter vooral toe te schrijven aan de gebruikte techniek dus echt streng kunnen we hier niet zijn. Zoals gezegd voegt het 3D aspect weinig toe en veel kijkers zullen dan ook de 2D versie verkiezen, al is het alleen al om de bijna standaard opduikende hoofdpijn te voorkomen. Zie voor een vergelijking tussen de 2D en 3D versie screenshot 3 en 4. Screenshot 3 laat de 2D versie zien, screenshot 4 de 3D versie.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Coraline is te bekijken met drie audiotracks, waar voor ons de originele Engelse soundtrack en de nasynchroniseerde Nederlandse track de belangrijkste zijn. Deze staan in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de uitgave. Beide tracks klinken prima met een op de voorste kanalen gericht geluidsbeeld. De dialogen klinken mooi helder en zijn goed verstaanbaar, vooral bij de Engelse track. De Nederlandse dialogen klinken iets minder natuurlijk en holler. Toch zijn ook deze dialogen duidelijk te volgen, ook voor de kleinere kijkers onder ons. Alle dialogen komen uit de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Het stereogeluid uit deze kanalen klinkt goed verdeeld en gedetailleerd. Uit de surrounds komen vooral omgevingsgeluiden en soms wat lichte muziek. Deze kanalen worden net iets te weinig bij het geheel betrokken om van een echt dynamische track te spreken. Het LFE-kanaal is voldoende aanwezig, nergens overheersend en dus goed gedoseerd. Twee prima tracks die nergens echt in uitblinken, maar ook weer niet slecht te noemen zijn.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deze uitgave bestaat uit twee schijven. Op de eerste schijf is de 2D versie van de film te vinden en de aanwezige extra’s. Op de tweede schijf is alleen de 3D versie van de film te vinden. De extra’s hebben 1.78:1 beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

3D Brillen
Om de film in 3D te kunnen bekijken zijn er vier brilletjes meegeleverd. Het zijn de bekende kartonnen brilletjes die vrij kwetsbaar ogen en niet echt lekker zitten. Mensen met een bril zullen moeite hebben de brilletjes te dragen.

Deleted Scenes (8 min.)
Regisseur Henry Selick vertelt in een korte introductie over snijden van scènes uit de film. Vervolgens voorziet hij vijf verwijderde scènes van een inleiding en vertelt hij waarom ze gesneuveld zijn. De scènes zijn te bekijken in het Engels en het Nederlands.

The Making Of Coraline (35 min.)
Een vrij uitgebreide making of waar diverse aspecten van het maken van de film besproken worden. De making of is verdeeld in tien hoofdstukken, met elk een eigen onderwerp. De hoofdstukken kunnen achter elkaar bekeken worden of allemaal apart. De makers bespreken onder andere hoe het verhaal tot stand is gekomen, we zien de acteurs aan het werk die hun stemmen leenden aan de film en uiteraard is er veel tijd gereserveerd voor de animatie.

Regisseur en schrijver van het script Henry Selick levert commentaar tijdens de film, samen met componist van de muziek Bruno Coulais. Althans volgens de cover en het menu van de DVD, maar in de praktijk is het vooral Selick die aan het woord is. Coulais komt alleen aan het einde even voorbij. Selick levert een aardig commentaar af, waar hij volop vertelt over het maken van de film. Zo komen het schrijven van het script, de animatie en het uiterlijk van de film aan bod.

Coraline is een jong meisje dat samen met haar ouders verhuist naar een groot huis. Hier heeft ze weinig te doen, behalve zich vervelen. Op een dag ontdekt ze een deur naar een andere wereld, waar alles beter lijkt. Al snel komt ze erachter dat het allemaal niet zo mooi is als het lijkt. De film is vrijwel geheel gemaakt met stop-motion animatie. Regisseur Henry Selick levert een film af die qua sfeer erg fraai genoemd kan worden. Zijn eerdere samenwerking met Tim Burton is duidelijk zichtbaar. De film is genietbaar voor zowel ouderen, vanwege de diepere boodschap, als de jongere kijkers. Deze DVD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit. Ook het geluid is goed verzorgd en tot slot zijn er enkele extra’s aanwezig die ons een kijkje in de keuken geven tijdens het maken van de film.