Appaloosa

22-10-2009

7.6

Appaloosa (Blu-ray)

Het stadje Appaloosa, eind 19e eeuw. De inwoners van de stad worden geteisterd door criminelen en ander gespuis. De maat is voor hen echt vol als de meedogenloze rancher Randall Bragg (Jeremy Irons) een man doodschiet. Vervolgens laten ook de sheriff en zijn helpers het leven als zij verhaal gaan halen bij Bragg. De leiders van de stad zijn het meer dan zat. Ze besluiten de harde Virgil Cole (Ed Harris) en zijn trouwe vriend Everett Hitch (Viggo Mortensen) in te huren. Deze veteranen van de Burgeroorlog hebben zich gespecialiseerd in het opruimen van tuig in diverse stadjes. Al snel boeken ze succes als ze Bragg achter de tralies weten te krijgen en de rust weten te herstellen in Appaloosa. De komst van de mooie Allison French (Renée Zellweger) lijkt echter roet in het eten te gooien wanneer zij een duidelijke interesse toont in sheriff Cole. Ook hij ziet de mooie dame wel zitten, maar met de terugkeer van Bragg naar het stadje moet Cole al zijn aandacht vestigen op dit probleem.

Ed Harris had het druk tijdens en voor de opnames van Appaloosa. Zo schreef hij niet alleen het script, maar was hij ook producent, regisseur en hoofdrolspeler van de film. Projecten met één man op diverse plekken willen nog wel eens ontsporen, aangezien de man in kwestie weinig tot geen tegenspraak krijgt. Slechts voor enkelen, bijvoorbeeld Clint Eastwood, is het weggelegd om zowel voor als achter de camera een belangrijke rol te vervullen. Ook Ed Harris slaagt in deze opzet en levert een lekkere ouderwetse western af, die zeker in de smaak zal vallen bij fans van dit genre. Het verhaal bevat dan ook enkele klassieke westernelementen. Een klein stadje vol angstige inwoners, een slechterik die voor niets en niemand uit de weg gaat, een mooie vrouw en twee zwijgzame helden die orde op zaken komen stellen. Het is allemaal aanwezig in dit verhaal, gebaseerd op het gelijknamige boek van Robert Parker. De nadruk van het verhaal ligt niet op actie, maar zoals wel vaker bij westerns op onderliggende spanningen die langzaam maar zeker hun toppunt bereiken. De film is dan ook meer een karakterstudie van de hoofdpersonen en hun ontwikkeling tijdens het verloop van het verhaal. Het eerste deel van de film is anders van toon dan het tweede deel. Na de introductie van de vrouw in het leven van Cole en Hitch, verandert de film van koers. De aandacht wordt verlegd naar de driehoeksverhouding die ontstaat en er is minder aandacht voor het probleem van de agressieve rancher. Dit gegeven verhindert de prent ervan om een echte topper te worden. Gelukkig wordt het geheel nog enigszins recht getrokken, maar een afleiding is het zeker. Ed Harris zet de zwijgzame held neer die weinig tot geen woorden nodig heeft om te communiceren met zijn partner. Gedurende het verhaal komt zijn karakter meer los, vooral na zijn ontmoeting met de mooie dame. Deze ontmoeting doet hem nadenken over het leven en over het pad dat hij gekozen heeft. Harris zet deze rol uitstekend neer, zoals we inmiddels van hem gewend zijn. Het is echter wel duidelijk dat hij deze rol van binnen en buiten kent. Harris speelt namelijk niet de rol van Virgil Cole, hij is Virgil Cole. Ook Viggo Mortensen speelt zijn rol meer dan voldoende. Net als Harris neemt ook hij de rol aan, in plaats van hem te spelen. De chemie tussen de twee mannen is uitstekend. De rol van de mooie vrouw wordt neergezet door Renée Zellweger. Zoals gezegd is haar introductie in het verhaal niet echt een goede zet, maar ook op acteergebied kan ze niet echt overtuigen. Zellweger lijkt enigszins misplaatst in dit genre, ook speelt ze Allison French op een vrij irritante manier. Het karakter wordt verder weinig uitgediept. We komen nauwelijks iets te weten over haar leven en haar beweegredenen. Dan is er nog het karakter van de slechte rancher Randall Bragg. Deze rol wordt gespeeld door Jeremy Irons. Hij kan weer eens lekker los kan gaan en al zijn slechte eigenschappen naar boven kan laten komen. Zoals altijd speelt hij uitstekend. Tot slot kunnen we nog melden dat het uiterlijk van de film erg geslaagd is. De film ademt een echte westernsfeer uit, met realistische kostuums en een overtuigend stadje. Appaloosa is dan ook een echte aanrader voor fans van westerns. De kleine misstap in het verhaal wordt aardig goed gemaakt en er blijft genoeg te genieten over.

Paradiso heeft Appaloosa op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave. De cover van deze uitgave bevat enkele fouten, die hier terug te vinden zijn.

Genre: Western
Speelduur: 115 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937041008

• Additional Scenes
  • Featurettes

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze BD-uitgave bestaat uit een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

Films als deze zijn vaak voorzien van een mooie cinematografie. Ook Appaloosa laat enkele fraaie beelden zien van het dorre landschap en het ruige uiterlijk van de stad. Deze beelden komen prima tot hun recht op deze Blu-ray Disc, maar toch zijn er enkele zaken die een topscore verhinderen. Zo oogt het beeld wat soft en mist de transfer de scherpte die we vaak zien bij recente films op dit formaat. Vooral scènes die binnen geschoten zijn hebben hier last van. Hier lijkt een lichte mist over het beeld te hangen. Hierdoor schiet het beeld ook tekort op het gebied van detail en diepte. De buitenscènes zien er wat beter uit, vooral de wijde shots van het stadje geven een wat meer HD-waardig gevoel. Het kleurenpalet bestaat voornamelijk uit donkere tinten. Alle kleuren, waaronder ook de huidtinten, worden natuurgetrouw weergegeven met een goede verzadiging. Let maar eens op het blauw van de lucht in de buitenscènes, dit ziet er uitstekend uit. De film bevat nogal wat donkere scènes, mede veroorzaakt door het gebrek aan verlichting. Deze scènes zijn echter prima te volgen, dankzij het goede schaduwdetail en contrast. Ook het zwartniveau oogt ruim voldoende. Beeldruis is constant aanwezig, in variërende hoeveelheid. Gelukkig niet genoeg om echt af te leiden. Anders is het gesteld met de soms aanwezige edge enhancement. Deze is af en toe vrij duidelijk aanwezig. Al met al een wisselende beeldkwaliteit. Op veel punten scoort de transfer erg goed, maar zoals gezegd zijn er enkele zaken die de score naar beneden halen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby TrueHD 5.1 formaat (16bit/48 kHz) op de schijf. Dus niet als een Dolby Digital 5.1 track, zoals op de cover wordt vermeld. Naast de Engelse track is ook nog een Franse Dolby TrueHD track aanwezig. Bij het opstarten van de schijf begint de film met de Franse track en zal je dus handmatig moeten kiezen voor de Engelse.
De Engelse track laat een vrij ingetogen geluidsbeeld horen, met de nadruk op de voorste kanalen. Het grootste gedeelte van de tijd zijn er alleen dialogen te horen, die netjes uit de centerspeaker komen. Hier en daar zijn er omgevingsgeluiden te horen en lichte muziek. Dit wordt allemaal door de frontspeakers weergegeven, met een goede scheiding van de kanalen. Deze geluiden lijken vooral voor de ambiance aanwezig te zijn en overheersen dus niet. De aanwezige geweerschoten klinken dan ineens vrij hard en dynamisch, vergeleken met het overige geluid. Met behulp van het LFE-kanaal maken de schoten veel indruk, vooral ook op het gebied van detail. Veel gebruik van de surrounds is er niet, soms bij scènes die zich buiten afspelen. Hier is dan onder andere de wind te horen en ook de echo van de geweerschoten. Zoals gezegd een vrij ingetogen soundtrack, die indruk maakt als het moet maar het doorgaans moet hebben van sfeer. Het geluid klinkt verder mooi helder met veel detail.

Na het opstarten van de schijf wordt direct met de film begonnen. Tijdens het kijken van de film is er een pop-up menu op te roepen waar de instellingen te maken en de extra’s te selecteren zijn. Alle extra’s worden weergegeven in de resolutie 480p, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Regisseur, producent, hoofdrolspeler en schrijver Ed Harris levert commentaar tijdens de film, samen met de coschrijver van het script Robert Knott. Harris is uiteraard erg bekend met alle facetten van de film en hij neemt daarom zijn tijd alles uit de doeken te doen. Samen met Knott levert hij echter een vrij saai en droog commentaar af, waar vooral allerlei feiten de revue passeren. Echt leuk om naar te luisteren wordt het helaas nergens.

Bringing The Characters Of Appaloosa To Life (7 min.)
Een korte uitleg over de karakters in de film en en de castleden die ze tot leven brengen.

Historical Accuracy Of Appaloosa (10 min.)
Zoals de naam al doet vermoeden richt deze featurette zich op de authenticiteit van de film, zoals sets en kostuums.

The Town Of Appaloosa (5 min.)
Hier wordt dieper ingegaan op de set van de film, het nagebouwde stadje Appaloosa.

Dean Semler's Return To The Western (5 min.)
Dean Semler is verantwoordelijk voor het camerawerk van vele films uit Hollywood, waaronder Appaloosa. Hij vertelt in deze korte featurette iets over het in beeld brengen van de film en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken.

Additional Footage (12 min.)
Zes verwijderde scènes die los van elkaar te bekijken zijn of allemaal achter elkaar. Ook heb je de keuze om de scènes met of zonder commentaar van Ed Harris te bekijken.

Appaloosa vertelt het verhaal van twee zwijgzame revolverhelden die ingehuurd worden om een door bandieten verpest stadje schoon te vegen. Hier slagen zij in eerste instantie vrij snel in, maar het gespuis weet niet snel van opgeven. De komst van een mooie vrouw zet de verhoudingen nog verder op scherp. De film biedt veel elementen die fans graag zien in westerns. Het verhaal zit goed in elkaar, met uitzondering van één klein subplot. Ook de optredens van de cast zijn dik in orde, evenals het uiterlijk van de prent. Fans van westerns zullen zich dan ook niet vervelen met deze film. De BD-uitgave heeft een redelijke beeldkwaliteit, die op veel vlakken vrij goed is, maar op andere weer wat minder. Op het geluid valt weinig aan te merken en tot slot zijn er enkele korte extra’s aanwezig.