Grapes of Death

Wilbert Rietman
27-10-2009

3.5

Grapes of Death (DVD)

Élisabeth (Marie-Georges Pascal) is een jongedame die per trein op reis is naar haar vriend. Deze werkt in een wijngaard. Zij reist samen met een goede vriendin die op weg is naar Spanje. Onderweg stapt er een vreemde man in hun coupé. Zijn gezicht rot langzaam maar zeker weg. Deze vreemdeling blijkt een zombie! Élisabeths vriendin is zijn eerste slachtoffer. Élisabeth zelf weet te ontkomen. Onderweg naar de wijngaard van haar vriend, komt ze meer en meer zombies tegen. Het lijkt erop dat de wijngaard de bron is van deze mensenvleesetende en bloeddorstige ondoden. Maar wat is hier precies aan de hand? Onze heldin gaat op onderzoek uit, maar moet het wel zien te overleven. Dat dit een lastige taak is, blijkt wel uit de horden gestoorde zombies, die alles verslinden wat op hun pad komt.

De Franse regisseur Jean Rollin staat vooral bekend om zijn met erotiek overladen vampierfilms zoals The Nude Vampire, Fascination en The Shiver of Vampires. Bij tijd en wijlen leverde de beste man ook een andersoortige film af. Het hier besproken Grapes of Death (originele titel Les Raisins de la mort) is daar een voorbeeld van. Rollin betreedt hier de paden van zijn Amerikaanse collega George A. Romero, namelijk die van de zombies. Het resultaat is een fragmentarisch verhaal. De vrouwelijke hoofdpersoon raakt van situatie in situatie verzeild. Deze momenten zijn kleine verhaaltjes op zich binnenin het grote verhaal. Lang niet elk stukje is even sterk, zo zijn er nogal wat losse eindjes te bespeuren net als plotgaten. Zoals bij meer van Rollins producties, ligt het verteltempo nogal laag. In deze tijden van flitsende spektakelfilms kan het de kijker afschrikken. In dit geval luidt het advies echter om even door de zure appel heen te bijten. Grapes of Death is voor driekwart (en dat heeft te maken met de vertelstijl) namelijk best de moeite waard. Anders dan bij andere zombieverhalen, worden hier de ondoden niet direct afgeschilderd als hersenloze, langzame creaturen op zoek naar (mensen)vlees. Hier zijn de zombies duidelijk het slachtoffer van een virus. De blikken in de ogen geven meestal het gevoel dat de monsters zelf weinig kunnen doen aan hun situatie, maar dat ze instinctief handelen. Ook laat Rollin duidelijk merken dat niet iedereen over één kam valt te scheren, mens of zombie. In beide groepen komen namelijk rotte appels voor die het verpesten voor de rest. Lieden met rechtse ideeën zien zelfs een verband tussen illegale immigranten en hun stukje schuld aan de verspreiding van het zombievirus. Of Rollin dit echter bewust heeft toegevoegd aan zijn verhaal is een tweede. Het acteerwerk verdient een krappe voldoende. Wat soms wel een beetje op de lachspieren werkt, zijn de slechte make-up en special effects. Hier is het duidelijk dat Rollin moest werken met een beperkt budget. De mooie Franse landschappen en een beetje overbodig naakt verraden de hand van de meester. Het uiteindelijke resultaat is een aardige genrefilm uit zijn tijd die een aanrader is om een keer gezien te hebben voor de liefhebbers. Dus niet alleen voor fans van Rollin, want ook zombieliefhebbers komen bij deze prent aan hun trekken.

Genre: Horror, Science fiction
Regio: 0
Jaar: 1978
Speelduur: 86 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 mono - Duits
  • Dolby Digital 2.0 mono - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 8717903481790

• SlideShow
  • Original Trailer
  • Rollin Trailers

Het oorspronkelijk bioscoopformaat van 1.66:1 is behouden voor deze DVD-uitgave. De film staat anamorf op de DVD, waardoor er zwarte balken verschijnen aan de zijkanten van het actieve beeld. De algemene kwaliteit van het vertoonde is zo dat het net geen voldoende verdient. Zo zijn er redelijk wat beschadigingen waar te nemen in de vorm van vuiltjes en krasjes. Zo nu en dan loopt er zelfs een streep door het beeld heen (zie screenshot 1). Een ander artefact dat waar te nemen is, zijn cigarette burns. Om de zes en een halve minuut is er dan een gat te zien (zie screenshot 2). In de bioscoop wist de projectionist dan dat hij van projector moest wisselen. Aan de bovenkant van het beeld is zo nu en dan een oneffenheid waar te nemen. Dit zou erop kunnen duiden dat men bij het overzetten van het beeld teveel ruimte aan de bovenzijde heeft gelaten, waardoor je de rand van het bronmateriaal ziet. Verder valt de scherpte soms erg tegen (zie screenshot 4). Dit zou echter een bewuste keuze kunnen zijn van de maker. Ook zijn er zaken als filmgrain en edge enhancement aanwezig. De film kent 8 chapterstops en een optionele Nederlandse ondertiteling. Deze laatste is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Op het gebied van het geluid treffen we twee Dolby Digital 2.0 monotracks (192 kbit/s) aan. Er is een Duits nagesynchroniseerde track aanwezig, maar voor deze bespreking richten wij ons op de origineel Frans gesproken track. Het valt hier direct op dat de sporadische muziek nogal laag qua volume in de mix staat ten opzichte van de dialogen en filmgeluiden. Deze laatste komen dan vaak weer te luid de huiskamer in. Sowieso presteert de track maar matig. Zo loopt het geluid niet altijd synchroon met de beelden. Dit geldt overigens dan weer niet voor het gesprokene. Hoge tonen, zoals geschreeuw, komen nogal schel over. Af en toe is er getik te horen. De leeftijd en het low budget karakter van de film in acht genomen, zorgen ervoor dat het geluid een kleine onvoldoende verdient.

Als menu krijgen we een statisch scherm in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf voorgeschoteld met op de achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Via dit menu hebben we toegang tot de volgende extra’s:

Slideshow
Maar liefst 38 stills uit de film passeren de revue. Deze foto’s vanuit de film en vanachter de schermen worden ondersteund door de theme van de prent in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Original Trailer (3 min.)
Zoals de titel al laat raden, vind je hier de originele bioscooptrailer van de film. Deze wordt gepresenteerd zonder Nederlandse ondertiteling. De soundtrack is een Franstalige Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). Het beeld heeft de verhouding 1.66:1 niet anamorf en is windowboxed.

Rollin Trailers
Een drietal trailers van andere producties van regisseur Jean Rollin uitgegeven door Filmfreaks.

De horrorfilm Grapes of Death van de Franse regisseur Jean Rollin heeft nu eens een keer geen vampiers, maar zombies in de hoofdrol. Het episodisch opgebouwde verhaal kent zo zijn hoogtepunten, maar ook een aantal dieptepunten in de vorm van losse verhaaleinden en plotgaten. Desalniettemin wel een film die genrefans zal kunnen bekoren. Het beeld en het geluid zijn van dat niveau dat ze allebei geen voldoende verdienen. Voor liefhebbers van extra’s is er slecht nieuws. Op een aantal promotionele foto’s en de obligate trailer na valt er weinig te bespeuren op dat gebied. Verplichte kost voor fans van Rollin, andere geïnteresseerden doen er goed aan de titel eerst te huren.