Jonas Brothers: The 3D Concert Experience

Henrieke van Assen
30-10-2009

1.7

Jonas Brothers: The 3D Concert Experience (Blu-ray)

Het is half 5 ‘s morgens, de broers Joe, Nick en Kevin Jonas van de Jonas Brothers worden wakker gemaakt door een bodyguard. Het is tijd om op te staan, het ontbijt naar binnen te werken en de massa’s gillende tienermeiden tegemoet te treden. De camera volgt de Jonas Brothers tijdens hun promotionele activiteiten in New York. Na de ‘city that never sleeps’ is het de beurt aan Anaheim, Californië. Dit is de plek waar op 13 en 14 juli 2008 het Disney Digital 3-D team twee concerten van de Jonas Brothers in Burning Up tour filmt. De verschillende opnames worden verwerkt in de film Jonas Brothers: The 3D Concert Experience. Op deze Blu-ray Disc staan de volgende nummers:

01. That's just the way we roll
02. Hold on
03. BB Good
04. Goodnight and goodbye
05. Video girl
06. Gotta find you
07. This is me
08. A little bit longer
09. Play my music
10. Hello beautiful
11. Still in love with you
12. Pushin' me away
13. Can't have you
14. Should've said no
15. Love is on its way
16. S.O.S.
17. Burnin' up
18. Tonight

De Jonas Brothers zijn Amerika’s jongste tienerfenomenen. De broers Joe, Nick en Kevin Jonas vormen sinds 2003 de poprock band Jonas Brothers. Hun albums Jonas Brothers en A Bit Longer zijn met vele gouden en platina platen onderscheiden. De broertjes scoren hit na hit en de stadions zitten bomvol. Ook traden ze op tijdens de ‘kids-inauguratie’ van president Obama. De broertjes waren hoogstpersoonlijk uitgenodigd door de ‘First fans’ Sacha en Melia, de dochters van Barack en Michelle Obama. De Jonas Brothers zijn een goed uitgekiend product dat Disney Channel speciaal richt op tienermeisjes. De muziek van de Jonas Brothers valt onder de categorie zeer gelikte tienerpop. De broers acteren slecht en kunnen matig zingen. Tienermeisjes zijn nu niet meteen het meest kritisch publiek en de meiden kijken vooral naar de ‘looks’ van de broers. Tijdens de reclameblokken rondom de populaire Disney Channel serie Hannah Montana werden commercials van de Jonas Brothers uitgezonden. Nog vóór hun tweede album Jonas Brothers uit was, kwamen ze al vijftig keer per week op tv en speelden ze in Hannah Montana. Nu is daar een nieuw succes bijgekomen. Hun 3D-concert trekt miljoenen tieners naar de bioscoop om de groep te bekijken tijdens de Burning Up concerttournee. De film hangt als los zand aan elkaar. Jonas Brothers: The 3D Concert Experience is een compilatie van willekeurige opnames van de broers in New York, backstagebeelden, concertopnamen en een videoclip. Verwarrend is dat de opnames in New York niets te maken hebben met het concert dat de Jonas Brothers die avond in Madison Square Garden gaven. De concertopnames zijn namelijk gemaakt in Anaheim, Californië. De film begint met een grote zwarte bodyguard die de jongens ‘s morgens om half 5 wakker maakt. Na wat flauwe geintjes aan de ontbijttafel wordt de groep gevolgd op weg naar diverse promotionele activiteiten in New York. Overal waar de Jonas Brothers verschijnen worden ze verwelkomd door gillende tieners. De concertfilm wordt verschillende keren onderbroken met deze backstageopnames van New York. Ook is er een videoclip te zien die is opgenomen in Central Park. Bij een concert op Blu-ray Disc draait het om de muziek. Disney Channel vergelijkt de Jonas Brothers met de Beatles. Muzikaal mogen de broers nog niet in de schaduw van het beroemde viertal uit Liverpool staan. De liedjes van de Jonas Brothers vertonen weinig diepgang en liggen niet makkelijk in het gehoor. Daarnaast klinkende stemmen nogal nasaal. Duidelijk wordt dat de Jonas Brothers zeer populair zijn bij tienermeiden. De film is één grote reclamespot die de fans aan moet zetten om meer cd’s en concerttickets van de broers te kopen. Jonas Brothers: The 3D Concert Experience is vooral geschikt voor fans van de Jonas Brothers. Mensen die niet van de broers en hun muziek houden kunnen beter een andere film bekijken.

Genre: Concert
Jaar: 2009
Speelduur: 85 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418224554

• Bonus Songs
  • Up Close & Personal With The Jonas Brothers

De Blu-ray Disc uitgave van Jonas Brothers: The 3D Concert Experience heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Zoals bij de meeste High Definition uitgaven van films heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disk.

2D versie
Het beeld van deze ‘platte’ film is uitstekend. De transfer is vrij van vuiltjes en beschadigingen. De film oogt over het algemeen scherp. Er zijn enkele momenten tijdens de backstage opnamen dat het beeld soft over komt. Dat heeft meer te maken met de instelling van de camera dan dat het een transferfout is. In de donkere scènes van de backstage segmenten is beeldruis te zien. Bij de concertopnamen is het zwartniveau is prima in orde. De kleuren worden fel weergegeven. Het contrast en het schaduwdetail zijn prima in orde. De huidtinten komen in de backstage en concert opnames meestal naturel over. In het concert worden de muzikanten in de achtergrond soms overbelicht en komen daardoor met paarse hoofden in beeld. De opname oogt detailrijk, de patronen van de gebruikte stoffen in de kleding zijn duidelijk te zien.

3D versie
Omdat wij twee ogen hebben, kunnen wij objecten in een 3D of ruimtelijke voorstelling zien. Beelden die op een scherm afgebeeld worden, zien wij normaal maar in 2D, namelijk plat. Door trucage kan van een plat 2D een 3D beeld worden gemaakt. Via een rood-cyaan brilletje krijgt het ene oog een cyaan filter voor en het andere oog een rood filter. Wanneer onze hersenen het beeld dat van het linker oog komt, combineert met het beeld van het rechter oog, dan ontstaat een bijzondere vorm van optische illusie: het 3D-beeld. Voor het 3D effect is gebruik gemaakt van het anaglyph systeem. Door het rode en cyaan filter wordt diepte gecreëerd. Het is aan te raden om de 3D film in zoveel mogelijk verduisterde ruimte te bekijken. Het bekijken van een 3D beeld zonder het brilletje levert een dubbel beeld op en overal zit een rode en cyaankleurige rand omheen. Deze randen verschillen een beetje in dikte. Kijk even met één oog gesloten en het andere geopend. Wissel nu. Je ziet dat er via de rode en cyaankleurige beelden een beeldverschuiving optreedt. En dankzij de 3D bril zien je beide ogen elk een verschillende beeld. En doordat deze beelden dus ten opzichte van elkaar wat verschoven zijn, ervaar je het beeld als driedimensionaal met diepte.
Aan deze techniek kleven ook een paar nadelen. Ten eerste is het beeld lang niet meer zo kleurrijk als het ‘platte’ 2D origineel. Door het rode filter zie je nauwelijks meer rood en alle daarmee samenhangende kleuren in het beeld. Het driedimensionale beeld oogt daardoor meer grijzig, waarbij de kleuren blauw en geel wel nadrukkelijk in beeld zijn. Dus er zit wel kleur in het beeld, maar doordat je door een gekleurde bril kijkt, ervaar je de kleuren heel anders. Het beeld oogt minder scherp dan in de 2D versie. Ook zijn de details in kleding en gezichten niet zo goed te zien in de 3D versie. Dat komt vooral doordat er minder kleur in het beeld zit. Onze ogen hebben kleur nodig om details te onderscheiden. De film in 3D kijken is absoluut een nieuwe kijkervaring. In de film zijn een aantal scènes gemonteerd voor het versterken van een maximaal diepte-effect. Voorbeelden hiervan zijn de, met behulp van CGI gecreëerde, duiven die wegvliegen in de videoclip en de plectrums die Taylor Swift en Nick Jonas in het publiek werpen. Het beeld van 3D versie is duidelijk minder van kwaliteit dan de 2D versie. Het 3D beeld is minder scherp. De kleuren ogen minder fel. Door de rode en cyaan kleurfilter worden de kleuren anders weergegeven. Het beeld is grijs, de aanwezige kleuren, zoals het geel van het T-shirt van Joe wordt minder fel weergegeven.
De film is verdeeld in 25 hoofdstukken. Elk nummer en backstage segment heeft een eigen hoofdstuk. Zodra je drukt op het op toets pop-up menu van je afstandsbediening dan wordt je scherm overgenomen door het menuscherm. In de rechterbovenhoek verschijnt een klein scherm waarin de film verder wordt afgespeeld. Het concert wordt Nederlands ondertiteld. De letters worden netjes onderin het scherm geplaatst. Op het gebied van de 2D filmbeeld scoort deze Blu-ray Disc een ruime voldoende. De 3D film is leuk om te kijken voor het 3D effect, maar het beeld is duidelijk minder dan de 2D versie.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het concert wordt vertoond met een goed verzorgde DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack (48 KHz/24-bit). Deze soundtrack van het concert is uitstekend. Er wordt een driedimensionaal geluidsbeeld gecreëerd. Het live gevoel is echt aanwezig. De surroundspeakers zijn voortdurend bezig om de gillende tienermeiden los te laten in je HT. Het geeft de luisteraar echt het idee dat hij of zij tussen het publiek staat om naar het concert te kijken. De center- en frontspeakers plaatsen de stemmen en de instrumenten netjes in de kolkende concerthal van Anaheim. De subwoofer is duidelijk aanwezig en speelt een krachtig deuntje mee in de muziek. De kwaliteit van het geluid van de backstage opnames is duidelijk minder. De stemmen klinken hier en daar wel behoorlijk afgeknepen. De hoge en diepe tonen zijn niet meer waarneembaar. De soundtrack van de concertopname scoort een dikke voldoende. Het geluid van de backstage segmenten is onder de maat.

Bij deze Blu-ray Disc worden vier Jonas Brothers kartonnen 3D brillen meegeleverd. Naast de Blu-ray Disc wordt ook een DVD meegeleverd met de 2D versie van de film en dezelfde extra’s als op de Blu-ray Disk te vinden zijn.
Nadat de disc is opgestart moet er een keuze op het gebied van taal worden gemaakt. Daarna worden een aantal Disney trailers afgespeeld. Uiteindelijk komt er een scherm waarin gekozen kan worden voor Play Movie, Bonus Features, Scene Selection, Set Up, Sneak Peaks. Alle extra’s zijn opgenomen in HD kwaliteit (1080/24p), Nederlands ondertiteld en voorzien van een Dolby Digital 5.1 geluidstrack (448 kb/s). De extra's bestaan uit:

Bonus songs (8 min.)
Hierin zijn nog twee extra liedjes van het concert te zien en te beluisteren.
01. Love Bug
02. Shelf

Up Close & Personal With The Jonas Brothers (15 min.)
De broers geven een kijkje in de keuken tijdens de voorbereidingen en uitvoering van de Burning Up tour. De jongste Jonas, Nick, is het muzikale brein van de familie en hij zet tijdens de repetities de puntjes op de i. Naast het oefenen van de songs wordt er ook tijd gestoken in de voorbereiding van ‘acrobatische stunts’. Vol spanning en verwachting wordt toegewerkt naar het eerste concert. Tijdens de tournee is het elke dag een nieuwe stad met uitverkochte concerten en opnieuw weer veel gillende tienerfans.

De Jonas Brothers zijn Amerika’s jongste tienerfenomeen. De broertjes scoren hit na hit en de stadions zitten bomvol. Nu is daar een nieuw succes bijgekomen. Jonas Brothers: The 3D Concert Experience trekt miljoenen tieners naar de bioscoop om de groep te bekijken tijdens de Burning Up concerttournee. The Jonas Brothers zijn een goed uitgekiend product dat Disney Channel speciaal richt op tienermeisjes. De broers acteren slecht en kunnen matig zingen. De beeldkwaliteit van de 2D film ziet er verzorgd en gedetailleerd uit. De 3D film is een leuke kennismaking met 3D. De 3D versie is niet zo goed als de 2D versie. Op het gebied van geluid is er maar 1 smaak, namelijk een DTS HD Master Audio 7.1 soundtrack. Deze soundtrack van het concert is uitstekend. De toegevoegde extra’s laten nog twee extra liedjes uit het concert zien en de voorbereidingen en uitvoering voor de Burning Up tour. Deze film is alleen interessant voor fans van de Jonas Brothers.