Harry Potter and the Half-Blood Prince

19-11-2009

8.3

Harry Potter and the Half-Blood Prince (Blu-ray)

Eindelijk is de gehele toverwereld ervan overtuigd dat Heer Voldemort is teruggekeerd. Harry Potter (Daniel Radcliffe), Ron Wemel (Rupert Grint) en Hermelien Griffel (Emma Watson) gaan voor een nieuw schooljaar terug naar Zweinstein. Draco Malfidus (Tom Felton) is ook weer terug en voert duidelijk iets in zijn schild. Harry probeert er achter te komen wat het is, maar Perkamentus (Michael Gambon) wil dat hij zich vooral richt op de nieuwe professor in toverdranken, Hildebrand Slakhoorn (Jim Broadbent). Deze is namelijk in het bezit van een herinnering die essentieel is om Heer Voldemort beter te begrijpen. De herinnering kan mogelijk meer duidelijkheid geven over hoe ze Heer Voldemort kunnen verslaan. Harry doet met behulp van een geleend boek voor het vak Toverdranken, dat toebehoorde aan de Half-Bloed Prins, allerlei ontdekkingen. Na vele avonturen komt hij erachter wie de Half-Bloed Prins is.

Harry Potter and the Half-Blood Prince, die als Nederlandse naam Harry Potter en de Half-Bloed Prins heeft gekregen, is het zesde deel uit de serie over Harry Potter. Het is gebaseerd, net als de eerdere delen, op de gelijknamige boeken van J.K. Rowling. Scenarioschrijver Steven Kloves heeft het boek bewerkt tot een filmscript. De regie was wederom in handen van David Yates, die ook Harry Potter and the Order of the Phoenix heeft gemaakt en tevens de nog uit te komen delen Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 & 2 voor zijn rekening neemt. De oorspronkelijke releasedatum voor de bioscoop was 17 november 2008, maar werd verschoven naar 17 juli 2009. Dit omdat Warner Brothers hoopte zo meer publiek te trekken, maar het schijnt dat de schrijversstaking in Hollywood ook een reden was om de datum te verschuiven. Op de planning van de nog uit te komen delen heeft het in elk geval geen invloed gehad, die staan gepland voor respectievelijk 2010 en 2011.
Harry Potter and the Half-Blood Prince is een mooie, spannende film geworden. Het verhaal rond Harry Potter begint zijn climax te bereiken en de personages worden volwassener. Dat merk je in hun gedrag en beslissingen die ze nemen, maar tegelijk zijn ze ook nog heel jong en vliegen de hormonen in het rond. De belangrijkste acteurs, allen dezelfde als in de eerste vijf delen, zijn ook volwassener in hun rol. Met als uitzondering het vriendinnetje van Ron, Belinda (gespeeld door Jessie Cave). Zij zet een leuke puberale rol neer, welke ook enigszins tenenkrommende momenten kent. Je kan merken dat Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson al een aantal films samen hebben gedaan. Ze zijn zeer overtuigend in hun rol en gaan ook heel vriendschappelijk en gemoedelijk met elkaar om. Veel volwassener is ook Ginny Wemel (gespeeld door Bonnie Wright). Wright zet een prachtige uitgebalanceerde jonge vrouw neer, die vanuit een innerlijke rust een belangrijke rol gaat spelen in het leven van Harry Potter. Jim Broadbent is heel leuk als de behaagzieke Hildebrand Slakhoorn. Helen McCrory doet haar intrede als Narcissa Malfoy, de moeder van Draco. Zij was voor Harry Potter en the Order of the Phoenix gevraagd om Bellatrix te spelen, maar dat kon niet doorgaan omdat ze op dat moment zwanger was. Nu speelt ze dus de zus van Bellatrix. Een andere nieuwkomer is Dave Legeno in de rol van Fenrir Vaalhaar, een weerwolf. Hij zet een echte enge weerwolf neer, die je echt niet in het donker wilt tegenkomen.
Cameraman Bruna Delbonnel en regisseur David Yates maakten mooie beelden en wisten een paar verrassende, kleine details in de film aan te brengen die een prachtig beeld geven van hoe mensen naast elkaar bestaan en toch in zo'n verschillende wereld lijken te leven. Aan de ene kant zie je pubers die de liefde aan het ontdekken zijn, aan de andere kant is er een eenzame tiener die een levensgevaarlijke opdracht moet uitvoeren en daarin helemaal alleen staat. Dat wordt in een paar beelden verteld en dat is knap gedaan. Zodra de film begint zit je ook direct helemaal in het verhaal. De special effects zien er weer goed uit en komen iets minder bombastisch over dan in vorige delen. Of misschien zijn we het nu al wat meer gewend, dat kan natuurlijk ook. Enige minpunt, als je daar al van kan spreken, is dat de wezens die uit het water oprijzen in de grotscène wel heel veel lijken op Gollum uit Lord of the Rings.
Al met al is deze zesde Harry Potter film zeker de moeite waard. De film volgt mooi in alle belangrijke grote lijnen het boek, met hier en daar een kleine aanpassing om het op beeld beter over te laten komen. Dat doet het boek echter in geen geval tekort. Een aanrader dus.

Harry Potter and the Half-Blood Prince is door Warner Bros. zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc-versie. Onze bespreking van de DVD kun je hier vinden.

Genre: Actie, Fantasy
Jaar: 2009
Speelduur: 154 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 5051888036693

• BD-Live
  • Close-up met de Cast
  • Oefeningen van Eén Minuut
  • J.K. Rowling: een Jaar in het Leven
  • Wat Heb Je in Gedachten?
  • Voorproefje
  • Maximum Movie Mode

De Blu-ray Disc van Harry Potter and the Half-Blood Prince heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten. De disc met de film is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 codering.

Het High Definition beeld ziet er zeer fraai uit met een scherp beeld en veel dieptewerking. De film bevat veel donkere scènes, maar door de uitstekende detaillering blijft alles heel goed te volgen. Kleuren zijn veelal kunstmatig bewerkt, waardoor ze soms grauw, dan weer blauw en een enkele keer weer erg warm en verzadigd zijn. Het contrast van het beeld is uitstekend, wat ook gezegd kan worden van het zwartniveau. We zien wel een zeer lichte beeldruis, maar nooit in storende mate. In vergelijking met de DVD-uitgave scoort deze BD-uitgave met betere detaillering, scherpte en met meer diepte in het beeld een stuk hoger.
De film heeft 30 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te benaderen. De optionele ondertiteling heeft een goed en prettig leesbaar lettertype en staat met één regel in het beeldvlak geplaatst. De Nederlandse ondertiteling maakt gebruik van de Nederlandse vertaling qua naamgeving. De personages hebben dezelfde Nederlandse namen als in de boeken.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk

Alleen de originele Engelstalige soundtrack staat lossless op deze Blu-ray Disc en wel in Dolby TrueHD 5.1 formaat (16 bit/48 kHz). De overige sporen - inclusief Nederlands, Vlaams en Frans - zijn Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks. Het lossless Dolby True HD geluid komt goed tot z'n recht bij deze film. Het klinkt zeer gedetailleerd met veel ruimtelijkheid. De surroundkanalen zijn bijna de gehele film door actief en ook het LFE-kanaal laat veelvuldig van zich horen met een diep en strak laag. Zo laag zelfs dat de ramen soms in de sponningen trillen. Enig punt van kritiek is dat de dynamiek bij sommige scènes wat minder is. Vooral bij dialoogscènes staan de effecten en atmosfeergeluiden wat achter in de mix. Bij aktiescènes daarentegen gaan weer alle remmen los.
De Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties zijn duidelijk gericht op een jonger publiek. De stemmen staan veel meer op de voorgrond en de dynamiek is een stuk minder dan bij het Dolby TrueHD spoor. Ook de detaillering is een stuk minder. De stemmen zijn niet altijd even overtuigend, maar voor de doelgroep is het een prima alternatief.

Beide discs hebben een menuscherm in 1.78:1 beeldformaat. Deze Special Edition bestaat uit twee schijven. De meeste extra's staan op de tweede disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080, maar bijna alle extra's zijn in SD kwaliteit opgenomen. Naast de hieronder genoemde extra's is het mogelijk om een digitale kopie te downloaden. Deze versie is alleen te bekijken met Windows Media Player en is te bekijken tot 18 november 2010. Op de Deleted Scenes na hebben alle extra's een beeldformaat van 1.78:1. De extra's beschikken over Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Disc 1

Maximum Movie Mode
Tijdens het afspelen is het mogelijk om, zonder de film te onderbreken, achtergronden van de film te bekijken. Deze worden in kleine kaders binnen het filmbeeld getoond. Zo zijn er korte interviewfragmenten te zien en animaties over hoe de special effects van een scène zijn opgebouwd. Waar nodig is er Nederlandse ondertiteling aanwezig, die dan de ondertiteling van de film overschrijft.

BD-Live
Bij afspelen van de Blu-ray Disc op de computer of als je over een Blu-ray speler met BD-Live functie beschikt kun je speciale content bekijken op internet. Na het inloggen kom je op je profielpagina van Warner Bros. Behalve een trailer en een introductie door Daniel Radcliffe is er (nog) geen extra materiaal rond Harry Potter beschikbaar.

Disc 2

Close-up met de Cast (29 min)
Een aantal mensen uit de cast bespreken een bepaald onderdeel van het filmmaken. Zo neemt Daniel Radcliffe een kijkje in de montagekamer van Mark Day, brengen Matthew Lewis en Tom Felton een bezoek aan de special effects man Matthew Harlow, helpt Bonnie Wright mee aan het opbouwen van het decor en brengt Emma Watson een bezoekje aan make-up dame Amanda Knight.

Oefeningen van Eén Minuut (7 min)
James en Oliver Phelphs, Bonnie Wright, Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Tom Felton en Emma Watson krijgen ieder een minuut de tijd om hun karakters in alle zes de Harry Potter films te beschrijven.

J.K. Rowling: Een Jaar in het Leven (50 min)
Een documentaire van de Britse schrijver en filmmaker James Runcie over het leven van schrijfster J.K. Rowling. Opgenomen tijdens het schrijven van Harry Potter and the Deathly Hallows. Aan het begin van de documentaire is er een waarschuwing dat er spoilers voor kunnen komen uit dat verhaal. Runcie gaat in op het verleden van Rowling, waarbij enkele facetten ook terugkomen in de verhalen rond Harry Potter. Soms is het erg privé, wat we te zien krijgen. De documentaire heeft geen Nederlandse ondertiteling.

Wat Heb Je in Gedachten? (7 min)
Tom Felton (Draco Malfidus) vraagt een aantal van zijn collega-acteurs wat het eerste in hen opkomt bij een bepaalde vraag. "Welke muziek vind je het leukst?" of "welk boek neem je mee naar een onbewoond eiland?". Dat soort vragen.

De Tovenaarswereld van Harry Potter: Voorproefje (12 min)
Een film over het Universal Orlando Resort in Florida, Amerika, waar het kasteel van Zweinstein is nagebouwd als pretpark. Het is nog allemaal toekomstmuziek, omdat het park nog niet af is. Scènes uit de voorgaande Harry Potter films illustreren de voorbeelden. Het is een veredelde promotiefilm en alles wordt wel heel rooskleurig en fantastisch voorgespiegeld.

Deleted Scenes (7 min)
Een aantal scènes, of delen van scènes die niet in de uiteindelijke versie terecht zijn gekomen. Het beeldformaat is 2.40:1.

Harry Potter krijgt van Perkamentus de opdracht om belangrijke informatie los te krijgen bij de nieuwe leraar Hildebrand Slakhoorn. Deze informatie is nodig om Voldemort te kunnen bestrijden. Harry Potter doet door middel van een geleend boek, dat ooit aan de Half-Bloed Prins toebehoorde, veel nieuwe ontdekkingen. Harry Potter and the Half-Blood Prince is het zesde deel uit de reeks en borduurt verder op het overbekende thema. Dit deel is wat minder duister dan z'n voorganger. Ook worden de tovenaarsleerlingen langzaamaan volwassen, wat we ook terugzien in de onderlinge liefdesperikelen. Er worden weer een paar nieuwe elementen toegevoegd aan het verhaal, maar voor het grootste gedeelte gaat men verder op de bekende weg. Deze 2-disc Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Deze uitgave heeft een aantal extra's, waarvan de een wat interessanter is dan de ander. Voor alle Harry Potter fans wederom een verplichte aanschaf.