Obsessed

27-11-2009

2.6

Obsessed (Blu-ray)

Derek Charles (Idris Elba) is een hardwerkende man, die gelukkig getrouwd is met zijn vrouw Sharon (Beyoncé Knowles). Op het bedrijf waar Derek werkt wordt een nieuwe tijdelijke werkkracht ingehuurd. De invalkracht blijkt een vrouw te zijn, Lisa (Ali Larter), die direct vanaf het begin erg geïnteresseerd is in Derek. Het begint allemaal redelijk onschuldig, met enkele flirterige opmerkingen van Lisa. Derek gaat hier verder niet op in, al is hij zeker gecharmeerd van Lisa. Ook omdat ze een zeer efficiënte en hard werkende kracht blijkt te zijn. Maar zijn mening verandert als de obsessie van Lisa steeds erger wordt, en het zelfs een invloed op zijn huwelijk begint te krijgen. Lisa weet echter van geen ophouden. Extreme maatregelen lijken de enige oplossing.

Een verhaal zoals hierboven, waarbij tijdelijke werkkracht Lisa geobsedeerd raakt door haar baas Derek, is niet bepaald uniek in filmland. Films als Single White Female, Unlawful Entry, The Hand that Rocks the Cradle en Poison Ivy hebben eenzelfde thema. Namelijk dat een in eerste instantie sympathieke vreemdeling(e) – of het nu om respectievelijk een kamergenote, agent, oppas of het schoolvriendinnetje van een introverte zoon gaat – iemands leven binnendringt en vervolgens extreem obsessief, gewelddadig en/of psychopathisch gedrag begint te vertonen. Zelfs het exacte gegeven dat het om een tijdelijke werkkracht gaat die doordraait, is niet nieuw. In 1993 verscheen namelijk The Temp met hetzelfde uitgangspunt. Het mag duidelijk zijn: origineel is Obsessed, geschreven en geregisseerd door voormalig TV-regisseur Steve Shill, niet te noemen. Nu is dat op zich geen bezwaar als de film slaagt in het neerzetten van een spannend geheel. Maar je voelt hem al aankomen: ook dat is in Obsessed niet gelukt. Het verhaal is namelijk langdradig, voorspelbaar en eerder lachwekkend dan spannend. Vooral naar het einde toe, wanneer ineens Dereks vrouw van bij- naar hoofdrol wordt gepromoveerd, wordt het er allemaal niet geloofwaardiger op. De kans is echter groot dat je de film al lang voor de ontknoping hebt opgegeven. Bijvoorbeeld omdat de personages geen medeleven op weten te wekken, zodat het je worst zal wezen of de psychopathische inhuurkracht haar verdiende loon krijgt. Van chemie tussen de personages is dan ook geen sprake, laat staan van enige vorm van seksuele spanning. Maar goed, de makers mikten dan ook op een PG-13 leeftijdsclassificatie (vergelijkbaar met onze 12 jaar), wat ook de extreme braafheid van de beelden verklaart. Er zijn dus nogal wat minpunten. Deels zijn die te wijten aan het matige script, maar ook het acteerwerk helpt niet echt mee. Zo kan Ali Larter (Heroes) niet echt overtuigen als verknipte seksbom. En zangeres Beyoncé Knowles zette in Caddilac Records weliswaar een sterke rol neer, maar is hier als eendimensionale jaloerse huisvrouw weer terug bij af. Het mag duidelijk zijn: Obsessed is een slechte film. En meer hoef je eigenlijk niet te weten.

Obsessed is door Sony uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, onze DVD-recensie lees je hier.

Genre: Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609658170

• BD-Live
  • Playing Together Nicely
  • Obsessed: Dressed to Kill
  • Girl Fight!

De Blu-ray Disc uitgave van Obsessed heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc, waarvan 41,3GB beschreven is. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

In tegenstelling tot over de film zelf, zijn over de kwaliteit van de HD-transfer wél de nodige positieve zaken te melden. Sterker nog, de beeldkwaliteit is zelfs bijzonder goed te noemen. Op vrijwel alle fronten zijn de prestaties namelijk uitstekend. Zo oogt het beeld scherp en strak, en ontbreken hinderlijke verstoringen als compressieartefacting, aliasing en vuil/beschadigingen. De kleurverzadiging is eveneens uitstekend. En in tegenstelling tot de DVD-transfer, is bij het beeld op BD nauwelijks edge enhancement waar te nemen. Het mag duidelijk zijn: Obsessed ziet er op BD uitstekend uit. We kunnen dan ook spreken van een zeer geslaagde transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De BD-uitgave van Obsessed bevat lossless audio in het Dolby TrueHD 5.1-formaat (24bit/48kHz). Op de kwaliteit van het geluid valt weinig aan te merken. Niet dat het een track is die je audioinstallatie tot het uiterste zal drijven, maar daar is dit de film ook niet voor. De film draait namelijk grotendeels om dialogen, die in dit geval goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen. De achterluidsprekers worden benut voor de muziek, ambiance en (sporadisch) directionele effecten, resulterend in een prima ruimtelijkheid. Bijvoorbeeld in de slotact, die zich afspeelt in een huis, draagt het geluid op effectieve wijze bij aan de spanning (helaas ontbreekt dezelfde spanning in de beelden). Ook qua lage tonen zijn de prestaties erg goed; de basintensieve muziek komt lekker stevig uit de speakers, met een mooi strak en gecontroleerd laag. Een uitstekende track dus, die een vette voldoende verdient.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Obsessed vind je een klein aantal extra’s. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, hebben een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid.

Playing Together Nicely (16 min)
Een wat oppervlakkige Making Of, waarin je te horen krijgt hoe de film tot stand kwam. Cast en crew vertellen over het script, hun rol en over wat (volgens hen) de kracht van Obsessed is. Daarbij praten ze alsof ze een meesterwerk hebben gecreëerd. Uiteraard is er ook volop gelegenheid voor de betrokkenen om elkaar op te hemelen. Zoals gebruikelijk worden de interviews afgewisseld met filmfragmenten en een blik achter de schermen.

Girl Fight! (11 min)
Zonder al te veel te verklappen (voor de masochisten onder ons die Obsessed nog willen gaan zien) kunnen we zeggen dat hier kort wordt ingegaan op een van de scènes in de film. Je kijkt mee bij de opnames, terwijl de regisseur en stuntcoördinator toelichten hoe men te werk ging.

Obsessed: Dress to Kill (10 min)
In deze featurette ligt de nadruk op de kleding van de personages. Het grootste gedeelte van de extra bestaat uit de kostuumontwerper die haar keuzes toelicht. Niet echt heel interessant, want zo boeiend is de kleding in Obsessed niet.

Een verzameling trailers van andere uitgaven van Sony.

BD-Live
Optie waarvoor je een Profile 2.0 BD-speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD-Live content op dit moment hetzelfde, namelijk promomateriaal van allerlei Sony titels.

In Obsessed zie je hoe de hardwerkende Derek lastig wordt gevallen door een geobsedeerde invalster. Het begint met onschuldig geflirt, maar neemt al snel extremere vormen aan. Met dit clichématige verhaal probeert men een spannende thriller neer te zetten, maar dit mislukt volledig. Obsessed is namelijk langdradig, voorspelbaar en bovenal: totaal niet spannend. Geen goed film dus. Over de technische aspecten van de BD-uitvoering valt beduidend minder te klagen. Beeld en geluid zijn namelijk uitstekend. Verder tref je qua extra’s een klein half uurtje aan featurettes aan. Al met al een nette uitgave, met name op audiovisueel gebied. Helaas maakt dat de film er niet beter op.