Ventana, La

30-11-2009

5.4

Ventana, La (DVD)

De 80-jarige Antonio (Antonio Larreta) leeft samen met zijn huishoudster María del Carmen (María del Carmen Jimenéz) en verpleegster Emilse (Emilse Roldán) in een oud groot landhuis in de streek Patagonië (Argentinië). Hij heeft kort geleden een ernstig hartinfarct gehad en ligt voornamelijk in bed, waar hij nog steeds probeert zijn werk voort te zetten: schrijven. Zijn dokter wil dat hij wordt opgenomen in het ziekenhuis, maar hij weigert. Zijn zoon Pablo (Jorge Díez), een vermaard pianist, komt hem namelijk die dag opzoeken en dat is voor het eerst in heel lange tijd. Alles moet dan ook tot in de puntjes verzorgd zijn. Een speciale champagne wordt uit de kelder gehaald, de piano wordt gestemd en Antonio wacht, uit het raam kijkend en mijmerend over vroeger, op zijn zoon.

La Ventana is een beeldschone film over de vergankelijkheid van het leven. Schrijver en regisseur Carlos Sorin, ooit begonnen als cameraman, is vooral bekend van Bonbon, El Perro. Met zijn nieuwe film, waar hij zelf het script voor schreef en regisseerde, heeft hij een ander soort film weten neer te zetten. Geïnspireerd door Ingmar Bergman's Wild Strawberries wilde hij een film maken waarin emoties door middel van beelden en de natuurlijke omgevingsgeluiden worden overgebracht. Daar is hij goed in geslaagd. Met zijn keuze voor Antonio Larreta als hoofdrolspeler, een 80-jarige schrijver uit Uruguay, verbindt hij tevens de literaire wereld met de filmwereld en dat pakt goed uit.
De film beslaat slechts één dag uit het leven van de schrijver Antonio, maar dat is genoeg om een beeld te krijgen van de man en zijn wereld. De kracht van de film zit hem in de onuitgesproken dingen, de beelden, de opnames van de natuur en de geluiden. Er wordt in deze film geen muzikale omlijsting gebruikt. Hier en daar worden stukjes bestaande - meestal piano - muziek gebruikt. De verdere geluiden zijn de geluiden van de dag, van de wind, het huis, de mensen die er leven en hun werk doen, zoals de pianostemmer. Sorin en zijn cameraman Julián Apezteguia gebruiken soms lange en statische shots. In een andere film zou dat misschien leiden tot te veel vertraging en irritatie, maar in deze film niet. In deze film passen ze precies en worden onder andere de prachtige natuuropnames van de regio Patagonië in Argentinië gebruikt om het verhaal te vertellen waardoor er nog maar weinig woorden nodig zijn. La Ventana kwam voor het eerst uit in Canada op het Toronto Filmfestival, in 2009 beleefde het zijn première in Amerika op het Palm Springs Festival en werd daarna door Film Movement uitgebracht in de bioscoop en nu dus op DVD. La Ventana heeft op het Valladolid International Filmfestival ook de FIPRESCI prijs gewonnen.
Voor liefhebbers van mooie, kleine en indrukwekkende films is La Ventana een echte aanrader.

Speelduur: 75 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249475422

• Promotietrailers

De DVD heeft een beeldtransfer in het originele beeldformaat van 1.85:1. Het is een recente film en er zijn dan ook geen beschadigingen of oneffenheden te zien. Het beeld ziet er heel helder uit. Soms is het zelfs iets te licht, waarbij het zwartniveau dan ook niet helemaal goed is. De kleuren tonen mooi natuurlijk en de buitenscènes hebben een warme tint, wat een goede sfeer aan het beeld geeft. Het contrast is wat aan de lage kant. Het beeld heeft daardoor ook weinig diepte. Scherpte en detaillering zijn redelijk op orde, maar deze hebben wel wat te lijden onder kleine compressiefoutjes. Dat is onnodig, want er is slechts 2,9 GB van de beschikbare discruimte gebruikt.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is prima in orde en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De DVD bevat een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Het geluid speelt een belangrijke rol in La Ventana. Het laat de geluiden van alledag horen. Het gerommel in de keuken, het stemmen van de piano, de klok aan de muur of de vlieg tegen het raam. Het geheel komt gedoseerd over. Alles klinkt prachtig naturel, hoewel er in de binnenscènes weinig richting aan is gegeven. De buitenscènes kennen veel meer ruimtelijkheid en daar komen de achterkanalen beter tot hun recht. Dialogen komen keurig uit het middenkanaal en zijn uitstekend te volgen. De muzikale omlijsting bestaat alleen uit de muziek van de pianostemmer. Wie eens een heel mooie en natuurlijke geluidsband wil horen zou eens naar deze film moeten luisteren.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film in 1.85:1 letterbox beeldformaat.

De 80-jarige Antonio ligt na een hartaanval nog ziek op bed. Hij maakt zich klaar voor het bezoek van zijn zoon Pablo, zijn zoon die hij al tijden niet meer gezien heeft. La Ventana is een beeldschone film over de vergankelijkheid van het leven. Er wordt mooi in gespeeld, ook door de amateurs die voor het eerst in een film spelen. De DVD kent een redelijke beeldkwaliteit, die door de compressie wat tekort gedaan wordt, en een heel sfeervolle geluidstrack. Als extra is er een trailer te bekijken. Mooie film die een kale DVD-release heeft gekregen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.