Away We Go

23-12-2009

5

Away We Go (DVD)

Dertigers Burt (John Krasinski) en Verona (Maya Rudolph) verwachten over een aantal maanden hun eerste kind. Het plan is om lekker dicht bij Burts ouders te blijven wonen. Dat plan valt echter in het water wanneer pa en ma bekend maken dat ze naar het buitenland gaan verhuizen. En dus hebben Burt en Verona geen reden meer om op hun huidige locatie te blijven wonen. Ze besluiten om eens goed rond te gaan kijken, om zo de perfecte plek te vinden om hun kind op te gaan voeden. Beiden hebben vrienden, familie en kennissen in verschillende plaatsen in het land, dus dat komt goed uit. Het reisplan wordt opgesteld, de vluchten worden geboekt, en dan kan de grote reis beginnen. Away we go!

Regisseur Sam Mendes gaat duidelijk voor kwaliteit boven kwantiteit. In de tien jaar die verstreken sinds zijn indrukwekkende filmdebuut American Beauty regisseerde hij slechts vier andere films. Road to Perdition (2002), Jarhead (2005) en Revolutionary Road (2008) konden allemaal rekenen op overwegend positieve recensies. Ook Mendes’ meest recente prent, de hier besproken drama/comedy Away We Go, werd goed ontvangen. Het is dan ook een onderhoudende film, al is het allemaal beduidend kleinschaliger en luchtiger dan de vorige producties van de regisseur. Away We Go gaat over Burt en Verona, die over drie maanden hun eerste kind verwachten. Omdat ze door het verhuizen van Burts ouders niet meer gebonden zijn aan hun huidige woonplaats, besluiten om ze rond te gaan kijken voor een betere plek om hun kind op te voeden. Wat volgt is een “road trip” die hen langs diverse vrienden, kennissen en verre familieleden voert. En daar zitten een paar excentrieke gevallen tussen, zoals de lompe zakenvrouw Lily en de zweverige Ellen (geschreven als “LN”). Deze personages, en de manier waarop Burt en Verona op hen reageren, zijn grotendeels verantwoordelijk voor het komische gehalte van de film. Het resultaat is af en toe een tikje over-the-top, maar weet prima te vermaken. Er zijn echter ook gevoeligere momenten in de film. Verona is namelijk als twintiger haar ouders verloren, iets wat zwaar valt nu ze zwanger is. Ook dit aspect is vrij goed uitgewerkt en heeft een duidelijke functie in het verhaal. Bovendien ligt het er allemaal niet te dik bovenop. Wat het acteerwerk betreft valt er eveneens niks te klagen. Hoofdrolspelers John Krasinski (The Office (US)) en Maya Rudolph (Saturday Night Live) hebben een prima chemie en weten daardoor uitstekend te overtuigen. De bijrollen zijn ook stuk voor stuk goed ingevuld. Positieve zaken genoeg dus. Toch is Away We Go geen film die ontzettend lang zal blijven hangen, daarvoor is het allemaal niet verrassend of aangrijpend genoeg. Maar zoals gezegd weet de prent zeker te vermaken, waardoor deze prima geschikt is voor een relaxt filmavondje.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2009
Speelduur: 94 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777929056

• Making Of
  • Green Filmmaking

De anamorfe transfer die we op de DVD-uitgave van Away We Go aantreffen heeft de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1. De scherpte van het beeld varieert enigszins (deels bewust), maar is over het algemeen ruim voldoende. Wel is op momenten flink wat edge enhancement te zien. Een ander minpunt is dat het contrast aan de hoge kant is, iets waar ook het zwartniveau onder te lijden heeft. Over de kleurweergave daarentegen niks dan goeds. Ook het feit dat beschadigingen/vuil en storende compressieartefacting ontbreken is erg positief. Het resultaat van dit alles is een transfer die niet perfect is, maar wel goed genoeg oogt voor een nette voldoende.

Het geluid van Away We Go staat als Dolby Digital 5.1-track (384kbit/s) op de DVD. De nadruk van het spoor ligt sterk op de voorkanalen. Dat is echter niet zo vreemd, gezien het dialooggeoriënteerde karakter van de film. De bijdrage van de achterkanalen is dan ook vooral subtiel, in de vorm van (te) zachte ambiance en muziek. De ruimtelijkheid is als gevolg niet erg spectaculair, op sommige momenten zou een actiever surroundgebruik niet misstaan hebben. Over de klank van het geluid valt daarentegen niks te klagen. Zo komt de muziek met een goede helderheid, acceptabele dynamiek en voldoende laag uit de luidsprekers. Ook de weergave van de dialogen is uitstekend; goed verstaanbaar en netjes in het midden geplaatst. Al met een track die ruim voldoende presteert.

In het menu van de DVD van Away We Go is onder het kopje “bonus” een bescheiden hoeveelheid extra materiaal te vinden. Het anamorfe beeld heeft een verhouding van 1.78:1 en het geluid is in DD 2.0-formaat. Nederlandse ondertiteling ontbreekt helaas.

Een gesproken toelichting van regisseur Sam Mendes en scriptschrijvers Dave Eggers en Vendela Vida. Het trio geeft een luchtig commentaar, waarin onder meer de totstandkoming van het project, de casting, het script en de personages besproken worden. Het geheel is vrij interessant en bovendien erg leuk om naar te luisteren.

The Making of Away We Go (16 min)
Dit is een vrij standaard Making Of, die bestaat uit de welbekende combinatie van filmfragmenten, interviews en beelden van achter de schermen. Er wordt vooral gesproken over de casting, de personages en het verhaal. Niet bijster interessant.

Green Filmmaking
Bij de opnames van Away We Go werd besloten om zo “groen” mogelijk te werk te gaan. Hier vertellen de initiatiefneemster en de betrokkenen wat dat inhield. Denk daarbij aan zaken als het gebruik van hervulbare waterflesjes in plaats van wegwerp, het gebruik van biodiesel en het scheiden van afval. Uiteraard een prima initiatief, al voelt een extra als dit wel behoorlijk aan als een klop op eigen schouder.

In het door Sam Mendes geregisseerde Away We Go zien we hoe Burt en Verona, die over een aantal maanden hun eerste kind verwachten, op zoek gaan naar een nieuwe woonplek. Ze trekken langs vrienden, familie en bekenden, de een nog excentrieker dan de ander. Het resultaat is een luchtige film, die vrij ver af staat van het overige, zwaardere werk van Mendes. Away We Go zal niet ontzettend lang blijven hangen, maar is prima geschikt als vermakelijk tussendoortje. De DVD-uitgave scoort op beeld- en geluidsgebied een ruime voldoende. Een bescheiden pakket extra’s, waaronder een leuk en informatief audiocommentaar, rondt deze bovengemiddelde uitgave af.