Rolling Stones: Live at the Max

09-01-2010

4.9

Rolling Stones: Live at the Max (DVD)

In 1989 beginnen de Rolling Stones aan een wereldtournee om hun nieuwe album ‘Steel Wheels’ te promoten. Deze ‘Steel Wheels Tour’ doet verschillende landen en continenten aan over een periode van ruim anderhalf jaar. Halverwege het jaar 1990 doet de tour Europa aan, waarmee de tour is omgedoopt tot de ‘Urban Jungle Tour’. Tijdens deze tournee wordt bij drie concerten opnamen gemaakt in het zogenaamde IMAX formaat. Deze concertregistratie is op deze uitgave te vinden. Hieronder een overzicht van de tracklist van deze uitgave:

01. Continental Drift
02. Start Me Up
03. Sad Sad Sad
04. Tumbling Dice
05. Ruby Tuesday
06. Rock and a Hard Place
07. Honky Tonk Woman
08. You Can't Always Get What You Want
09. Happy
10. Paint It Black
11. 2,000 Light Years From Home
12. Sympathy For The Devil
13. Street Fighting Man
14. It's Only Rock 'N' Roll
15. Brown Sugar
16. (I Can't Get No) Satisfaction

De Engelse rockband The Rolling Stones, soms bekend als Rolling Stones of kortweg The Stones, mag inmiddels bestempeld worden als legendarisch. Al sinds hun oprichting begin jaren ’60 maken zij in vrijwel dezelfde bezetting diverse albums, die vrijwel allemaal goed ontvangen worden. Na een pauze van enkele jaren brachten zij in 1989 het album ‘Steel Wheels’ uit. Het album was een groot succes en bracht enkele hits voor, zoals Sad Sad Sad, Mixed Emotions en Rock and a Hard Place. Om de release van het album te ondersteunen vertrekt de band op een lange wereldtournee, waarbij diverse continenten worden aangedaan. Besloten wordt om een registratie van de tour op video uit te brengen en wel geschoten in het IMAX formaat. Voor die tijd was deze keuze redelijk vooruitstrevend en bijzonder. Op deze DVD is een registratie te vinden van deze in IMAX geschoten optredens. Muzikaal is dit niet het beste wat The Stones op DVD hebben uitgebracht. De jaren voorafgaand aan de betreffende tour stonden voor de band vooral in het teken van de verslechterde relatie tussen zanger Mick Jagger en gitarist Keith Richards. Voor de opnames van het album en de tournee werd de ruzie bijgelegd, maar veel van deze spanningen zijn nog voelbaar tijdens het kijken naar deze DVD. De interactie tussen de bandleden is dan ook minimaal, vooral Jagger en Richards lijken elkaar te ontlopen. Na deze tournee hing bassist Bill Wyman zijn basgitaar aan de wilgen en besloot hij de band te verlaten. Deze keuze had hij echter al genomen voor de start van de tour en hoewel hij nooit echt een podiumbeest genoemd kon worden, lijkt hij hier helemaal geen zin in de optredens te hebben. Muzikaal mist deze uitgave dan ook de energie en passie die we wel zien in eerdere optredens. Ook de latere shows laten een beter presterende band zien, die muzikaal minder steken laat vallen. Helemaal foutloos zullen The Stones nooit zijn tijdens een optreden, maar dit is volgens fans juist onderdeel van hun charme. De uitgave bevat verder weinig nummers, slechts zestien waar een normale Stones uitgave minimaal 25 tracks bevat. Veel nummers zijn dan ook beland op de montagevloer, iets dat duidelijk te merken is aan het ritme van de show. Deze uitgave is dan ook vooral interessant voor de opnames in het IMAX formaat. Het grote en fraaie podium komt hierin uitstekend tot zijn recht. Uiteraard komen de beelden in de thuissituatie iets minder spectaculair over als in een IMAX bioscoop, maar de opnames zijn nog altijd goed genoeg om een plekje te vinden in de collectie van de echte Stones fan.

Rolling Stones: Live at the Max werd al eerder door Universal op DVD uitgebracht. Ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de ‘Steel Wheels Tour’ zijn de beelden en het geluid digitaal geremastered en opnieuw op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder onze bespreking van deze vernieuwde uitgave op DVD. Lees hier onze recensie van de BD-uitgave.

Genre: Concert, Muziek
Regio: 0
Jaar: 1991
Speelduur: 90 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Resolutie: 480i (NTSC)
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 60252720015

Het concert staat in het formaat 1.33:1 op de DVD. Dit in tegenstelling tot de Blu-ray Disc die een breedbeeld 1.78:1 beeldformaat heeft meegekregen. De DVD laat onder en boven wat meer beeld zien, de BD-uitgave bevat links en rechts meer beeldinformatie. De restauratie van het beeld heeft er voor gezorgd dat de transfer vrij is van beschadigingen en spetters. Helemaal probleemloos is het echter allemaal niet. De scherpte varieert gedurende de gehele speelduur. Vooral de wijdere shots, die veelvuldig aanwezig zijn, komen wat soft over. Het detail is hier net voldoende, maar het had duidelijk beter gemogen. De kleuren ogen goed verzadigd en redelijk natuurlijk. Ze hebben niet te lijden onder de belichting, zoals we dat soms zien bij andere optredens. Hiervoor is het podium te groot, de bandleden worden nergens in een spotlight gezet. Het contrastniveau is wisselend van kwaliteit, evenals het zwartniveau. De transfer is verder niet vrij van artefacten. Er zijn duidelijke momenten zichtbaar van aliasing en moiré. Ook compressiefoutjes komen soms voor in de vorm van macroblocking. Deze momenten blijven echter beperkt. Een beeldkwaliteit die niet helemaal is zoals je mag verwachten van een uitgave zoals deze, maar over de gehele linie toch voldoende.

Voor het geluid heb je de keuze uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een stereo LPCM 2.0 track (16bit/48kHz, 1536 kb/s). De keuze voor het geluid zal grotendeels aankomen op smaak. Zo heeft de 5.1 track uiteraard een ruimtelijker geluidsbeeld, maar laat de PCM track meer detail horen. De Dolby Digital track richt zich op de voorste kanalen. De zang komt netjes uit de centerspeaker. De instrumenten zijn verdeeld over de frontspeakers, waarbij de twee gitaren allebei een eigen kanaal hebben. De drums en bas zijn uit beide kanalen te horen en worden bovendien ondersteund door het LFE-kanaal. Het laag uit de subwoofer is beperkt en echt veel indruk maken doet dit niet. De surrounds worden gebruikt voor het aanwezige publiek, dat zich op enkele momenten goed laat horen. De track klinkt verder mooi helder, zonder beschadigingen of ruis. Zoals gezegd bevat de PCM track meer detail. De verschillende instrumenten zijn hier beter te onderscheiden. Ook de zang klinkt wat helderder en beter in het geluidsbeeld geplaatst.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid staat als Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) op de DVD.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

Rolling Stones: Live at the Max bevat een registratie van opnames die gemaakt werden bij drie optredens van de band in 1990. Deze beelden zijn opgenomen in het IMAX formaat, een grote reden waarom deze uitgave interessant genoemd kan worden. De echte fans zullen deze show sowieso wel in hun collectie willen hebben, aangezien het de enige uitgave is die beelden van de ‘Steel Wheels/Urban Jungle Tour’ bevat. Muzikaal is het allemaal net voldoende. De fans van de band zullen duidelijk zien dat de bandleden weinig chemie hadden in die tijd. Vooral de spanningen tussen Jagger en Richards zijn duidelijk zichtbaar. De DVD heeft een beeldkwaliteit die hier en daar wat steken laat vallen, maar toch voldoende is. Het geluid is beter verzorgd met twee tracks met voor ieder wat wils. Extra’s zijn niet aanwezig op deze uitgave.