Alphabet Killer, The

13-01-2010

2.6

Alphabet Killer, The (DVD)

Megan Paige (Eliza Dushku) is werkzaam bij de politie van Rochester, New York. Ze doet onderzoek naar de moord en verkrachting van een jong meisje. De zaak vraagt meer van haar dan ze wil. Megan raakt geobsedeerd door de moord, zo erg zelfs dat ze begint te lijden aan hallucinaties. Ze ziet de geest van het dode meisje, iets dat haar langzaam gek maakt. Op een gegeven moment is ze zelfs zo ver heen dat ze een poging doet haar eigen leven te nemen. Megan overleeft deze poging en de diagnose van schizofrenie wordt gesteld door de artsen. Langzaam maar zeker probeert ze haar leven weer op te bouwen, maar als er weer moorden plaatsvinden die lijken op de dood van het jonge meisje, wordt ze meegezogen in het onderzoek naar de dader.

The Alphabet Killer is gebaseerd op een waar gebeurde zaak uit de jaren ’70, toen in Rochester, New York diverse moorden werden gepleegd. De zaak werd omgedoopt tot de ‘Alphabet Murders’, aangezien de dader steeds meisjes uitkoos wiens voor- en achternaam begon met dezelfde letter. Een dader is nooit gepakt voor deze moorden, een groot verschil met de hier besproken film. Het verhaal is dan ook losjes gebaseerd op de moorden, die feitelijk meer als achtergrondverhaal dienen. De nadruk ligt meer op het hoofdpersonage, een jonge vrouw die werkzaam is bij de politie van Rochester. Zij bijt zich zo diep vast in de zaak dat het haar eigen leven op zijn kop zet. Ze blijkt te lijden aan schizofrenie, de reden dat ze geesten ziet van de vermoorde meisjes. De makers van de film lijken dan ook niet echt te weten welke kant ze op willen met het verhaal. Aan de ene kant is het een film geworden over een seriemoordenaar, aan de andere kant een verhaal over geesten. Die geesten zijn namelijk ook prominent in beeld te zien, iets dat het geheel een bovennatuurlijk sfeertje meegeeft. De mengeling van stijlen werkt echter op geen enkel moment. Het script is een rommeltje, niet spannend en erg voorspelbaar. Saai is dan ook het juiste woord om deze prent te beschrijven. Dit kan nooit een goed gegeven genoemd worden. De cast van de film bestaat uit enkele bekende gezichten. De optredens van deze acteurs zijn nog niet eens heel slecht, ze worden echter teruggehouden door het slechte script en vooral de houterige dialogen. De hoofdrol wordt gespeeld door Eliza Dushku, die eerder samenwerkte met regisseur Rob Schmidt in het veel betere Wrong Turn. Haar optreden is vooral gedenkwaardig geworden door het feit dat ze haar borsten ontbloot voor maar liefst een fractie van een seconde. Dit moet wel iets zeggen over de kwaliteit van deze prent. Verder zien we Cary Elwes, Michael Ironside en Timothy Hutton voorbijkomen. Zoals gezegd is hun optreden redelijk te noemen. Het uiterlijk van de film doet verder vrij goedkoop aan, het budget zal dan ook niet al te groot zijn geweest. The Alphabet Killer is een matige film geworden die niet weet te boeien. Je zult dan ook niets missen als je deze prent aan je voorbij laat gaan.

The Alphabet Killer is verschenen op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD, de recensie van de BD-uitgave lees je hier.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 95 min
Verpakking: Nexpak Keep Case
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185534917

De DVD van deze film laat een beeldkwaliteit zien die redelijk genoemd kan worden. Van een low budget productie zoals deze mogen we ook niet veel verwachten, maar op vrijwel alle fronten scoort de transfer een voldoende. Echt goed wordt het nergens, net als het niveau van de film. De scherpte van het 1.78:1 anamorfe beeld is voldoende te noemen. Vooral de scènes die zich overdag afspelen zien er goed uit. De kleuren ogen wat uitgewassen, maar dit past bij de sfeer van de film en is zo bedoeld door de makers. Het beeld bevat niet veel detail, maar ook dit is voornamelijk te wijten aan de manier van filmen. De donkere scènes doen het wat minder goed. Deze zijn minder goed te volgen door een matig schaduwdetail en contrast. Het zwartniveau scoort een nipte voldoende. Beeldruis is aanwezig, evenals wat momenten van aliasing en lichte compressiefouten in de vorm van macro-blocking.
De film is verdeeld in 10 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar.

Voor het geluid tijdens de film heb je de keuze uit drie audiotracks in de originele Engelse taal. Namelijk een DTS 5.1 track (754 kb/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). De 2.0 track laten we bij deze recensie buiten beschouwing. Beide 5.1 tracks laten een geluidsbeeld horen dat zich richt op de voorste kanalen. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Scheiding tussen de kanalen is miniem. De surrounds worden slechts sporadisch gebruikt voor het neerzetten van ambiance. Tijdens de scènes waarin de geesten te zien zijn bijvoorbeeld. Het LFE-kanaal is grotendeels afwezig bij beide sporen. Slechts een enkel moment ondersteunt de subwoofer het overige geluid. Zelfs dan het is het laag te zwak om echt indruk te maken. Het detail in de tracks is voldoende, er zijn geen beschadigingen of ruis aanwezig. Er zijn geen verschillen merkbaar tussen de DTS track en de Dolby Digital track.

Er is alleen een hoofdmenu aanwezig dat anamorf wordt weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze uitgave bevat geen extra’s.

Megan Paige is werkzaam bij de politie van Rochester, New York. Ze raakt betrokken bij een moord die meer vraagt van haar dan haar lief is. Ze raakt zelfs geestelijk in de problemen en moet een lange weg bewandelen om weer alles op orde te krijgen. Tot er ineens weer moorden plaatsvinden, die volgens Megan gepleegd zijn door dezelfde dader. The Alphabet Killer is een matige thriller. Het verhaal kan niet boeien, het script is slecht geschreven met houterige dialogen. De makers weten niet welke kant ze opwillen. De mix van genres werkt niet en daarom mis je niks als je deze film links laat liggen. De DVD heeft een beeld- en geluidskwaliteit die voldoende zijn, extra’s zijn niet aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.