Bert Kreischer - Comfortably Dumb

Wilbert Rietman
03-02-2010

4

Bert Kreischer - Comfortably Dumb (DVD)

De show begint met een monoloog van comedian Bert Kreischer rechtstreeks in de camera. Hierbij introduceert hij zichzelf aan zowel de mannelijke als de vrouwelijke kijker. Hij waarschuwt gelijk dat als je niet van grappen houdt over drugs, negers, Aziaten en dwergen, zijn show waarschijnlijk niets voor je is. Dan begint de registratie van ’s mans eerste avondvullende voorstelling Comfortably Dumb zoals die werd uitgevoerd in Orange County. De man vertelt grappen over eerder genoemde onderwerpen. Deze zijn allemaal terug te brengen naar anekdotes over zijn leven. Verhalen uit zijn verleden en heden zijn soepel in elkaar geweven en alles volgt elkaar soepel op. De bizarre hersenspinsels in combinatie met harde grappen werken goed op het aanwezige publiek. Ondanks de onderwerpen, houdt Kreischer het redelijk binnen de grenzen. Dat hij niemand echt tegen de borst stoot, heeft ook te maken met een enorme dosis zelfspot.

Komiek Bert Kreischer is een kind van Florida. Hij groeide daar op en ging er ook naar de universiteit. Hier werd hij ontdekt door Rolling Stone Magazine. Die waren bezig met een artikel over het feestgedrag van studenten. Het bleek dat Kreischer al jaren ingeschreven stond aan de universiteit, maar grotendeels bezig was met van alles behalve studeren. Niemand minder dan Oliver Stone nam een optie op de rechten van zijn verhaal. Uiteindelijk kwam hier de film Van Wilder uit voort. Kreischer zelf had zijn roeping inmiddels gevonden: stand-up comedy. Hij verhuisde er zelfs voor naar New York. Zijn carrière begon in de Boston Comedy Club. Binnen een jaar bood Will Smith hem een contract aan om televisieprogramma’s te ontwikkelen voor zijn productiebedrijf. Hierdoor werd hij aangetrokken als co-presentator van het programma The X-show, een komische talkshow, en hij vertrok naar Los Angeles. Ook begon hij te acteren. Zo was hij naast Elliot Gould te bewonderen in Life with David J., een pilot die het nooit wist te schoppen tot serie, en in een aflevering van The Shield. Zijn komische kant komt vaak naar boven in zijn werk voor Comedy Central. Kreischer bleef optreden als komiek wat resulteerde in zijn eerste avondvullende show Comfortably Dumb. Hiermee tourde hij langs diverse Amerikaanse en Canadese theaters in 2008 en 2009. In zijn thuisland is de man dan ook mateloos populair, vooral omdat hij in hun ogen tegen heilige huisjes aantrapt. Zo steekt hij zijn (ex-)drugsgebruik niet onder stoelen of banken, alsmede zijn liefde voor alcohol en feestjes. Hij lijkt iedereen die anders is ten opzichte van hem te willen beledigen, maar hij komt hiermee weg omdat hij nooit compleet over de rand gaat, de voordelen van de andere kant inziet en omdat hij zijn eigen (stevige) uiterlijk vaak ook op de hak neemt. Zelfs zijn voornaam lijkt niet te deugen, probeer hem namelijk maar eens op een sexy manier uit te spreken. Nee, Kreischer weet wat hij doet. Een goed verhaal vertellen boordevol scherpe grappen en boven alles ervoor zorgen dat het niet verveelt gedurende een uur en een kwartier.

Regisseur

Manny Rodriguez

Acteurs

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Regio: 0
Jaar: 2009
Speelduur: 75 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Noors, Zweeds
Uitgever: PIAS
EAN: 5414939304712

• Bert Kreischer Is a Terrible

De voorstelling staat in de beeldverhouding 1.33:1 op de DVD. De regio 1 DVD kent echter de verhouding 1.78:1 anamorf. In deze verhouding is de show ook oorspronkelijk uitgezonden op televisie. Voor deze DVD-uitgave heeft men grofweg gesneden aan de zijkanten van het vertoonde (zie screenshot 2). Een beetje vreemde keuze van de uitgeverij en ook overbodig. Het cijfer voor het beeld krijgt hierdoor een vol punt aftrek. Sowieso valt op dat er nogal een kwaliteitsverschil zit tussen het originele beeld en zoals het op deze uitgave is verschenen. De scherpte valt over de gehele linie nogal tegen. De kleuren ogen nogal fel en hierdoor onnatuurlijk en oververzadigd. Bij het bekijken van de DVD op een computermonitor of een beamer treedt aliasing op. Er ontstaat dan een dubbel beeld bij bewegingen. Dit is vooral te zien bij het heen en weer lopen van Kreischer. Tevens vallen de fouten als gevolg van een slechte compressie op. Hierdoor ogen contouren van figuren nogal rafelig. Qua cameragebruik is het zo dat we heel veel van Kreischer zelf zien, vaak in een close-up. Het publiek wordt zelden getoond. De voorstelling is verdeeld in 13 hoofdstukken. Onder de vele ondertitelsporen is ook een Nederlandstalige te vinden. Deze is prima leesbaar en staat op een juiste hoogte in het beeld geplaatst.

Voor het geluid treffen we slechts een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) aan in de Engelse taal. Aangezien het hier een stand up-show betreft, is dat geen rare keuze. Bert Kreischer is altijd prima te verstaan en het gelach van het publiek komt wellicht iets te zacht over. Als de show via de ProLogic-stand op de versterker wordt beluisterd, komt Kreischers stem netjes uit de centerspeaker. Het geluid van het publiek is dan netjes verdeeld over de andere speakers, wat een redelijk ruimtelijk gevoel geeft. Wel klinkt het vertelde nogal hol, alsof de man zijn monologen hard in een lege fabriekshal staat te verkondigen. Het belangrijkste wat de track moet doen, is goed geluid leveren bij het beeld en daarin is het geslaagd.

De DVD heeft een statisch menuscherm in de beeldverhouding 1.33:1 en heeft geen achtergrondmuziek. We treffen één extra feature aan:

Bert Kreischer Is a Terrible… (9 min.)
Hier krijgen we korte filmpjes te zien, telkens vooraf gegaan door een stelling zoals Bert Kreischer Is a Terrible Friend of Bert Kreischer Is a Terrible Model. Het gebeuren eindigt met een filmpje uit de oude doos van de familie Kreischer uit 1980 waarin we Bert een voordracht zien houden voor zijn klas, waarin hij voor nucleaire wapeninzet in Pakistan is (zie screenshot 6). De beeldverhouding is 1.33:1, het geluid een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) en er is geen ondertiteling aanwezig. Overigens staat deze extra op de cover omschreven als Bert Kreischer Is Terrible.

Bert Kreischer is een in de Verenigde Staten vrij populaire komiek. Zijn grappen gaan vooral over minderheden, feesten, drugs en drank. Met de nodige dosis zelfspot weet hij zijn grappige verhalen aan elkaar te verbinden, wat de hier besproken show Comfortably Dumb oplevert. Het publiek in Orange County gaat uit zijn dak en ook voor ons Nederlanders valt er een hoop te lachen. Het beeld stelt nogal teleur en ook het geluid schiet tekort. Er is een kleine extra terug te vinden die best de moeite waard is. Een leuke show die een aantal goede lachsalvo's oplevert.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.