Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004

Henrieke van Assen
05-02-2010

7

Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 (Blu-ray)

Maandagavond 12 juli 2004 is een bijzondere avond op het legendarische Montreux Jazzfestival. Op deze avond presenteert de bekende gitarist Carlos Santana drie oude ‘rotten’ uit de blueswereld aan het Zwitserse publiek. Deze muzikanten zijn Bobby Parker, Clarence ‘Gatermouth’ Brown en Buddy Guy. Het wordt een latertje voor het aanwezige publiek, de drie heren verzorgen namelijk ieder een heel concert. De drie muzikanten staan er niet alleen voor, ze krijgen hulp van elkaar, van diverse gasten en natuurlijk ook van Carlos Santana. Op de Blu-ray Disc zijn de volgende nummers te vinden:

Bobby Parker (71 min.)
01. Straight Up No Chaser
02. Break It Up
03. Breaking Up Somebody’s Home
04. Nothing But The Blues
05. So Glad I Found You
06. I Ain’t Superstitious
07. It’s Unfair
08. Going Down Slow
09. Chill Out (feat. Carlos Santana)
10. Mellow Down Easy (feat. Carlos Santana)
11. Watch Your Step (feat. Carlos Santana)

Clarence ‘Gatermouth’ Brown (71 min.)
01. Bits And Pieces
02. Strange Things Happen
03. I’m Beginning To See The Light
04. Sunrise Cajun Style
05. Honey Boy
06. Further On Up The Road
07. I’ve Got My Mojo Working (feat. Carlos Santana & Buddy Guy)
08. Drifter (feat. Carlos Santana)
09. Grape Jelly (feat. Carlos Santana)
10. Okie Dokie Stomp (feat. Carlos Santana & Nile Rodgers)

Buddy Guy (97 min.)
01. Good Morning Little Schoolgirl
02. Louise McGhee
03. Done Got Old
04. Hoochie Coochie Man
05. Fever
06. Drowning On Dry Land
07. Stormy Monday (feat. Carlos Santana)
08. Jam Session 1 (feat. Carlos Santana & Bobby Parker)
09. So Many Roads So Many Trains (feat. Carlos Santana & Bobby Parker)
10. Jam Session 2 (feat. Carlos Santana, Nile Rodgers & Bobby Parker)

Carlos Santana heeft sinds de jaren ’60 zijn sporen verdiend als gitarist van de naar hem genoemde bluesband Santana. Naast het werk voor Santana werkt Carlos veel samen met andere artiesten zoals Wyclef Jean, Lauryn Hill, Eric Clapton en Shakira. Als musical director van de speciale bluesavond op het Montreux Jazzfestival nodigde hij de drie muzikale bluesgrootheden uit om een volledig concert te spelen voor het aanwezige publiek. Opvallend is dat de drie heren afkomstig zijn uit Louisiana en ten tijde van het optreden in Montreux ruim de 65 jaar zijn gepasseerd. Carlos Santana deelt als 57-jarig ‘broekie’ het podium met zijn idolen. Als eerste treedt Bobby Parker voor het voetlicht. Parker had in de jaren ’50 en ’60 landelijke bekendheid als gitarist in de Verenigde Staten, daarna raakte zijn carrière in het slop en sindsdien is hij voornamelijk bekend in de bluesscène van Washington D.C. Parker start zijn optreden tijdens het jazzfestival in Montreux met de jazzklassieker ‘Straight (Up) No Chaser’. Daarna is het tijd voor aantal bluesklassiekers. Op de laatste drie nummers van dit concert speelt Carlos Santana nog een deuntje mee op zijn gitaar. Vervolgens is het tijd voor Clarence ‘Gatermouth’ Brown. Ook hij beleeft zijn muzikale hoogtepunt in de jaren ’50 en ’60. Eind jaren ’60 verlaat hij de muziekwereld om deputy sheriff te worden in New Mexico. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in de jaren ’70 pakt hij zijn gitaar weer op en gaat opnieuw de opnamestudio in. Brown bespeelt naast gitaar ook viool en mandoline. In het concert brengt hij een mengeling van jazz, country, cajun en rythm & blues ten gehore. Een muzikaal hoogtepunt vormt het nummer ‘Sunrise Cajun Style’. Tijdens de laatste 4 nummers krijgt hij muzikale hulp van Carlos Santana, Buddy Guy en Nile Rodgers. Vlak na dit concert krijgt Clarence Brown te horen dat hij lijdt aan longkanker en op 10 september 2005 sterft hij aan deze ziekte. Als laatste bluesgrootheid treed Buddy Guy op. Guy geldt als inspiratie voor Jimi Hendrix, Eric Clapton, Jimmy Page en vele andere bekende gitaristen. Door tegenwerking van de muziekindustrie krijgt hij pas enige bekendheid aan het eind van de jaren ’60. Zijn echte doorbraak komt als Guy door Eric Clapton wordt gevraagd om mee te spelen tijdens de ’24 Nights‘ live optredens in de Royal Albert Hall in 1990/1991. Guy speelt niet alleen eigen bluesnummers. Zo laat hij tijdens dit concert met veel verve 'Fever' van Peggy Lee horen. Een schitterende mengeling van jazz en blues. Ook Buddy Guy krijgt tijdens de de laatste vier nummers muzikale hulp van Carlos Santana, Bobby Parker en Nile Rodgers. Het is opvallend dat Carlos Santana tijdens alle concerten het minste indruk maakt, de ‘oudjes’ zijn muzikaal vele klassen beter. Santana lijkt wel geïntimideerd door de aanwezigheid van zoveel muzikale grootheden op het podium.
Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 is op Blu-ray Disc en op DVD uitgebracht. Hieronder vind je de recensie van de BD-uitgave. Voor de bespreking van de DVD-uitgave kun je hier kijken.

Genre: Muziek
Jaar: 2004
Speelduur: 238 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300504472

De Blu-ray Disc uitgave van Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/60i resolutie. Dit betekent dat 1080 beeldlijnen interlaced worden weergegeven met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit een 50 GB double layer disc.

Op HD-gebied voldoet deze uitgave op de meeste terreinen aan de verwachtingen. De beeldkwaliteit van deze concerten is netjes verzorgd. Het beeld oogt scherp en ook de hiuidstinten zijn goed verzorgd. Zowel de details in de close-up opnames als in de achtergrond worden duidelijk weergegeven. De transfer is verder vrij van vuiltjes en andere ongerechtigheden.Er moet wel worden opgemerkt dat de zwartweergave aan de magere kant is. Het echte diepe zwart ontbreekt, er is meer sprake van een antracietweergave. Dit is vooral te zien in de opnames waarin het publiek in beeld komt. De concerten op deze Blu-ray Disc zijn verdeeld in 34 hoofdstukken. Elk nummer heeft een eigen hoofdstuk.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de Blu-ray Disc uitgave van Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 zijn drie geluidssporen te vinden: een LPCM 2.0 track (16 bit/ 48 kHz), een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) en een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16 bit/48 kHz). Van de drie soundtracks is de Dolby Digital 5.1 de minste om te beluisteren. Vooral op het gebied van dynamiek verliest deze track het van de LPCM 2.0 en de DTS-HD tracks. In de laatstgenoemde track klinkt de muziek levendiger, meer gedetailleerd en natuurlijker. De zangstemmen en muziekinstrumenten zijn respectievelijk duidelijk verstaanbaar en te onderscheiden, klinken helder en komen voornamelijk uit de center- en frontspeakers. De surroundkanalen verzorgen vooral de sfeergeluiden en laten het geluid van het publiek horen. De subwoofer ondersteunt de muziek met lekker stevig laag. Ook de LPCM 2.0 geluidstrack is de moeite waard om naar de luisteren. Hier wordt de muziek gedetailleerd en levendig naar voren gebracht.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart. Er worden enkele minuten concertopnames getoond. De kijker krijgt de mogelijkheid om het gewenste concert en soundtrack naar keuze in te stellen. Er zijn geen extra’s aan deze Blu-ray Disc toegevoegd.

Op Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 is het neusje van de zalm op bluesgebied bijeengebracht voor een legendarisch avond op het Montreux Jazz Festival. Tijdens de concerten spelen Bobby Parker, Clarence ‘Gatemouth’ Brown en Buddy Guy de sterren van de hemel. Deze heren spelen zo goed dat gerenommeerde gitarist Carlos Santana bij hen in het niet valt. De drie concerten op deze Blu-ray Disc zijn over het algemeen voorzien van een goed HD-beeld. Alleen op het gebied van zwartweergave laat de transfer een steekje vallen. Het geluid op deze BD is uitstekend verzorgd, met name de LPCM en de DTS-HD Master Audio 5.1 tracks klinken erg goed. De Dolby Digital 5.1 track biedt minder dynamiek en detail dan de andere geluidssporen. Er zijn geen extra's op deze BD te vinden. Deze Blu-ray Disc is een aanrader voor iedere liefhebber van bluesmuziek.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.