Silent Wedding

11-02-2010

4.7

Silent Wedding (DVD)

Roemenië in 1953. In een klein dorpje op het platteland leeft iedereen z'n eigen leven. Iancu (Alexandru Potocean) is verliefd op Mara (Meda Andreea Victor) en ze bedrijven de liefde wanneer ze maar kunnen. Grigore (Valentin Teodosiu), de vader van Mara, zit liever in het café te kaarten dan te moeten werken. Haralambie (Tudorel Filimon), de vader van Iancu, werkt juist heel hard om wat extra geld te verdienen, maar lust ook wel een drankje in het café. Grigore en Haralambie maken dan altijd ruzie over Mara en Iancu. Totdat Iancu besluit om met Mara te trouwen, dan zijn de twee ineens elkaars beste vrienden. De voorbereidingen voor het huwelijk worden getroffen. De varkens worden geslacht, de broden gebakken en de tafels klaargezet. Niets kan een mooi huwelijksfeest nog in de weg staan. Totdat de Russen het dorp binnenvallen.

In Nederland zijn er nog jaren na de Tweede Wereldoorlog films gemaakt over de Duitse bezetting van ons land. Zelfs nu nog worden er films over gemaakt. Datzelfde zien we terug in de Roemeense cinema, alleen dan niet over de oorlog, maar over de tijden onder Ceausescu en de Russische bezetting. Dat heeft de laatste jaren enkele bijzonder mooie films opgeleverd als 4 Maanden, 3 Weken en 2 Dagen, 12:08 East of Bucharest of The Way I Spent the End of the World. Silent Wedding hoort ook zeker in dat rijtje thuis. Het is een film vol humor, maar ook met een intense dramatische onderlaag. De afschuw van het communisme en de Russische bezetting sijpelt continue door het verhaal heen. Maker van de film is Horatiu Malaele, die vooral bekend is als acteur en toneelregisseur en niet zozeer als filmregisseur. Zijn bekendste rol als acteur is in de Costa-Gavras film Amen, over de poging van een jonge SS-er om de vergassing van Joden bekend te maken aan de paus. Als filmregisseur heeft Malaele nog weinig ervaring. Sterker nog, Silent Wedding (originele titel: Nunta Muta) is zijn eerste lange speelfilm, maar als dit de voorbode is van zijn toekomstige carrière staat ons nog veel moois te wachten. De film is namelijk op een behoorlijk originele manier gemaakt met veel verbeeldingskracht en symboliek. Vooral de ritmische montage en de goede regie vallen op. De humor zit 'm in hele kleine dingen en gebaren, zonder dat het flauw of balorig wordt. Soms balanceert de film op het randje van een klucht, maar het blijft altijd aan de goede kant van de grens. Legendarisch is nu al de zeer komische bruiloftscène, die we ons jaren later nog zeker zullen herinneren. Maar ook de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt is niet onbelangrijk. En daar zit 'm de flair van de film. Het mag dan allemaal kolderiek zijn, waar het echt om draait wordt niet vergeten. De Russische invloed in Roemenië in de jaren '50 is onomkeerbaar. In de film is de aanhang voor het communisme nog zeer beperkt, maar dat het in opkomst is wordt ook nu weer pijnlijk duidelijk. Dat element is continue aanwezig op de achtergrond. Malaele bewijst in ieder geval met Silent Wedding dat hij elan heeft en durft uit te pakken met niet alledaagse scènes en een manier van filmen die bij vlagen zeer origineel is. Dat zorgt in dit geval voor een leuke film die regelmatig een grote glimlach op je gezicht tovert.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 84 min
  • Dolby Digital 5.1 - Roemeens
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073755

De DVD bevat een anamorfe transfer in het originele beeldformaat van 2.35:1. Het kleurrijke beeld heeft een mooi filmische uitstraling en ziet er over het algemeen goed uit. Het is voldoende scherp, maar kent wel af en toe z'n softe momenten. De film heeft een aantal momenten waar het contrast wat aan de hoge kant is, waardoor dan ook de detaillering in de donkere delen wat minder is. De print bevat nauwelijks filmgrain en heeft een goed zwartniveau. Over het algemeen dus een goede transfer, zonder een hoogvlieger te zijn. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Qua geluid is er een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack beschikbaar in de originele Roemeense taal. Het geluid klinkt heel natuurlijk met een mooie balans tussen dialogen en geluidseffecten. Het geluid richt zich vooral op de frontkanalen. Dialogen komen keurig uit het centerkanaal, maar klinken wat dof. Ze blijven echter wel goed te volgen. De toevoeging van atmosfeergeluiden en muziek in de surroundkanalen zorgen nog voor enige ruimtelijkheid. Er wordt eigenlijk maar een enkele keer gebruik gemaakt van het LFE-kanaal.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met een fragment van de filmmuziek als achtergrondgeluid. Als enige extra is een trailer aanwezig.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film in 2.35:1 beeldformaat, inclusief Nederlandse ondertiteling.

Iancu en Mara staan op het punt met elkaar te trouwen als de Russen het dorp binnentrekken. Dat weerhoudt het dorp er niet van op een eigentijdse manier het huwelijk alsnog te vieren. Silent Wedding is een onderhoudende en grappige Roemeense film met een serieuze ondertoon. Soms balanceert de film op het randje van een klucht, maar de bruiloftscène is nu al legendarisch. In ieder geval is het een origineel gemaakte film die zeker aandacht verdient. De DVD heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit, zonder echt uit te blinken. Als extra is er een korte trailer bijgevoegd.