Passengers

23-02-2010

4.3

Passengers (DVD)

Na een vliegtuigcrash, waarbij vele mensen om het leven komen maar enkelen weten te overleven, wordt Claire Summers (Anne Hathaway) aangewezen om de vijf overlevenden te begeleiden. Sommigen van hen beweren dat het ongeluk is veroorzaakt door een explosie, maar de luchtvaartmaatschappij ontkent dat. Ondertussen merkt Claire dat ze gevoelens heeft voor een van de overlevenden, Eric (Patrick Wilson). Eric voelt zich kiplekker na de crash en lijkt nergens last van te hebben. Maar hoe komt het toch dat hij zoveel weet over Claire? Het mysterie is compleet als één voor één alle overlevenden beginnen te verdwijnen. Claire heeft sterke vermoedens dat de luchtvaartmaatschappij hier achter zit. Of is er toch iets anders aan de hand?

Passengers (2008), van voormalig TV-regisseur Rodrigo Garcia, is zo’n film waarvan je op voorhand niet echt weet wat je moet verwachten. Als je de tekst achterop de DVD-cover leest, dan lijkt het om een thriller rond een vliegtuigongeluk te gaan. Al is er in de tekst ook sprake van een opbloeiende romance tussen de hoofdrolspelers. De quote “The line between this world and the next is about to be crossed” wijst dan weer meer in de richting van een bovennatuurlijke insteek. En inderdaad, Passengers blijkt al deze zaken in zich te hebben. De spil van het verhaal is een vliegtuigongeluk met een handjevol overlevenden. Een van de vragen die dit oproept is wat nu precies de oorzaak van het ongeluk is. Verslagen van de overlevenden wijzen in de richting van een mechanisch defect, maar de vliegtuigmaatschappij geeft de omgekomen piloot de schuld. Dit alles zou de aanleiding kunnen zijn voor een thrillerachtige zoektocht naar de waarheid, maar Passengers heeft andere plannen. Ongeveer het hele middenstuk van de film wordt namelijk ingenomen door de opbloeiende romance tussen een van de overlevenden, Eric, en traumabegeleidster Claire. Tussendoor wordt er wel wat geroepen over een doofpotaffaire, maar je krijgt al gauw de indruk dat dit niet is waar het om gaat. Want er blijkt ook een bovennatuurlijk aspect aan het verhaal te zitten, iets wat gedurende de film steeds duidelijker wordt. Leidt dit alles tot een geslaagde prent? Nou, niet helemaal. Voornaamste bezwaar is dat de romance tussen de hoofdrolspelers niet echt kan overtuigen. De dialogen zijn niet sterk genoeg en bovendien is er te weinig chemie tussen Anne Hathaway (Get Smart) en Patrick Wilson (Lakeview Terrace). En aangezien het middenstuk van de film vooral draait om het romantisch aspect is dit een aanzienlijk minpunt. Dat geldt ook voor het gebrek aan spanning; de trailer en cover geven je namelijk wel het idee dat je de nodige spanning kunt verwachten. Volhouders krijgen op het eind gelukkig wel nog een verrassende plottwist voor de kiezen. De wending is niet superorigineel – een identiek gegeven is in diverse andere films gebruikt – maar weet de prent toch nog van iets van meerwaarde te geven. Maar dat zal voor de meeste mensen geen reden zijn om zich door het saaie middenstuk van de film heen te worstelen.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 89 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937031108

De anamorfe transfer die we op de DVD van Passengers aantreffen heeft een beeldverhouding van 1.78:1. De oorspronkelijke verhouding is echter 2.35:1, een aanzienlijk verschil met 1.78:1. Het gaat hier om een ‘open matte’ transfer, wat betekent dat de 1.78:1 transfer boven en onder meer van het opgenomen beeld laat zien. Dit is minder erg dan als men de zijkanten van het 2.35:1 beeld weggeknipt zou hebben (bij open matte zou je door een deel van de boven- en onderkant van het scherm af te dekken immers de oorspronkelijke verhouding kunnen reconstrueren), maar zorgt desondanks toch voor puntenaftrek. Op de overige fronten is de kwaliteit van de transfer in orde. De scherpte is acceptabel, het beeld is mooi schoon en er is slechts een minimale mate van compressieartefacting zichtbaar (vooral in donkere delen). Normaliter zou het beeld een nette voldoende scoren, maar vanwege de gewijzigde beeldverhouding komt de beoordeling niet verder dan een (lichte) onvoldoende.

Het geluid van Passengers staat in de twee bekende formaten op DVD: Dolby Digital (384kbit/s) en DTS (754kbit/s). Er zijn geen grote verschillen hoorbaar tussen beide 5.1-tracks. De nadruk van het geluid ligt meestal op de voorkant. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de vele dialoogscènes. Tijdens deze scènes komt de spraak goed verstaanbaar uit het midden, en worden de surroundspeakers vooral gebruikt voor subtiele ambiance en muziek. Er zijn echter ook een aantal momenten waarop er een actiever geluidsbeeld neer wordt gezet. Met name tijdens de scènes in het vliegtuig heeft het geluid erg veel richting en komt ook het LFE-kanaal meer aan bod. De algehele klank is acceptabel. Soms een tikje te schel, maar dat is nauwelijks storend. En dus kunnen we spreken van twee prima tracks.

In tegenstelling tot de buitenlandse uitgaven, waarop onder meer een audiocommentaar en diverse featurettes te vinden zijn, moeten we het op onze R2-uitgave stellen met enkel een trailer als extra.

Trailer
Een trailer voor de film, met een beeldverhouding van 1.85:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid.

In Passengers draait alles om een vliegtuigcrash. Claire Summers begeleidt de vijf overlevenden, maar als die één voor één verdwijnen vermoedt ze dat er meer aan de hand is. Ondertussen bloeit er iets op tussen haar en overlevende Eric. Wat een spannende film had kunnen worden blijkt helaas een saaie bedoening. Vooral het middenstuk is slaapverwekkend. Ook de twist op het eind kan de film niet redden. De DVD-uitgave van Passengers scoort op geluidsgebied een dikke voldoende, maar stelt op de overige gebieden teleur. Zo heeft het beeld niet de oorspronkelijke verhouding (1.78:1 in plaats van 2.35:1) en krijgen we als extra enkel een trailer. De buitenlandse uitgaven hebben wel de juiste verhouding en bevatten bovendien een net pakket extra’s. Voor de beste uitgave zul je dus moeten importeren. Al is de film zelf dat waarschijnlijk niet waard.