Megane

24-02-2010

4.5

Megane (DVD)

Professor Taeko (Satomi Kobayashi) wil ontsnappen aan de drukte van het werk en leven in Tokyo en heeft een vakantie geboekt op een klein eilandje vlakbij de kust van Japan. Haar hotel, Hotel Hamada, wordt gerund door Yuji Hamada (Ken Mitsuishi) die heel aparte routebeschrijvingen maakt. Taeko weet het hotel, een zware koffer achter zich aan zeulend, echter zonder problemen te vinden. Op het strand maakt ze kennis met Sakura (Masako Motai) die haar een portie geschaafd ijs aanbiedt. Taeko houdt niet van geschaafd ijs en ze houdt er ook niet van dat ze elke morgen door Sakura wordt gewekt. En ze houdt ook niet van de oefeningen die Sakura, Yuji en de rest van het dorp elke ochtend doen. Yuji en de anderen gaan ervan uit dat Taeko op het eiland is gekomen om te “schemeren”, maar Taeko snapt niet waar ze het over hebben. Ze wil toeren op het eiland, wat de anderen maar vreemd vinden. Met enige aanhouding en veel geduld slaagt Taeko er toch langzaam in om te ontspannen op dit ongewone eiland.

Megane, in het Engels Glasses geheten, is een film van Naoko Ogigami. Ze heeft zelf ook het script van de film geschreven. Na haar studie in Japan is Ogigami naar Amerika vertrokken om film te studeren en heeft daar ook camerawerk gedaan voor onder andere Among Others. In 2004 maakte ze haar eerste eigen speelfilm. Yoshino's Barber Shop. Megane is alweer haar vierde film, maar pas haar eerste film die in Nederland op DVD wordt uitgebracht. Het vertelt het verhaal van professor Taeko, die overwerkt is en ontspanning zoekt op een klein eilandje net buiten de kust van Japan. Zij wil graag met rust gelaten worden, maar ze wordt door ijsschaafster Sakura elke ochtend gewekt en ook met het eten moet ze aanschuiven bij Yuji, Sakura en de biologielerares Haruna, een van de andere gasten in het hotel. Op een dag komt een leerling van Taeko ook op het eiland, Yomogi (Ryo Kase). Hij past zich wel vlekkeloos aan het eilandritme aan. Langzaamaan ontspant Taeko en wordt er voor haar veel duidelijk.
Megane is een rustgevende film met een hoog zen-gehalte. De acteurs spelen erg naturel en je waant jezelf in het vakantieparadijsje waar ook Taeko zich bevindt. De prachtige beelden van het eiland en de prachtige muziek dragen daar ook aan bij. De film is opgenomen op het eiland Yoron, het noordelijkste puntje van de Okinawa eilanden in Japan. De prachtige muziek is gemaakt door Kaneko Takahiro. Het verhaal zit simpel, maar mooi in elkaar. En zonder dat je het in de gaten hebt zit je gedurende het merendeel van de film met een brede glimlach op je gezicht. Het verhaal gaat over onthaasten en ontvangen. En dan niet het ontvangen van geld! Ogigami heeft geen uitgesproken heldere film gemaakt. Er blijft veel over voor de verbeeldingskracht en fantasie van de kijker. Ogigami beschouwt de kijker als een intelligent persoon, voor wie niet alles hoeft te worden voorgekauwd en uitgelegd. Megane is een schat van een film waar je heel blij van wordt. Met minimale middelen, bezetting en verhaallijnen weet Ogigami een echte boodschap over te brengen, zonder dat het haar bedoeling lijkt. Megane heeft dan ook heel terecht de Manfred Salzgeber Award gewonnen op het Berlin International Filmfestival in 2008. Deze prijs wordt uitgereikt aan films die de “grenzen verleggen van de hedendaagse film.” De film is ook genomineerd voor de Grand Jury Prize van het Sundance Filmfestival in 2008. Jammer dus dat haar andere films niet in Nederland zijn uitgebracht. Voor liefhebbers van een film als Spring, Summer, Fall, Winter …and Spring van de Koreaanse regisseur Kim Ki-duk, is deze film ook zeker een aanrader. En natuurlijk voor alle anderen die houden van kleine films met een diepere bodem.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249474968

• Promotietrailers

De DVD heeft een anamorfe beeldtransfer van 1.85:1, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. Het is tegenwoordig niet echt meer gebruikelijk om een bioscoopprint voor een DVD-transfer te gebruiken. Bij Megane is dat wel het geval. We zien dan ook regelmatig kleine beschadigingen voorbijkomen, inclusief de bekende cigarette-burn in de rechter bovenhoek (zie screenshot 4). Een andere eigenaardigheid van deze DVD is dat het beeld een aantal keer in deze film heel kort een beetje samenknijpt. Wat hier de oorzaak van is blijft onduidelijk en echt storen doet het ook niet, maar het is wel een merkwaardig verschijnsel. Verder ziet het beeld er redelijk uit. De scherpte is niet optimaal, wat voornamelijk veroorzaakt wordt door de vrij hoge compressie. Daardoor verschijnen er ook regelmatig kleine compressiefoutjes in de achtergrond. Het contrast is vrij hoog, waardoor het schaduwdetail heel beperkt is. Het zwartniveau is wel weer dik in orde, net als de naturel uitziende kleuren. Het ziet er fris en helder uit. Een enkele keer is een beetje edge-enhancement toegepast. Over het algemeen geen optimale beeldkwaliteit, maar net goed genoeg voor een kleine voldoende. De film heeft 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

Wat betreft het geluid is er alleen een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack voorhanden in de originele Japanse taal. Het is een helder en duidelijk klinkende geluidstrack, waarbij de aandacht vooral ligt op de dialogen en muziek. Op het strand is de zee heel duidelijk hoorbaar. De atmosfeergeluiden zorgen voor een mooi stereobeeld. De rest van het geluid is heel doeltreffend en geeft goed de sfeer van de film weer. Niets overdadig, alles heel beheerst en rustig. Qua dynamiek is het dus heel beperkt, maar dat past uitstekend bij deze film. Dialogen vallen mooi binnen het geluidsbeeld. Ze zijn niet te nadrukkelijk, maar wel uitstekend te volgen en hebben het juiste perspectief. De muziek van Kaneko Takahiro is heel vrolijk en geeft een extra dimensie aan de film.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is gekozen voor een fragment van de aftitelsong van de film. Naast enkele promotietrailers is er alleen een trailer van de film als extra beschikbaar.

Trailer (2 min)
De Japanse bioscooptrailer van de film in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat, die heel goed de sfeer van de film weet weer te geven. De beeldkwaliteit is vrij matig. De trailer beschikt over Nederlandse ondertiteling.

Taeko gaat naar een eiland om aan de drukte van de grote stad te ontsnappen. Ze wil graag wat ondernemen, maar het enige wat ze kan op het eiland is ontspannen en "schemeren". Megane is een heel leuke film met een hoog zen-gehalte en een inspirerende gedachte. Er blijft veel ruimte voor de kijker om zelf invulling aan het verhaal te geven. De DVD heeft een beeldtransfer die afkomstig is van een bioscoopprint, inclusief kleine beschadigingen. Het geluid is prima in orde met een heel sfeervolle soundtrack. Als extra is een trailer van de film voorhanden. Een film die niet iedereen direct zal aanspreken, maar het is een heel sfeervolle film die je zeker een kans moet geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.