New York Connection, The

07-03-2010

4.9

New York Connection, The (DVD)

In 1609 zette Engelsman Henry Hudson, in dienst van de VOC, voet aan wal van een stuk land dat zou uitgroeien tot één van de grootste en bekendste steden ter wereld. De handelspost Nieuw Amsterdam zou bekend komen te staan als New York, dit na overname van de Engelsen. De stad is vandaag de dag de grootste stad van de Verenigde Staten, ruim 8 miljoen mensen noemen de metropool hun thuis. Schrijver en filosoof Dirk van Weelden gaat in deze vierdelige documentairereeks op zoek naar de geschiedenis van de stad. Hij onderzoekt de Nederlandse inbreng en wat hier vandaag de dag nog van terug te vinden is. Ook gaat hij op zoek naar de ware New Yorker. Wat voor mensen zijn dit en welke band hebben zij nog met hun Nederlandse voorouders.

Nederland heeft een bijzondere band met New York City, de grootste stad van de Verenigde Staten van Amerika. Het waren namelijk de Nederlanders die een kleine handelspost startte op de oevers van een eilandje, dat vandaag de dag bekend staat als Manhattan. Dit Nieuw Amsterdam groeide uit tot een wereldstad, die nu wordt bewoond door ruim 8 miljoen inwoners. In 2009 was het 400 jaar geleden dat Henry Hudson voet aan wal zette van het eiland. Dit feit werd groots gevierd in New York, waarbij veel aandacht was voor de vroege geschiedenis van de stad en haar inwoners. De hier besproken documentaire sluit mooi aan bij dit onderwerp. De documentaire werd uitgezonden door de AVRO op Nederland 2 en is nu dus verkrijgbaar op DVD. Het geheel bestaat uit vier afleveringen, met elk een eigen onderwerp. De eerste aflevering is getiteld De Amerikaanse Droom. Schrijver en filosoof Dirk van Weelden buigt zich over de essentie van de “American Dream”, een droom die al miljoenen mensen naar het land deed trekken. Hij gaat in op de eerste kolonisten, maar ook op de mensen die tegenwoordig nog het land opzoeken om hun dromen waar te maken. Aflevering twee draagt de naam De New Yorker en gaat uiteraard over de bewoners van de stad. Er wordt een kijkje genomen in het leven van verschillende bewoners, maar ook staan de makers stil bij de diversiteit van mensen die zichzelf New Yorker mogen noemen. Bevers en Dollars is de titel van de derde aflevering. Hier gaat Van Weelden op zoek naar een antwoord waarom handeldrijven synoniem staat met de stad New York. De vierde en laatste aflevering, De Kunst van het Leven, gaat in op het ontstaan van de handelspost en hoe deze bestuurd werd. Alles bij elkaar een mooi en divers plaatje van de stad en haar inwoners. De documentaire is dan ook aan te raden voor mensen die wel eens in New York geweest zijn of geïnteresseerd zijn in de geschiedenis en de rol van Nederland bij de vorming van de stad. Het is niet een documentaire die je echt vaak zal bekijken, maar fans van dit genre zullen zich zeker vermaken. Het geheel is goed gemaakt en biedt een mooie mix van geschiedenis, cultuur een blik in het leven van de moderne inwoner.

Just Entertainment heeft The New York Connection uitgebracht op DVD. De vier delen zijn verdeeld over twee schijven, die verpakt zitten in een dikke keepcase met daaromheen een slipcase.

Regisseur

Roel van Dalen

Acteurs

Genre: Documentaire
Jaar: 2009
Speelduur: 200 min
Verpakking: Scanavo Duo Keep Case
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344737081

De documentaire staat anamorf op de DVD’s in het formaat 1.78:1. Op de kwaliteit van het beeld valt weinig aan te merken. Voor een uitgave zoals deze voldoet het namelijk allemaal prima. De scherpte is goed, softe momenten komen weinig voor. Het lijkt alsof het geheel met HD-camera’s is opgenomen, de mate van detail is namelijk uitstekend. De kleuren zien er natuurlijk uit, precies zoals je mag verwachten. Verder zijn ook het contrast, schaduwdetail en zwartniveau in orde. Beeldruis is soms zichtbaar, verder hier en daar wat aliasing. Een beeldkwaliteit die dus voldoende is voor een documentaire. Met een recente bioscoopfilm is het niet te vergelijken, maar de eisen liggen hier toch wat anders.
De documentaire is verdeeld in 7 hoofdstukken per aflevering. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Het geluid bestaat voornamelijk uit dialoog van mensen die geïnterviewd worden. Dit alles is goed te volgen en komt mooi helder uit de centerspeaker. Omgevingsgeluiden en achtergrondmuziek komen uit de frontspeakers. Hier is een breed stereogeluid te horen. Echte scheiding van de kanalen is niet aanwezig. De surrounds hebben niet veel te doen, maar dat was ook niet te verwachten bij een uitgave zoals deze. Ook het LFE-kanaal wordt niet gebruikt. De track voldoet prima voor documentaire, met een recente bioscoopfilm is het uiteraard niet te vergelijken. De wensen en verwachtingen liggen hier echter heel anders. Het geluid is goed te volgen en het beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig, meer is ook eigenlijk niet nodig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78.1 met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) achtergrondgeluid.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

De uit vier afleveringen bestaande documentaire The New York Connection geeft de kijker een goed beeld van het Nederlandse verleden van New York City. De grote stad is namelijk gesticht door Nederlanders, waarna hij later werd overgenomen door de Engelsen. Schrijver en filosoof Dirk van Weelden gaat in New York op zoek naar het Nederlandse verleden en wat hier vandaag de dag van terug te vinden is. Ook gaat hij in gesprek met inwoners van de stad. Mensen die wel eens in New York geweest zijn of geïnteresseerd zijn in de geschiedenis zullen deze documentaire zeker waarderen. De uitgave heeft een beeld- en geluidskwaliteit die voldoende is. Er zijn geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.