Julie & Julia

22-03-2010

6.1

Julie & Julia (DVD)

Julie Powell (Amy Adams) wordt 30 en realiseert zich dat ze haar droom om ooit een boek uit te brengen nooit heeft verwezenlijkt. Ze heeft een baantje bij de overheid en is getrouwd met Eric (Chris Messina). Terwijl ze haar nood bij hem klaagt stelt hij voor dat ze een blog kan beginnen. Aangezien ze dol is op koken bedenkt ze dat ze het kookboek van Julia Child, dé kookgoeroe van Amerika, gaat doorwerken. Ze begint haar blog: 365 dagen en 524 recepten. Ondertussen wordt het verhaal van Julia Child (Meryl Streep) en haar man Paul (Stanley Tucci) verteld. Hoe ze in Parijs belanden en hoe Julia, verzot op lekker eten, zich bekwaamt in de Franse keuken en uiteindelijk samen met Simone Beck (Linda Emond) en Louisette Bertholle (Helen Carey) het kookboek gaat schrijven: “Mastering the art of French cooking”.

Julie & Julia is gebaseerd op de waargebeurde verhalen van Julie Powell en Julia Child. Het script van Nora Ephron (Sleepless in Seattle, You've Got Mail), die ook de regie deed, is gebaseerd op de boeken Julie & Julia van Julie Powell en My Life in France van Julia Child en haar neef Alex Prud'homme. Julie Powell begon in augustus 2002 haar blog, op aanraden van haar man. En ze kreeg steeds meer volgers. Uiteindelijk heeft ze haar project verwerkt in haar boek “The Julie/Julia Project” dat in 2005 uitkwam. Ze houdt ook nog steeds een blog bij. Julia Child werd geboren in 1912 in Amerika en ontmoette tijdens haar werk voor het Amerikaanse consulaat haar man Paul Child. Met hem verhuisde ze in 1948 naar Parijs waar Paul op het consulaat werkzaam was. Julia verveelde zich en na enig nadenken besloot ze dat haar enige echte hobby eten was en dat ze daar alles van wilde weten. Dus schreef ze zich in bij een gerenommeerde kookschool, in die tijd heel ongewoon, zeker voor vrouwen. De rest van het verhaal tot het uitbrengen van het kookboek wordt in deze film verteld. Meryl Streep speelt met veel overtuiging de rol van Julia Child. Ze heeft zich daarvoor niet alleen op het boek gebaseerd, maar ook op de talrijke TV-optredens van Julia Child. Child had vanaf 1962 regelmatig televisie kookprogramma's zoals The French Chef, waarvoor ze een Emmy en een Peabody Award kreeg. Ze werd ook regelmatig gevraagd als kookadviseur voor programma's als Good Morning America, een ochtendnieuws- en informatieprogramma met bijzondere gasten. Zelfs in 2000, vier jaar voor haar overlijden, maakte ze nog een kookprogramma met de Franse chef-kok Jacques Pepin. Hiervoor kreeg ze in 2001 nog een Emmy voor de beste Daytime Showhost. Op YouTube zijn een paar van de optredens van Child terug te vinden. En de gelijkenis in optreden en stem tussen Child en Streep zijn prachtig om te zien. Al werd Streep door fervente aanhangers van Child wel verweten er een karikatuur van te maken. Ze heeft Child echter met veel liefde en enthousiasme neergezet, waardoor je zin krijgt om te gaan koken en meer wilt weten over deze bijzondere vrouw. Dat het door meerderen gewaardeerd werd blijkt wel uit de Oscarnominatie die ze heeft gekregen voor deze rol.
Julie & Julia is een heerlijke film geworden met een aanstekelijke Streep en een overtuigende Adams. Tucci is hartverwarmend als de liefdevolle echtgenoot van Julia. Tucci was samen met Streep al te zien in The Devil Wears Prada. Nora Ephron, zelf een groot liefhebster van eten, heeft de liefde voor koken op een enthousiaste manier op het witte doek weten over te brengen. De film bevat een paar erg leuke en vrolijke momenten, waaronder bijvoorbeeld de ontmoeting tussen beide zussen Child. Een aanrader voor kookliefhebbers en voor degenen die houden van een vrolijke, inspirerende en integere film. Heerlijk!

Sony Pictures heeft Julie & Julia zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. De beschrijving hieronder gaat over de DVD.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2009
Speelduur: 118 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Fins, Frans
EAN: 8712609658392

• Documentaire
  • Promotietrailers

Julie & Julia wordt gepresenteerd in een anamorf beeldformaat van 1.85:1. Het mooie camerawerk komt goed over via deze transfer. De kwaliteit van het beeld is uitstekend, er valt weinig op aan te merken. Het beeld heeft een goede scherpte, een degelijk contrast en het schaduwdetail en zwartniveau zijn dik in orde. Tel daar het goed verzadigde kleurenpalet bij op en je begrijpt wel dat dit een prima transfer is. De helderheid had een tikkeltje lichter gekund, maar dat is slechts een kleine bijkomstigheid. Daarom ook een terechte hoge score voor de beeldtransfer. De film is verder onderverdeeld in een keurige 28 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te benaderen.

Het geluid van de DVD is een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track in de oorspronkelijke Engelse taal. Daarnaast is er nog een Franse DD 5.1 versie beschikbaar, maar die zullen maar weinig kijkers gebruiken. De bitrate is relatief laag, maar dat heeft voor deze film nauwelijks gevolgen. Het geluid concentreert zich vooral op de voorste kanalen, waarbij het centerkanaal de overhand heeft. De surroundkanalen zijn subtiel in het geheel aanwezig, maar ze zijn wel bijna de gehele tijd actief. De dialogen komen bijna in z'n geheel uit het centerkanaal en zijn uitstekend te volgen. De muziek van Alexandre Desplat is vrolijk en ondersteunt goed de sfeer van de film. Hier zou een hogere bitrate iets meer detail hebben gebracht.

De DVD heeft een mooi geanimeerd menu in 1.78:1 beeldformaat, met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Naast de hieronder beschreven extra’s staan er ook een aantal promotietrailers op de DVD. De extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Regisseuse Nora Ephron geeft commentaar bij haar eigen film. Ze geeft wat achtergrondinformatie en vertelt over de acteurs, maar heel diep gaat ze niet op de film in. Regelmatig laat ze ook lange pauzes vallen.

Secret Ingredients: The Making of Julie & Julia (27 min)
Een leuke making of van de film, die ingaat op de liefde voor eten van regisseuse Nora Ephron. De documentaire bestaat voor het grootste deel uit interviews, waaronder ook met de "echte" Julie Powell en de neef van Julia Child. Tussen de interviews door zijn fragmenten uit de film te zien. De documentaire is in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Julie Powell besluit alle recepten in het kookboek van de Amerikaanse kookgoeroe Julia Child in 1 jaar te koken. Daarvan doet ze verslag via haar blog onder de naam: 365 dagen, 524 recepten. Ondertussen volgen we het leven van Julia Child vanaf haar aankomst in Parijs in 1948 tot het uitbrengen van haar boek. Julie & Julia is een heerlijk gezellige film, waarin de liefde voor eten en koken centraal staat. Meryl Streep en Amy Adams spelen goede rollen in deze romantische komedie. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit en heeft met een aardige making of en een audiocommentaar van de regisseuse een paar extra's bijgesloten. Dit alles maakt de DVD-uitgave zeker in de smaak zal vallen bij liefhebbers van gezellige, leuke films met koken als onderwerp.