Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball

04-05-2010

4.4

Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball (Blu-ray)

Walter Weed (Tom Berenger) is een FBI-analist, die ergens halverwege zijn mogelijke carrière is blijven steken. Desondanks heeft iemand een prijs op zijn hoofd gezet. Verschillende huurmoordenaars hebben interesse in de drie miljoen dollar die de dood van Weed oplevert. Onder hen een vrouw met een dodelijke kus (Martha Higareda), een chirurgische beul (Vinnie Jones), een meester-van-vermommingen (Tommy Flanagan) en een geflipte redneck-familie. Geen van allen laten ze zich afschrikken door de streng bewaakte schuilplek waar de FBI Walter Weed onder heeft gebracht. Wie zal er vandoor gaan met de drie miljoen? Of zal de FBI Walter Weed kunnen beschermen?

In 2006 verscheen Smokin’ Aces in de bioscopen, een film over een goochelaar die opgejaagd wordt door een bont gezelschap aan huurmoordenaars. Het resultaat was een bovengemiddeld actiefilmpje met een aardige cast en flink wat actiegeweld, dit alles verpakt in een Guy Ritchie-achtige, “hippe” visuele stijl. Niet perfect, maar onderhoudend genoeg om een keer te zien. Begin 2010 verscheen een vervolg, Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball, dat in tegenstelling tot zijn voorganger de bioscopen niet haalde. Meestal zijn dit soort direct-op-video vervolgen van beduidend mindere kwaliteit dan het origineel. In dit geval merk je dat onder meer aan de cast, die het zonder echt grote sterren moet stellen. Als je dan ook nog weet dat regisseur P.J. Pesce eerder verantwoordelijk was voor twijfelachtige producties als Sniper 3, From Dusk Till Dawn 3 en Lost Boys: The Tribe (juist ja, ook allemaal direct-op-video vervolgen), dan is het niet vreemd dat de verwachtingen niet echt hooggespannen zijn. Het blijkt echter mee te vallen. Toegegeven, ook hier valt het nodige aan te merken op de film. Zoals de vermoeiende filmstijl, die iets te gemaakt en gekunsteld overkomt. Ook het verhaal is verre van perfect. De opzet doet sterk denken aan die van zijn voorganger, nu is het een FBI-analist die een prijs van drie miljoen op zijn hoofd heeft staan. Het verhaal begint vrij aardig, de huurmoordenaars worden een voor een geïntroduceerd terwijl je ziet hoe de analist naar een streng bewaakte bunker wordt verplaatst. Een slotconfrontatie in deze bunker lijkt onvermijdelijk, en als kijker ben je dan ook erg benieuwd wat voor slimme plannen de moordenaars hebben om binnen te dringen. Jammer genoeg blijken die plannen niet erg origineel: de meesten van hen gooien het simpelweg op grof geweld. In combinatie met de vergezochte plottwists zorgt dit voor een onbevredigende afloop. Toch is Smokin’ Aces 2 niet zo extreem slecht als bovenstaande doet vermoeden. Qua actie zit het namelijk wel snor. Daarbij kijkt men niet op een litertje bloed of kilootje kogels meer of minder. Voor liefhebbers van stilistisch geschoten, over-the-top actiegeweld heeft de film dan ook voldoende te bieden. Het effectwerk is bovendien prima, enkele – al dan niet bewuste – uitzonderingen daargelaten. De film bevat eveneens de nodige donkere humor, die meestal redelijk werkt. Dit alles maakt de film aanvankelijk best vermakelijk, totdat deze uiteindelijk in de zwakke slotact ontspoort. Smokin’ Aces 2 is dus niet bepaald zonder tekortkomingen, maar voor een direct-op-video vervolg had het slechter gekund.

Universal heeft Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Jaar: 2010
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5050582753158

• Komische Fragmenten
  • Achter de Schermen met Joe Carnahan
  • Bekentenissen van een Moordenaar
  • Klaar, Richten, Vuur: de Wapens van Smokin’ Aces 2
  • De Clown op het Teken
  • De Bunkermentaliteit: het Ontwerpen van de Set

De Blu-ray Disc uitgave van Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Smokin’ Aces 2 is een film met een erg “gestileerd” uiterlijk. Dat wil zeggen: speels camerawerk, snelle montage en veel verschillende kleur- en sfeersettings. Al deze zaken komen perfect tot hun recht in deze transfer. De kleuren zien er exact uit zoals bedoeld (dan weer fel, dan weer grauw), de detaillering is uitstekend en ieder vorm van digitale verstoringen ontbreekt. Onder dit laatste horen ook compressiefoutjes, wat noemenswaardig is omdat Smokin’ Aces 2 veel beweging en snelle montage bevat. Uitstekend dus. Zwartniveau en schaduwdetail leveren eveneens geen reden tot klagen. In sommige scènes is een lichte hoeveelheid grain te zien, wat totaal geen bezwaar is en juist bijdraagt aan de look van de film. Het resultaat is een uitstekende transfer, die een bijzonder strak HD-plaatje neerzet en dus met recht de volle punten verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Zoals al eerder vermeld bevat Smokin’ Aces een ruime portie actie. Gepaard met de drukke, schreeuwerige stijl zal het niemand verbazen dat subtiliteit ver te zoeken is in het geluid van de film. De aanwezig DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) zet namelijk een agressief geluidbeeld neer, dat prima bij de film past. Uiteraard worden de surrounds daarbij veelvuldig benut, onder meer voor rondrazende effecten en voor ondersteuning van de snelle montage. Ook het LFE-kanaal komt regelmatig aan bod, en zorgt dan met een redelijk diep laag voor een aangename “punch” in de zwaardere effecten. Het geluid heeft bovendien een nette klank, met – ondanks het over-the-top karakter – een bovengemiddelde dynamiek. Er wordt niet altijd het onderste uit de kan gehaald, zo weten de rustigere scènes niet echt veel indruk te maken. Maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken. Dit is namelijk een uitstekende track, die je eerder bij een bioscoopfilm zou verwachten dan bij een direct-op-video productie.

Voor een film die direct voor de thuisbioscoop is bestemd bevat de BD-uitgave van Smokin’ Aces 2 een aardig pakket aan extra’s. Tenzij anders vermeld zijn deze in HD-resolutie (1080p) en is het geluid in DD 2.0-formaat. Met uitzondering van het audiocommentaar zijn alle extra’s Nederlands ondertiteld.

Desgewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van regisseur P.J. Pesce en Joe Carnahan, de regisseur van het eerste deel die bij het vervolg als schrijver en uitvoerend producer optrad. Beide heren praten over productie-technische aspecten, maar er is ook voldoende ruimte voor gegrap en anekdotes. Het geheel is echter niet helemaal zonder stiltes. Desondanks is de track onderhoudend genoeg om een keer te beluisteren.

Deleted Scenes (10 min)
Een compilatie van verwijderde scènes, met een gezamenlijke speelduur van zo’n tien minuten. Wat vooral opvalt is dat hier geen stilistische nabewerkingen zijn uitgevoerd, waardoor het beeld direct een heel andere toon krijgt. De fragmenten zijn in SD-formaat (480i).

Komische Fragmenten (7 min)
De bekende verzameling bloopers, waarbij er in dit geval flink op los wordt gevloekt. Ook deze toevoeging is in SD-resolutie (480i).

Achter de Schermen met Joe Carnahan (7 min)
In deze extra vertellen betrokkenen waar het idee voor een tweede Smokin’ Aces vandaan kwam en wat men met de film voor ogen had.

Bekentenissen van een Moordenaar (26 min)
Een aardige Making Of, waarbij je onder meer meekijkt bij de opnames in de bar en in de bunker. Tevens vertellen cast en crew wat hen aantrok in het project en hoe het er op de set aan toe gaat.

Klaar, Richten, Vuur: de Wapens van Smokin’ Aces 2 (4 min)
De titel van deze extra geeft het al aan: hier gaat het om de verschillende wapens in de film. En dat zijn er nogal wat. Je komt onder meer te weten wie welk wapen gebruikt en hoe de castleden al het wapengeweld ervaren.

De Clown op het Teken (3 min)
Bij de aanval op de bunker is een belangrijke rol weggelegd voor clowns. Hier wordt kort toegelicht hoe de betreffende scène gerealiseerd werd.

De Bunkermentaliteit: het Ontwerpen van de Set (4 min)
Deze featurette gaat over het ontwerp van de bunker, waar de opgejaagde FBI-agent bewaakt wordt. De regisseur en productieontwerper vertellen het een en ander over de ontwerpkeuzes en de realisatie.

In Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball zie je hoe een bende uiteenlopende huurmoordenaars jacht maakt op een zwaarbewaakte FBI-analist. Net als zijn voorganger heeft de film een snelle, “hippe” filmstijl en bevat deze flinke wat actie. Het eindresultaat is echter zeker niet zonder tekortkomingen, bijvoorbeeld het zwakke einde. Desondanks zullen liefhebbers van het eerste deel zich wel vermaken met dit direct-op-video vervolg. De BD-uitgave van de film heeft een uitstekende beeldkwaliteit en goed klinkend, agressief geluid. Bovendien is een aardige hoeveelheid extra’s aanwezig, al duren de meeste vrij kort. Al met al is het op technisch front een prima uitgave, zeker voor een direct-op-video productie. Er zijn genoeg grote bioscoopfilms die er qua uitvoering slechter vanaf komen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.