Courageous Heart, A

11-05-2010

6.8

Courageous Heart, A (DVD)

Irena Sendler (Anna Paquin) is maatschappelijk werkster in Warschau in het begin van de Tweede Wereldoorlog. Samen met haar collega's probeert ze het leed van de Joodse bevolking van Warschau, die ernstig heeft te lijden onder de Duitse bezetter, te verminderen. In eerste instantie door kinderen die nog niet in het getto zitten (het gebied waar de bezetter alle Joodse inwoners plaatste) te redden door ze onder te brengen bij Poolse pleegouders. Als duidelijk wordt dat de nazi's alle Joden willen wegvoeren wil Irena ook zoveel mogelijk kinderen van binnen het getto redden. Ze spoort de ouders aan afstand te doen van hun kinderen en met gevaar voor eigen leven redden zij en haar collega's 2500 kinderen uit handen van de nazi's.

A Courageous Heart, met als officiële titel The Courageous Heart of Irena Sendler, is een televisiefilm van regisseur John Kent Harrison. Het vertelt het waargebeurde verhaal van Irena Sendler, een maatschappelijk werkster uit Warschau ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij redde samen met haar collega's en medewerkers van het Poolse verzet zeker 2500 joodse kinderen uit het getto. Het verhaal van Irena Sendler was voor veel mensen onbekend. De oorzaak daarvan is niet helemaal duidelijk. Irena zelf heeft er niet veel ruchtbaarheid aan gegeven en na de oorlog werd zij zelfs door het nieuwe communistische regime vervolgd. Zij heeft namelijk samengewerkt met de organisatie die zich Zegota noemde. En die werkte weer samen met de partizanen van de Polish Home Army. Na de oorlog kwamen de communisten aan de macht en die vervolgden de partizanen en iedereen die met hen had samengewerkt. Irena heeft haar verhaal pas in 2003 helemaal verteld aan schrijfster Anna Mieszkowska, die er een boek over schreef: Mother of the Children of the Holocaust: The Story of Irena Sendler. Op basis van dit boek hebben John Kent Harrison en Larry Spagnola het script geschreven voor deze film. De film is indringend en heel menselijk. De portretten van Irena (Anna Paquin), haar moeder (Marcia Gay Harden) en haar vriend Stefan (Goran Visnjic) zijn heel mooi neergezet. Er komen nogal wat bekende gezichten in voor, Paquin is natuurlijk bekend van The Piano en de X-men cyclus, Visnjic van ER. Maar er zijn er meer zoals Nathaniel Parker (Inspecteur Lynley) en zo nog een paar uit, voornamelijk, bekende BBC-series en -films. Dat komt de geloofwaardigheid van de karakters helaas niet zo ten goede. Misschien was een wat minder bekende cast van Poolse acteurs beter geweest. Niet dat de prestaties van deze acteurs niet goed zijn, zeker niet, ze komen alleen iets minder geloofwaardig over omdat ze al zo bekend zijn van andere rollen. Desondanks overtuigt Paquin in haar rol van jonge Poolse vrouw die begaan is met het lot van haar Joodse medemens. Ze straalt vooral in de omgang met de kinderen veel liefde en warmte uit. Ook weet Paquin te overtuigen in de gevoelens van ontoereikendheid die Sendler heeft gevoeld. Ondanks alles wat ze riskeert en hoe hard ze ook werkt, ze weet dat ze niet alle kinderen kan redden en dat vreet aan haar. Een andere mooie rol is die van Karolyna, de dochter van de joodse vriendin van Irena, gespeeld door Rebecca Windheim. Dit kleine meisje weet haar boosheid en onmacht prachtig neer te zetten in haar rol. In deze film wordt ook vooral veel aandacht besteed aan het enorme dilemma dat Joodse ouders van toen hadden. Veel mensen konden zich niet voorstellen dat de verhalen van uitroeiing waar konden zijn. De Duitsers waren toch een ontwikkeld volk? Daarom was het voor veel ouders zo’n moeilijke beslissing om hun kinderen aan Irena Sendler mee te geven. Met de kennis van nu is dat soms moeilijk voor te stellen. Bovendien moesten de kinderen ook leren om zich niet-joods te gedragen. Ze moesten bijvoorbeeld Pools leren, veel kinderen spraken alleen Jiddisch, maar ook een kruisje slaan was heel belangrijk in het overwegend katholieke Polen. Voor de joodse ouders, zeker de streng gelovigen, was dat soms moeilijk te verkroppen. Het zijn allemaal kleine details die het verschil konden maken tussen leven en dood en die worden in deze film duidelijk gemaakt.
Al met al een indringende film met een boodschap. Ondanks de nominaties voor onder andere een Golden Globe voor Paquin en een Emmy voor Marcia Gay Harden heeft deze film toch geen prijzen gewonnen. Jammer, maar voor liefhebbers van menselijk drama en voor diegenen die meer willen weten over het verhaal achter de helden van de Tweede Wereldoorlog is deze film een absolute aanrader.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2009
Speelduur: 92 min
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045222130

Deze film heeft een beeldformaat van 1.78:1, wat gebruikelijk is voor films die voor televisie gemaakt zijn. Het eerste wat opvalt is het hoge contrast van het beeld, dat daardoor een beetje hard overkomt. Normaal gesproken hebben televisiefilms juist een iets lager contrast dan gemiddeld, maar bij deze DVD-transfer is het tegenovergestelde aan de hand. Schaduwdetail ontbreekt daardoor volkomen. De in vrij hoge mate aanwezige beeldruis verhindert een goede scherpte van het beeld. Af en toe heeft men geprobeerd het beeld wat scherper te laten lijken door lichte edge-enhancement toe te passen. Die momenten zijn echter beperkt in aantal. De kleuren zijn heel bewust wat terughoudend gemaakt, felle kleuren zien we niet terug in deze film. De huidtinten zien er wel heel natuurlijk uit, maar in z'n geheel gezien is dit een vrij tegenvallende transfer.

Op de DVD is een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack in de originele Engelse taal. De film speelt zich af in Warschau (Polen), maar op enkele teksten in de achtergrond na is de gehele film Engels gesproken. Voor een televisiefilm die zich richt op de Noord-Amerikaanse markt is dat wel logisch, maar het doet wel afbreuk aan de authenticiteit van de film. Het geluid richt zich voornamelijk op het centerkanaal, maar weet door het gebruik van de juiste atmosferen en effecten toch ook wel een ruimtelijk geluidsbeeld te creëren. Dialogen komen keurig uit het midden, maar hebben bij de scènes die zich buiten afspelen niet het juiste perspectief en dieptewerking. De oorzaak hiervan ligt bij de nasynchronisatie, die er iets té dik bovenop ligt. Dat doet zich bij binnenscènes niet voor, daar klinkt het allemaal net iets natuurlijker. Ook de dialogen die in de achtergrond plaatsvinden staan iets te nadrukkelijk op de voorgrond, waardoor het perspectief niet helemaal klopt. Neemt niet weg dat het geluid, voor een film die gemaakt is voor televisie, goed verzorgd is en daarom ook prima voldoet.

De film begint direct te spelen na het opstarten. Er is geen menu en er zijn ook geen extra's aanwezig.

Irena Sendler is maatschappelijk werkster in Warschau ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Samen met haar collega’s weet zij 2500 Joodse kinderen uit het getto te redden en onder te brengen bij Poolse pleegouders. A Courageous Heart is een indringende film over het leven van een heldin, die zichzelf niet als zodanig ziet. De geloofwaardigheid heeft echter te lijden onder de bekendheid van de acteurs. Het beeld heeft een matige beeldkwaliteit, wat vooral te wijten is aan het hoge contrast. Het geluid is redelijk goed verzorgd. Extra's zijn op deze verder kale uitgave niet aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.