Informers, the

26-05-2010

3.1

Informers, the (DVD)

Het is de jaren '80 in Los Angeles. We volgen een bonte verzameling aan personages die zowel de rijksten als de onderkant van de samenleving vertegenwoordigen. Onder hen bevinden zich een Hollywood-baas, een gedesillusioneerde rockster, een nieuwslezeres van middelbare leeftijd, maar ook een voyeuristische portier en amorele ex-veroordeelde. Hun verhalen worden verboden door een groep bloedmooie, jonge en rijke mannen en vrouwen die de hele dag slapen en de nacht gebruiken om te feesten. Ze slapen allemaal met elkaar en gebruiken aan de lopende band drugs. Ze realiseren zich niet dat dit gedrag niet eeuwig zo door kan gaan zonder dat dit vergaande consequenties heeft.

Bret Easton Ellis is geen onbekende naam in Hollywood. Niet sinds zijn boek American Psycho in 2000 werd verfilmd met in de hoofdrol Christian Bale. Dit ultragewelddadige verhaal legt op vakkundige wijze zwakke punten in de Amerikaanse samenleving bloot. Destijds werd de film dan ook lovend ontvangen. Ook in The Informers staat maatschappijkritiek centraal, zij het via een radicaal andere aanpak. Ditmaal werkte Ellis op actieve wijze mee aan de totstandkoming van de film door op te treden als uitvoerend producent én scenarioschrijver. Het is moeilijk te begrijpen hoe een geprezen auteur zoveel van zijn gave kan verliezen wanneer hij voor het witte doek moet schrijven. Deze ensemblefilm verzandt namelijk al snel in een compleet incoherente en doelloze verzameling van verhaallijnen. De personages zijn zo oninteressant dat je de makers er bijna zou van verdenken dat de grote hoeveelheid naakt en expliciete seks in de film bedoelt is als laatste redmiddel om de aandacht van de kijker vast te houden. Dit maakt misschien een goede 'genrefilm', maar voor een grote productie als deze voldoet dit toch echt niet. Het is dan ook een mysterie hoe grote namen als Billy Bob Thornton, Kim Basinger, Winona Ryder en Mickey Rourke zich met deze film hebben willen associëren. Behaalde resultaten in het verleden bieden duidelijk geen garantie voor de toekomst. Bovengenoemde castleden leveren een nog enigszins kijkbare prestatie, een verdienste, gezien het bronmateriaal. Het zijn vooral de bijrollen van de verwende rijkeluisjongeren die mateloos irriteren. Je kunt bijna niets anders dan je ongemakkelijk voelen bij de manier waarop deze mensen, die alles in de schoot toegeworpen krijgen, het zo achteloos verwerpen. Hoe ze dit precies doen zal je waarschijnlijk niet meer aanschouwen, het zou namelijk een hele prestatie zijn om The Informers uit te kijken. Om duidelijke redenen heb ik dat wel moeten doen en ik kan je nu informeren: loop met een grote boog om deze titel heen.

Jaar: 2009
Speelduur: 94 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025517376

De originele beeldverhouding van 2.35:1 is bewaard gebleven en wordt anamorf gepresenteerd op deze enkellaags DVD. Op de cover staat ten onrechte vermeld dat de beeldverhouding 2.40:1 is. De scherpte van de transfer is redelijk, maar dit wordt grotendeels teniet gedaan door het wel zeer beperkte schaduwdetail. Dit is funest, want de film speelt zich bijna geheel af in de nacht en in schaars verlichte interieurs. Daarbij is het contrast te laag en de kleuren flauwtjes, waardoor het beeld als geheel een futloze en donkere indruk maakt. Als klap op de vuurpijl zijn er regelmatig compressieartefacten en edge enhancement te zien.
De Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd met een regel in het actieve beeld. De film is verdeeld in slechts 6 hoofdstukken, wat zelfs bij een korte speelduur als deze wat aan de lage kant is.

Qua audio kan er gekozen worden uit een Dolby Digital 5.1 track (448kb/s) en een Dolby Digital 2.0 variant (192kb/s). Eerstgenoemde wordt hier in detail besproken. De dialogen komen helder uit de middelste speaker, maar hadden soms iets meer volume kunnen gebruiken. Er is voortdurende sprake van subtiele effecten die zorgen voor een sterke ambiance. Zo af en toe is er een piek in het volume en treedt de uitstekende 80's soundtrack op de voorgrond en komt ook de subwoofer in actief. Een degelijke track zonder noemenswaardige gebreken die de film goed ondersteunt, niets meer en niets minder.

Er is sprake van een simpel statisch hoofdmenu zonder geluid. Hier kunnen de instellingen geregeld worden en zijn er een aantal trailers te bekijken. Er zijn geen extra's.

Deze ensemblefilm verhaalt over een brede selectie aan kleurrijke figuren in het Los Angeles van de jaren '80. De inmiddels veel toegepast mozaïekstructuur raakt in deze film kant nog wal. Er is niets om de kijker te binden. Geen coherente verhaallijn of interessante personages. We kunnen dan ook niet anders aanraden dan om deze film links te laten liggen. De DVD heeft een matige beeldkwaliteit en prima geluidkwaliteit en kent geen extra's.