Boondock Saints II, The: All Saints Day

28-05-2010

3.6

Boondock Saints II, The: All Saints Day (Blu-ray)

De broers Connor (Sean Patrick Flanery) en Murphy (Norman Reedus) MacManus leven een teruggetrokken bestaan in de heuvels van Ierland. Samen met hun vader zijn ze ondergedoken nadat ze eigenhandig de stad Boston op stelten hebben gezet. Als er een priester vermoord wordt in de stad, waar ze bovendien de schuld van krijgen, zien ze geen andere uitweg dan hun schuilplaats te verlaten. Onderweg maken ze kennis met de wat vreemde Romeo (Clifton Collins Jr.). Hij is al lang een aanhanger van de werkwijze van de broers en zou hen dan ook graag vergezellen op hun reis. Zo gezegd, zo gedaan en in Boston aangekomen gaat het drietal op zoek naar de dader van de moord. Tegelijkertijd worden ze achternagezeten door de fanatieke FBI-agente Eunice Bloom (Julie Benz). Samen met enkele plaatselijke agenten probeert zij te achterhalen of de broers de moord echt gepleegd hebben. Er is weer genoeg werk te verrichten in Boston, de broers hebben hun handen vol.

Zoals te lezen is in onze recensie van The Boondock Saints, groeide deze film na het verschijnen langzaam uit tot een cultklassieker. In de bioscopen trok de prent nauwelijks bezoekers, maar op video en DVD kende het project een tweede jeugd. Fans hebben lang moeten wachten en smeken, maar na tien jaar was het dan eindelijk zover: regisseur en schrijver Troy Duffy kwam met een vervolg. Uiteraard draait ook dit tweede deel om de twee broers die de stad Boston verloste van enkele criminelen. Nu moeten zij na jaren terugkeren naar hun geliefde stad om af te rekenen met de moordenaar van een priester, een daad waarvoor zij de schuld krijgen. Volgens eigen zeggen wachtte Duffy met opzet zo lang met het maken van een vervolg. Dit omdat te veel vervolgen veel slechter blijken te zijn dan het origineel, een fout die hij niet wilde maken. Hij gebruikte die tien jaar dan ook om uit te zoeken welke valkuilen je moet vermijden bij het maken van een vervolg. Helaas is al die moeite voor niks geweest, want The Boondock Saints II is gewoon een slechte film geworden. Het origineel was ook geen perfecte film, maar vergeleken met dit tweede deel lijkt die prent ineens een meesterwerk. Zaken die misgingen bij het eerste deel gaan hier mis in het kwadraat. De film heeft ernstig te lijden onder het matige script, vol met dialogen die klungelig overkomen en plotwendingen die absurd en ongeloofwaardig zijn. Ook is de actie spaarzaam, is er te weinig spanning aanwezig en lopen er diverse personages rond die alleen maar irritatie opwekken. Van de betrokken cast bestaat een groot gedeelte uit mensen die ook in het eerste deel te zien waren. Zo herhalen mensen als Sean Patrick Flanery, Norman Reedus en Billy Connolly hun rollen als de Saints en hun vader. Een opmerking over de verschijning van Flanery kan niet uitblijven, aangezien deze vrij bizar te noemen is. Soms lijkt het wel alsof ze een andere acteur gebruikt hebben en hem door middel van gezichtsprotheses op Flanery hebben willen laten lijken. Wat de beste man ook met zijn gezicht gedaan heeft, het heeft in ieder geval niet goed uitgepakt. Dit heeft verder weinig met zijn optreden te maken, dat gewoon voldoende is. Evenals zijn eerder genoemde collega’s, maar duidelijk is wel dat de mannen tegengehouden worden door het slechte script. Onder de nieuwkomers zien we onder andere Julie Benz (Angel, Rambo) en Clifton Collins Jr. (Crank: High Voltage). Benz is één van de mensen die vooral irritatie opwekt, dit door haar overdreven en vooral neppe accent uit het zuiden van de Verenigde Staten. Ook het gedrag van haar karakter werkt op de zenuwen. Het is duidelijk dat deze rol bedoelt is om die van Willem Dafoe uit deel één te imiteren of evenaren, maar dit mislukt jammerlijk. De rol van Collins Jr. wordt niet goed uitgewerkt, maar met zijn hyperactieve manier van praten en doen is dit geen straf.
Het mag inmiddels duidelijk zijn dat The Boondock Saints II: All Saints Day geen goede film is geworden. De meeste mensen die fan zijn van het origineel zullen deze prent wel een kans willen geven. Zij lopen echter de kans om een desillusie rijker te worden.

Sony heeft The Boondock Saints II: All Saints Day op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 117 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609663099

• Behind the Scenes
  • Featurettes
  • Audiocommentaren
  • BD-Live

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De beeldkwaliteit van deze uitgave is te omschrijven als prima. De film is vrij donker van aard en hierdoor komt het soms wat ingetogen over. Toch zijn er niet veel zaken te vinden die afleiden tijdens het kijken. De scherpte is ruim voldoende, evenals het detail. Het beeld bevat voldoende diepte en ook de donkere scènes bevatten meer dan genoeg detail. De kleuren komen niet heel fel over, maar dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het karakter van de film. Echt felle kleuren worden namelijk niet gebruikt, maar het kleurenpalet is goed verzadigd en natuurlijk. Dit is goed te zien aan de huidtinten. Zoals gezegd is dit een donkere film, waar contrast, zwartniveau en schaduwdetail een belangrijke rol spelen. Op al deze vlakken scoort de transfer een ruime voldoende. Het beeld oogt verder mooi schoon, zonder beschadigingen of ruis. Er is één moment waarbij het beeld vol zit met beschadigingen, maar dat is met opzet gedaan. Filmgrain is nauwelijks aanwezig. Een transfer die een ruime voldoende scoort, maar mede door de wat vlakke presentatie niet tot de toppers behoort op dit medium.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je wel screenshots zien in Full HD resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er zijn drie DTS-HD Master Audio 5.1 tracks op deze uitgave te vinden, waarvan uiteraard één in de originele Engelse taal (24bit/48kHz). Net als het beeld is ook het geluid van prima kwaliteit. Als er iets is wat synoniem is met de Boondock films is het wel schietpartijen. Deze zijn ook hier en daar te vinden in dit tweede deel en tijdens deze momenten komt het geluid echt tot leven. De vele pistoolschoten klinken uitstekend, met veel dynamiek en ruimtelijkheid. Het LFE-kanaal geeft deze momenten wat meer impact door het aanwezige laag. Het niveau van detail valt soms wat tegen, maar dit is vooral te wijten aan hoe het geluid gemixt is. Muziek is namelijk ruimschoots aanwezig, ook tijdens de schietscènes, en hierdoor worden kleine details in het geluid naar de achtergrond verdrongen. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De muziek klinkt ook prima, met een mooi gespreid geluid uit de frontspeakers. De track klinkt helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in een hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Alle extra’s hebben 1080p/i beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Audiocommentaren
De film is te bekijken met twee commentaren door de makers. De eerste is ingesproken door regisseur Troy Duffy en acteurs Norman Reedus, Sean Patrick Flanery en Billy Connolly. De aanwezigen praten honderduit over het maken van de film, elkaar en een hele reeks andere onderwerpen. De sfeer is ontspannen en het viertal heeft het duidelijk plezier in het praten over de film.
Het tweede commentaar is voornamelijk verzorgd door Troy Duffy. Hier kan hij in zijn eentje zijn ideeën kwijt over het maken van de film en wat hij wilde bereiken. Na ruim een uur wordt hij vergezegd door acteur Willem Dafoe, die te zien was in het eerste deel één. Vanaf dat momenten gaat het gesprek voornamelijk over de invloed van het origineel.

Deleted Scenes (2 min.)
Twee scènes die de uiteindelijke film niet wisten te halen.

Unprecedented Access: Behind the Scenes (25 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens het maken van de film. We zien de acteur en crew aan het werk, die ook aan het woord komen over hun karakter en het opnameproces. Blijft toch altijd leuk om te zien hoe bepaalde scènes worden opgenomen.

Billy Connolly and Troy Duffy: Unedited (9 min.)
De twee mannen ontmoeten elkaar in een hotelkamer, waar zij praten over het maken van de twee films, hun ontmoeting en diverse andere zaken.

The Cast Confesses: Secrets from the Set (7 min.)
Hier zien we cast en crew praten over het maken van het tweede deel, hoe leuk dit was en hoe comfortabel ze allemaal nog steeds waren met elkaar.

Inside the Vault: The Weapons (8 min.)
De naam zegt het eigenlijk al, een kijkje naar de vele wapens die gebruikt worden in de film.

The Boondock Saints Hit Comic-con (57 min.)
Een lange en uitgebreide featurette over de cast en crew die de bekende San Diego Comic-con bezoeken. We zien ze handtekeningen uitdelen, maar het grootste gedeelte bestaat uit de betrokkenen die deelnemen aan een zogenaamde ‘Q&A’ sessie. Hier kunnen fans vragen stellen en dit gaat er erg leuk aan toe.

Drie trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray promotietrailer.

BD-Live
Via deze optie ga je naar de pagina van Sony waar diverse trailers en filmpjes te bekijken zijn.

The Boondock Saints II: All Saints Say is het vervolg op de culthit uit 1999, waar twee broers de stad Boston zuiveren van ongewenste criminele invloeden. Deze keer moeten ze hun schuilplaats verlaten om op zoek te gaan naar de moordenaar van een priester, een daad waarvan zij de schuld krijgen. Het eerste deel was al geen perfecte film, maar dit vervolg doet er nog een schepje bovenop. De prent is niet spannend, de actiescènes te spaarzaam en het script is vrij dramatisch te noemen. Zo zijn de dialogen soms ronduit knullig te noemen en lopen er diverse irritante personages rond. Fans van het eerste deel lopen dan ook de kans om van een koude kermis thuis te komen met dit langverwachte vervolg. De BD-uitgave is technisch goed in orde en ook zijn er enkele interessante extra’s aanwezig.