Precious

11-06-2010

5.1

Precious (Blu-ray)

Claireece Jones (Gabourey Sidibe), bijgenaamd “Precious”, is een zestienjarige meid in het New York van 1987. De zwaarlijvige, analfabetische tiener heeft het niet gemakkelijk. Het seksuele misbruik van haar (inmiddels vertrokken) vader heeft geleid tot een tweede ongewenste zwangerschap, wat er voor zorgt dat Precious van school wordt gestuurd. Op aanraden van de directeur van haar oude school komt ze bij een alternatieve opleiding terecht, “Each One, Teach One”. Dit tot groot ongenoegen van haar wrede moeder (Mo’Nique), die jaloers is op Precious. Met name over het feit dat haar man meer aandacht besteedde aan Precious dan aan haar. Gelukkig kan Precious rekenen op de steun van haar klasgenoten en haar lerares, Ms. Rain (Paula Patton). Zal het Precious lukken om nog iets van haar leven te maken?

Het in 2009 verschenen Precious is gebaseerd op het boek “Push” van schrijfster Sapphire. In het boek vertelt de 16-jarige Claireece “Precious” Jones een deel van haar levensverhaal. Dat blijkt niet bepaald lichte kost, met zaken als incest, ongewenste zwangerschappen en een wrede, gewelddadige moeder. Vanwege het onderwerp en de manier waarop het verteld wordt, zou je kunnen denken dat het hier om een waargebeurd, autobiografisch verhaal gaat. Dat is echter niet het geval: hoofdpersoon Precious Jones is geheel fictief, al zijn er ongetwijfeld mensen die hetzelfde meemaken als zij. De verfilming van het verhaal, die geregisseerd werd door Lee Daniels, kreeg zes Oscarnominaties, waaronder die voor Beste Film, Beste Script en Beste Actrice (in de categorieën bijrol en hoofdrol). Hiervan werden er twee verzilverd, namelijk die voor Beste Script en Beste Actrice in een Bijrol. Na het zien van de film zijn vooral de lofuitingen voor het acteerwerk goed te begrijpen. Actrice Mo’Nique is namelijk weergaloos als de moeder van Precious, en ook de rol van Precious zelf wordt uitstekend vertolkt door nieuwkomer Gabourey Sidibe. De nominaties voor Beste Film en Beste Script zijn minder goed te begrijpen. Niet dat Precious een slechte film is, dat niet, maar op het script valt toch wel het nodige aan te merken. Zo maakt het verhaal een erg fragmentarische indruk, waardoor het lijkt alsof er stukken ontbreken. Om een voorbeeld te geven: het ene moment kan Precious nog geen letter lezen, maar niet veel later heeft ze er totaal geen moeite mee om uit haar dagboek te citeren. Van de enorme ontwikkeling die ze schijnbaar door heeft gemaakt krijg je niks te zien. En zo zijn er nog wat voorbeelden meer, waaronder een aantal plotse ontwikkelingen aan het eind van de film. Dit brengt ons bij een andere kanttekening, namelijk het feit dat het eind enigszins uit de lucht komt vallen. Zonder al te veel te verklappen ben je als kijker wel benieuwd hoe het verder zal gaan met Precious. Maar helaas... Toch is Precious zoals gezegd geen slechte prent. De film is vakkundig geschoten en weet – ondanks het fragmentarische karakter – de aandacht wel vast te houden. Vooral de confrontaties tussen Precious en haar moeder maken veel indruk en weten op emotioneel gebied de juiste snaar te raken. De scènes op de opleiding van Precious zijn beduidend minder sterk, onder meer omdat er weinig tijd wordt besteed aan het uitdiepen van (de vriendschap met) haar klasgenoten. Het eindresultaat is dus wat onevenwichtig, maar scoort als geheel wel een nette voldoende.

A-Film heeft Precious uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, de recensie van de DVD-versie lees je hier.

Jaar: 2009
Speelduur: 110 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931011

• Deleted Scene
  • A Conversation with Lee Daniels and Sapphire
  • Oprah & Tyler: A Project of Passion
  • A Precious Ensemble
  • From Push to Precious

De Blu-ray Disc uitgave van Precious heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Het beeld van Precious wordt gekenmerkt door een natuurlijke uitstraling, waarbij het niet gaat om het neerzetten van een zo strak mogelijk plaatje maar vooral draait om een natuurgetrouwe, bijna documentaireachtige look. Dit heeft onder meer tot gevolg dat de scherpte en detaillering enigszins variëren. In het geval van minder goed verlichte scènes lijkt dat vooral een gevolg van het gebruikte materiaal, maar soms lijkt er ook bewust soft-focus te zijn toegepast. Hoe dan ook, de variërende toon van het beeld komt prima overeen met wat Precious op dat moment doormaakt. De HD-transfer weerspiegelt deze zaken op een uitstekende manier. Ook wat de kleurweergave betreft valt er niks te klagen, en bovendien is storende artefacting afwezig. Welk een klein minpuntje is het schaduwdetail; donkere delen van het beeld hebben de neiging om dicht te slibben en verliezen daardoor detail. Desalniettemin hebben we hier te maken met een solide transfer zonder grote tekortkomingen, die de film laat zien zoals die bedoeld is.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De BD-uitgave van Precious bevat slechts een enkele audiotrack. Deze is (uiteraard) in de oorspronkelijke Engelse taal, en heeft een DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz). Gezien de aard van de film is het niet vreemd dat de meeste geluidsactiviteit zich aan de voorkant afspeelt. Daar worden heldere dialogen aangevuld door een aardig stereobeeld. Het surroundgebruik is vooral subtiel. Uitzondering zijn de (sporadische) momenten waarop Precious zich terugtrekt in haar fantasiewereld, waarin ze een diva/filmster is. Op die momenten worden alle speakers, dus inclusief surrounds, volop gebruikt voor muziek en omgevingsgeluiden. Dit creëert een mooi contrast met het echte leven van Precious, waarin de zaken natuurlijk heel wat minder rooskleurig zijn. Qua dynamiek en detaillering scoort de track een ruime voldoende. Het LFE-kanaal heeft weinig te doen, zoals verwacht. Een rustige, dialooggedreven track dus, maar dat past uitstekend bij de film.

A-Film’s BD-uitgave van Precious bevat nagenoeg dezelfde extra’s als de Amerikaanse uitgave. De belangrijkste uitzondering is het audiocommentaar van de regisseur, dat op onze Nederlandse versie ontbreekt. De extra’s hebben een resolutie van 576i en DD 2.0-geluid. Nederlandse ondertiteling ontbreekt helaas.

A Conversation with Lee Daniels and Sapphire (8 min)
Een gesprek tussen regisseur Lee Daniels en Sapphire, de schrijfster van het boek waarop de film gebaseerd is. In het gesprek, opgenomen in augustus 2009, spreekt Daniels zijn bewondering uit voor Sapphires werk en vertelt Sapphire iets over haar ervaringen en bedoelingen.

Oprah & Tyler: A Project of Passion (10 min)
Om meer interesse voor Precious te kweken, verbonden Oprah Winfrey en acteur/regisseur/schrijver/producer Tyler Perry hun naam aan de film (“Oprah Winfrey en Tyler Perry present”). In deze extra lichten ze toe hoe ze bij het project betrokken raakten en wat hen motiveerde om de film op deze manier aan te prijzen.

A Precious Ensemble (19 min)
Deze extra gaat over een van de belangrijkste dingen bij een karakterdrama als dit: de casting. De makers lichten de castingkeuzes toe en enkele castleden vertellen iets over hun rol en de manier van werken. Voor sommigen van hen bleek het een emotioneel project.

Deleted Scene (2 min)
Een enkele verwijderde scène, waarin Precious een bijeenkomst voor incestslachtoffers bijwoont.

From Push to Precious (15 min)
Schrijfster Sapphire vertelt het een en ander over de vertaling van haar boek naar het witte doek. Tevens krijg je van Lee Daniels te horen hoe hij uiteindelijk haar toestemming kreeg om het boek te verfilmen en hoe het proces van scriptschrijven in zijn werk ging.

Trailer (2 min)
Hier kun je de bioscooptrailer van de film bekijken.

Precious draait om de gelijknamige zwaarlijvige tienermeid, die een erg moeilijke jeugd heeft. Ze werd misbruikt door haar vader en moet het ook nog stellen met een gewelddadige en jaloerse moeder. Maar er is hoop, en wel in de vorm van een speciale opleiding. Precious werd bekroond met twee Oscars. Vooral de Oscar voor de beste vrouwelijke bijrol is erg goed te begrijpen; actrice Mo’Nique is bijzonder sterk als Precious’ moeder. De Oscar voor het script is wat minder begrijpelijk, aangezien het fragmentarische verhaal niet bepaald het sterkste punt van de film is. De prent is dus niet perfect, maar desondanks weet Precious de aandacht wel vast te houden. De BD-uitgave van de film heeft een goede, natuurgetrouwe beeld- en geluidskwaliteit. Een klein aantal extra’s rondt de aardige uitgave af.