Film with Me in It, A

17-06-2010

4

Film with Me in It, A (DVD)

Mark (Mark Doherty) is een werkloze acteur die samen met zijn vriendin Sally (Amy Huberman) en zijn gehandicapte broer David (David O’Doherty) in een appartement woont van huisbaas Jack (Keith Allen). Boven hen woont zijn vriend Pierce (Dylan Moran), een scriptschrijver, die eveneens werkloos is en dol op drank. Pierce is druk op zoek naar een idee voor een goed script waar Mark dan de hoofdrol in kan gaan spelen. Als op een dag in het slecht onderhouden huis van Mark een dode valt lijkt de waarheid zo vergezocht dat Pierce en Mark een waterdicht script proberen te bedenken om het ongeval te verklaren aan de politie. Terwijl om hen heen de omstandigheden blijven veranderen wordt het script steeds ingewikkelder en de spanning tussen de twee vrienden neemt toe. Is dit nog wel uit te leggen?

A Film with Me in It is een echte zwarte komedie, geschreven door Mark Doherty, die tevens een van de hoofdrollen speelt. Doherty, beter bekend als acteur uit onder andere Father Ted en The League of Gentlemen’s Apocalypse speelt samen met stand-up comedian Dylan Moran een stel bizarre vrienden, door hun omgeving omschreven als losers. Regisseur Ian Fitzgibbon is zelf ook acteur in onder andere de series Casualty en Father Ted, maar zit bij deze film uitsluitend op de regisseursstoel. Het is eigenlijk nog een wonder dat de film is gemaakt. Doherty had het script al tijden geleden geschreven, maar zijn agent vond het maar niets, waardoor het in een la verdween. Totdat FitzGibbon bij toeval aan Doherty vroeg of hij nog een scenario had liggen. Dat bleek dus inderdaad zo te zijn en FitzGibbon vond het prachtig, waardoor de film uiteindelijk toch nog gemaakt werd. Het is een kleine film met een volledige Ierse cast. Mark Doherty is uitstekend gecast als de sukkelige loser met een triest gezicht. Je ziet en merkt aan alles dat hij voor het ongeluk geboren is. De film zelf heeft een bijzondere stijl qua decor. Het ziet er allemaal heel grauw en kleurloos uit. Dat past wel uitstekend bij de sfeer van de film en ook qua 'kleur' erg goed bij de karakters. Het ziet er deprimerend uit en dat geldt ook voor Mark en Pierce, twee sukkels die nauwelijks iets van hun leven weten te maken. Het camerawerk – en dan vooral de belichting – is echter niet zo heel bijzonder. Het ziet er allemaal vrij vlak en plat uit. En dat is wel jammer, want dat had, in combinatie met de decors, voor een meerwaarde kunnen zorgen. Nu ziet het er bij vlagen heel amateuristisch uit, alsof er te weinig tijd of geld beschikbaar was om het mooier te maken. Het verhaal is er namelijk interessant genoeg voor. De twee vrienden bedenken een scenario, waar ze zelf letterlijk de hoofdrol in spelen. Zo helpt hun beroep hen in de zeer precaire situatie waarin ze verzeild raken. En de situaties volgen elkaar in snel tempo op. Dat is in het begin van de film zeer verrassend, want je verwacht het niet. Maar na een tijdje is de spanning er een beetje af en gaat het meer richting slapstick. Het humoristische niveau van de eerste drie kwartier wordt in het laatste deel niet geheel volgehouden. Het geklungel van de twee vrienden weet echter wel de sympathie van de kijker te winnen. En je bent dan als kijker ook tevreden met de afloop. De film bevat een aantal leuke cameo's, waarbij die van regisseur Neil Jordan als castingdirector de leukste is. Het bijzondere aan deze scène is dat het een kopie is van een bestaande casting van Doherty voor de film Breakfast on Pluto, waarvan Neil Jordan de regisseur is. Zo is de film nog gedeeltelijk autobiografisch ook, maar ik hoop echt voor Mark Doherty dat de ongelukken verzonnen zijn. Anders heeft hij wel een heel treurig en bizar leven.

Genre: Komedie, Thriller
Speelduur: 84 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025517352

• Promotietrailers

Het beeldformaat op de DVD is 1.85:1 (anamorf), wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film heeft een beetje een eigenaardige stijl. Bijna alles in het huis heeft een grauwe blauw/groene tint. Alle muren en plafonds, zelfs de steunbalken en kleding hebben een grauwe kleur. De eenheid in kleuren en tinten komt alleen goed over als het contrast en de helderheid goed zijn, anders wordt het een grijze soep. Gelukkig is dat hier redelijk goed verzorgd. Het contrast had iets beter gekund, maar het is ruim voldoende om de nuances goed weer te geven. De scherpte en het schaduwdetail zijn redelijk goed, het zwartniveau had wat beter mogen zijn. In de achtergrond zijn regelmatig kleine compressiefoutjes te zien, maar ze storen niet echt, omdat de achtergrond vaak donker van kleur is. De film staat op een schijf van het type DVD-5, dus enkellaags. Door de korte lengte van de film en het ontbreken van extra's heeft dat nauwelijks enige invloed, al had de compressie toch wat minder kunnen zijn. Er is immers nog voldoende ruimte over op de disc. De film is onderverdeeld in slechts zes hoofdstukken wat, ondanks de geringe lengte van de film, toch wel wat aan de lage kant is.

Voor het geluid is er de keuze uit een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track, beide in de originele Engelse taal (met een Ierse tongval, gezien het land van herkomst). Als we het DD 5.1 geluid in ogenschouw nemen, dan krijgen we een rustige, uitgebalanceerde geluidstrack voorgeschoteld. Nergens wordt het explosief, maar ook nergens zakt het in. Het geluid concentreert zich bijna volledig op de voorste kanalen, waarbij de dialogen keurig uit het midden komen. De beide frontkanalen zorgen voor een stereoambiance, met af en toe een geluidseffect en verder muziek en omgevingsgeluiden. De ruimtelijkheid van het geluid is beperkt, omdat de surroundkanalen nauwelijks aan bod komen. Af en toe horen we wat zachte omgevingsgeluiden en muziek. Verrassend is het allemaal niet, wel degelijk.

Op de hoes van de DVD staat een speelduur van 97 minuten vermeld, maar in werkelijkheid duurt de film 'slechts' 84 minuten. De DVD zelf heeft eenvoudige, statische menuschermen zonder achtergrondgeluid. Naast een aantal promotietrailers is de trailer van de film de enige extra.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die eigenlijk vrij veel weggeeft van het verhaal. De verrassing is er wel een beetje af, als je de trailer als eerste ziet.

Als er in het appartement van Mark een ongeluk gebeurt, roept hij de hulp in van zijn vriend Pierce. Die vindt het ongeluk zo ongeloofwaardig, dat ze samen een nieuw verhaal bedenken om het ongeluk te kunnen verklaren aan de politie. A Film with Me in It is een bij vlagen zeer bizarre, maar ook vermakelijke thriller. Het tweede deel van het verhaal heeft helaas iets teveel slapstickelementen in zich. De DVD heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Als enige extra op deze DVD is een trailer aanwezig. De film op zich zal zeker zijn weg weten te vinden naar een bepaald publiek. Het is dan wel noodzakelijk dat ze van het bestaan van deze DVD weten. We proberen hen hierbij met deze recensie een handje te helpen.