Invictus

15-06-2010

7

Invictus (DVD)

Nelson Mandela (Morgan Freeman) is net gekozen tot president van Zuid-Afrika. Het land is eindelijk verlost van de Apartheid. De zwarte bevolking wil zoveel mogelijk elementen die nog herinneren aan het blanke bewind verwijderen. Daaronder ook het nationale rugbyteam, de Sprinkboks. De sportbond is het hiermee eens en wil het team drastisch veranderen. Nelson Mandela ziet in dit team echter een belangrijke mogelijkheid tot onderlinge verzoening en neemt contact op met François Pienaar (Matt Damon), de aanvoerder van de Springboks. Mandela wil dat het team zich zo goed mogelijk voorbereidt op de World Cup, dat volgend jaar in het land wordt gehouden. Weinig mensen zien de zin van Mandela's wens in, maar hij blijft volharden in het supporten van het rugbyteam. Op de World Cup zelf wil het team dan ook zo goed mogelijk voor de dag komen en een goed eindresultaat halen.

Morgan Freeman wilde al heel lang een film maken over Nelson Mandela. Ze werkten aan de autobiografie van Mandela Long Walk to Freedom, maar dit boek bleek uiteindelijk onverfilmbaar. De aandacht werd verlegd naar het boek Playing the Enemy: Nelson Mandela and the Game that Made a Nation van John Carlin. Aan het roer van de film staat Clint Eastwood, die na Gran Torino z'n acteercarrière aan de wilgen heeft gehangen, maar nog wel films regisseert. Hij weet van Invictus een heel solide film te maken. Het is gebaseerd op waargebeurde feiten rond het nationale rugbyteam van Zuid-Afrika, dat ook wel Sprinkboks werd genoemd. De Springboks was een team met slechts één zwarte speler (Chester Williams, in de film gespeeld door McNeil Hendricks) en stond symbool voor de Apartheidpolitiek van president De Klerk. Dat is ook de reden waarom men het wilde veranderen naar een nieuw team, met nieuwe tenues en een nieuwe naam. Mandela wil juist verzoening tussen de blanke en zwarte bevolking en ziet in het rugbyteam het perfecte middel daarvoor. Mandela wordt perfect gespeeld door Morgan Freeman. In het begin kijk je nog naar Freeman, maar al binnen enkele ogenblikken weet hij zo te overtuigen dat je naar Mandela zit te kijken. Hij verdiende met deze prestatie dan ook een Oscarnominatie, die hij echter niet wist te verzilveren. De film zelf is een mooi staaltje dramatiek. Het verhaal is nogal politiek correct en bevat nauwelijks onderlinge conflicten, die er toentertijd zeker geweest moeten zijn. Verder is het vrij voorspelbaar. Je weet eigenlijk al vanaf het vroege begin hoe het af zal gaan lopen. Maar dat heeft ook met de ware feiten te maken waarop de film is gebaseerd. Mandela heeft echt een gesprek gehad met François Pienaar, de aanvoerder van de Sprinkboks en hij was aanwezig bij de wedstrijden tijdens de World Cup. Om die feiten kun je dus niet heen en je kunt het ook niet anders maken dan het werkelijk was zonder de geloofwaardigheid te verliezen. Het mag dus een beetje voorspelbaar zijn, de uitvoering is uitstekend. Clint Eastwood weet hoe je goed drama moet maken met gevoel voor euforie en sentimenten. De andere hoofdrol is voor Matt Damon, die de aanvoerder van het rugbyteam, François Pienaar, speelt. Damon is goed te genieten als de stoere rugbyspeler die wel oor heeft naar de plannen van Mandela, maar ook diep onder de indruk is van de man. Damon is eigenlijk te klein voor een rugbyspeler, zeker als je hem naast de echte François Pienaar zet, maar door de juiste camerastandpunten te kiezen komt Damon toch nog imposant over. Mede ook door zijn stevige postuur, hij is voor deze film een flink aantal kilo's aangekomen. Mandela en Pienaar zijn de twee belangrijkste karakters in de film. Er zijn nog een paar zijlijnen, vooral over de beveiligers van Mandela, die wat meer schwung aan het verhaal geven, maar het is vooral Mandela, uitstekend vertolkt door Morgan Freeman, die de film draagt. Invictus is daardoor een prima film geworden, die soms wat meer pit zou mogen hebben, maar over het geheel genomen uitstekend te genieten valt.

Jaar: 2009
Speelduur: 128 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 5051888052259

• Matt Damon Plays Rugby
  • Invictus Music Trailer

Zoals we van nieuwe Warner films gewend zijn is de beeldkwaliteit heel erg goed. De film wordt vertoond in een 2.40:1 anamorf beeldformaat. De transfer is zoals gezegd van zeer goede kwaliteit. Het beeld is mooi scherp, de kleurbalans is prima en contrast en schaduwdetaillering zijn ook dik in orde. Men heeft op een goede manier de sfeer van vijftien jaar geleden weten vast te leggen op camera. In enkele shots is soms flinke moiré te zien, maar afgezien daarvan is dit een prima transfer!

Het geluid op de DVD van Invictus wordt ten gehore gebracht middels een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. De kwaliteit van het geluid is uitstekend. De dynamiek is erg goed en we kunnen genieten van een 5.1 mix met uitstekende kanaalscheiding en gebruik van alle kanalen. De surroundkanalen worden vooral tijdens de rugbywedstrijden actief aangestuurd. Dan heb je als kijker het gevoel of je in het stadion zelf aanwezig bent. Veel scènes zijn echter dialoog georiënteerd en deze zijn uitstekend te volgen. De subwoofer is niet erg dominant aanwezig, maar ondersteunt op subtiele wijze het geluidsbeeld. Klein minpuntje is dat sommige scènes nogal klinisch klinken, daar had iets meer leven in mogen zitten.

De DVD kent statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als geluid is een fragment uit de titelmuziek gebruikt.

Matt Damon Plays Rugby (6½ min)
Matt Damon heeft veel moeten trainen om in vorm te komen voor de opnames. Het is heel fysieke arbeid, maar Damon heeft er zin in. Wat de andere mensen zo aanspreekt in Damon is dat hij zo gewoon blijft en geen allures heeft. Zo fietst hij een dag voor het begin van de opnames nog een wedstrijd voor het goede doel. Het item is in 1.78:1 beeldformaat en bevat Nederlandse ondertiteling

Invictus Music Trailer (2½ min)
Het wordt de 'Music Trailer' genoemd, maar je kunt het ook een gewone bioscooptrailer noemen. De trailer is in 2.35:1 beeldformaat, maar heeft geen ondertiteling.

Als Mandela aan de macht komt in Zuid-Afrika wil de zwarte sportbond het nationale rugbyteam veranderen. Mandela ziet in dit team echter een mogelijkheid tot onderlinge verzoening en grijpt persoonlijk in. Invictus is wederom een sterke film van Clint Eastwood en is gebaseerd op ware gebeurtenissen rondom het nationale rugbyteam van Zuid-Afrika. Het verhaal is wel erg politiek correct en ook wel enigszins voorspelbaar, maar er blijft genoeg over om van te genieten, mede door het sterke spel van Morgan Freeman. De DVD heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een paar extra's. En wie dan ook nog eens van rugby houdt komt met deze film nog meer aan z'n trekken.