Brothers

24-06-2010

8.5

Brothers (Blu-ray)

De succesvolle officier Sam Cahill (Tobey Maguire) heeft een broer, Tommy (Jake Gyllenhaal). Sam is gelukkig getrouwd met Grace (Natalie Portman), de moeder van zijn twee dochters. Tommy daarentegen is vrijgezel en een echte vrijbuiter. De twee gaan ieder zo hun eigen gang. Tommy gaat verder met zijn vrijbuitersleven en Sam vertrekt naar Afghanistan voor een missie. Het duurt echter niet lang voordat Grace verschrikkelijk nieuws krijgt. Sam is namelijk omgekomen bij een vijandelijke aanval. Een moeilijke tijd volgt, waarin Tommy en Grace troost bij elkaar zoeken. Na een periode van rouw lijkt alles uiteindelijk weer zijn gewone gangetje te gaan. Maar dan gebeurt er iets dat het leven van Tommy en Grace volledig op zijn kop zet.

Het door Jim Sheridan (In the Name of the Father) geregisseerde Brothers is een vrij letterlijke remake van de Deense film Brødre. Brothers is typisch zo’n film die op zijn sterkst is als je er op voorhand zo min mogelijk over weet. Dus als je nog niets over deze film hebt gelezen, geen trailer hebt gezien en wel in bent voor een portie geslaagd karakterdrama, stop dan maar met lezen en haal Brothers in huis. Als je namelijk wél al weet welke weg de film in zal slaan – iets wat zowel de trailer als veel geschreven samenvattingen van het verhaal verklappen – verliest het geheel een deel van zijn kracht. Het zit namelijk zo (laatste kans om te stoppen met lezen!)… doodgewaande officier Sam Cahill is helemaal niet dood! Na een zware periode in Afghanistan wordt hij weer herenigd met zijn vrouw en twee dochtertjes. Die hebben veel troost gehad bij Sams broer Tommy, en dat kan Sam maar moeilijk verkroppen. Dit heeft onder meer te maken met de zaken die hij heeft gezien en gedaan in Afghanistan. Nu zul je ook begrijpen waarom je het best niets over de film kunt weten: als je op voorhand al weet dat Sam terug gaat komen bij zijn gezin, wordt de eerste helft van het verhaal erg voorspelbaar. Je hoeft je dan immers niet af te vragen of Sam wel echt dood is, en op het moment dat duidelijk is dat hij nog leeft, is het ook geen vraag of hij nog heelhuids thuis zal komen. Sowieso is het plotelement van de doodgewaande-man-die-ineens-weer-opduikt-terwijl-het-leven-is-doorgegaan niet echt heel uniek, denk aan films als Cast Away en Pearl Harbor. Kortom: voor mensen die de richting van het verhaal al kennen is Brothers niet echt verrassend. Dat maakt het echter niet meteen tot een slechte prent. In tegendeel, zoals al eerder vermeld is Brothers zeker geslaagd te noemen. Mede dankzij het uitstekende acteerwerk van Tobey Maguire laat de film namelijk perfect zien dat het meemaken van een oorlog een enorme emotionele impact kan hebben. Met name in de tweede helft van de film maakt Maguire veel indruk. Geheel terecht dus dat zijn spel genomineerd werd voor een Golden Globe. Maar ook Jake Gyllenhaal en Natalie Portman zetten overtuigende rollen neer, waardoor je er totaal geen moeite mee zult hebben om met hen mee te leven. Brothers is dan ook een film waarin de acteerprestaties ruimschoots compenseren voor het vrij voorspelbare verhaal. Het eindresultaat is een boeiende film en een aanrader voor de liefhebbers van (zwaarmoedig) karakterdrama.

A-Film heeft Brothers op zowel DVD als Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, onze recensie van de DVD-versie lees je hier.

Jaar: 2009
Speelduur: 105 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931370

• Jim Sheridan: Film and Family
  • Remade in the USA

De Blu-ray Disc uitgave van Brothers heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De algehele toon van het beeld van Brothers is wat somber en grauw, wat perfect matcht met de toon van het verhaal. Dit komt in de HD-weergave goed naar voren. Het is dan ook geen transfer waar de kleuren van afspatten, maar zoals gezegd past dit prima bij het sfeertje dat men wil neerzetten. Ook op de overige fronten valt er weinig te klagen. Zo heeft het beeld een goede scherpte en detaillering. Zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens dik in orde, en een lichte portie grain zorgt voor een mooie filmische aanblik. Een ander positief punt is dat artefacting ontbreekt. Uitzondering is de gebruikte edge enhancement, die in enkele contrastrijke scènes in het oog springt. Heel storend is dit gelukkig niet. Al met al kunnen we dan ook spreken van een geslaagde transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De BD-versie van Brothers bevat, zoals je mag verwachten, lossless geluid. De betreffende track is in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz). Gezien het genre zal het geen verrassing zijn dat Brothers voor een groot deel om dialogen draait. Het is dus maar goed dat de track de spraak prima verstaanbaar ten gehore brengt. Tijdens de dialooggedreven scènes ligt de nadruk op de voorkanalen en zorgen de surrounds voor enige subtiele omgevingsgeluiden. Het resultaat klinkt prima. De muziek, waaronder het met een Golden Globe-nominatie beloonde Winter van U2, heeft eveneens een uitstekende klank en goede dynamiek. Het LFE-kanaal zorgt voor een goed gecontroleerde ondersteuning van de lage tonen in zowel muziek als effecten. Effecten? Jazeker, de film kent namelijk tevens een aantal fragmenten die zich afspelen in Afghanistan. Bij deze scènes wordt zo nu en dan een meer agressief geluidsbeeld neergezet, inclusief split-surround. Maar deze fragmenten zijn op één hand te tellen; meestal draait het toch duidelijk om de dialogen. Het eindresultaat is een lossless track die je installatie niet tot het uiterste zal drijven, maar die voor een dramafilm uitstekende prestaties neerzet.

In het menu van de BD-uitgave van Brothers is een klein aantal extra’s te vinden. Vergeleken met de Amerikaanse BD-uitgave moeten wij het stellen zonder audiocommentaar, verder zijn de uitgaven qua extra’s gelijk. Het materiaal heeft een resolutie van 576i en DD 2.0-geluid. Helaas zijn de extra’s niet Nederlands ondertiteld (uitgezonderd de trailer).

Jim Sheridan: Film and Family (15 min)
Regisseur Jim Sheridan is het onderwerp van deze extra. De regisseur zelf vertelt onder meer waarom hij graag familiedrama’s maakt. Verder lichten cast- en crewleden de thema’s van de film en Sheridans manier van werken toe.

Remade in the USA (12 min)
In deze featurette wordt dieper ingegaan op het feit dat Brothers een Amerikaanse remake is van een Deense film. Je komt te weten waarom men een remake wilde maken en krijgt tevens fragmenten uit het origineel te zien.

Trailer
De bioscooptrailer van de film.

In Brothers krijgt Grace de schrik van haar leven wanneer ze hoort dat haar man Sam is omgekomen bij een missie in Afghanistan. Ze staat er alleen voor met hun twee dochters, maar gelukkig staat Tommy, de broer van Sam, klaar om het gezin te ondersteunen. Brothers, de remake van een Deense film, is een geslaagd karakterdrama dat op zijn best is als je er zo min mogelijk over weet. Bekijk je de film wel met voorkennis, dan is het verhaal vrij voorspelbaar. De uitstekende acteerprestaties maken echter alles goed. De BD-uitgave van de film heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Het schijfje bevat een beperkt aantal extra’s, waarbij helaas het audiocommentaar van de Amerikaanse uitgave ontbreekt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.