Eloïse

Henrieke van Assen
02-07-2010

6.8

Eloïse (DVD)

Architectuurstudente Asia (Diana Gómez) heeft een ernstig ongeluk gehad en ligt in coma in het ziekenhuis. Aan haar bed waken haar moeder (Laura Conejero) en haar vriend Nathaniel (Bernat Saumell). De belangrijkste persoon in het leven van Asia, Eloïse (Ariadna Cabrol), ontbreekt. Zij mag van Asia’s moeder niet aan het ziekbed van haar vriendin zitten. In de schemerige wereld tussen leven en dood krijgt Asia flashbacks waarin zij terugkijkt op haar leven voor het ongeluk. Hierin speelt Eloïse een hele bijzondere rol.

Eloïse is een Catalaanse film van regisseur Jesús Garay. In de film slaat Asia, ondanks de bedenkingen van haar vrienden en moeder, een weg in die zij nooit voor mogelijk hield. De subtiele manier waarop de ontluikende liefde met Eloïse in beeld wordt gebracht verdient alle lof. De cast verdient ook een compliment voor hun ingetogen vertolkingen. Het contrast in de oppervlakkige relaties die Asia heeft met haar moeder, haar vriend Nathaniel en twee vriendinnen enerzijds en haar hartstochtelijke relatie met Eloïse anderzijds wordt begrijpelijk naar voren gebracht. De rol van de moeder van Asia wordt uitstekend vertolkt door Conjero, de kijker kan zich met haar identificeren als een moeder die altijd alles in het leven van haar dochter heeft bepaald en moeite heeft om haar los te laten. Het hoe en waarom de aantrekkingskracht tussen beide jonge vrouwen steeds sterker wordt, wordt aannemelijk in beeld gebracht. Bijzonder mooi is de scène waarin Eloïse, gezeten achter haar schildersezel met tekenpapier, Asia ‘echt’ laat luisteren naar de geluiden om haar heen. Zij laat Asia kennismaken met een andere wereld vol passie en schoonheid. De twijfel en verwarring van Asia over haar relatie met Eloïse wordt ook uitstekend naar voren gebracht. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarin Asia het niet aan durft om haar moeder de waarheid te vertellen. Haar moeder, die meer weet dan Asia vermoedt, kan er maar niet toe komen om haar angst en twijfels uit te spreken. Het knappe van de flashbacks is dat deze niet chronologisch aan de kijker worden getoond. Het ene moment denkt Asia terug aan het overlijden van haar vader en het andere moment trekt haar eerste ontmoeting met Nathaniel voorbij. Dat maakt de film nog interessanter en hierdoor krijgt de kijker ook de drang om de film meerdere malen bekijken. Bijzondere vermelding verdient de subtiele filmmuziek van Carles Casas. De muziek ondersteunt echt het gevoel dat de film wil overbrengen. Heel mooi. Deze film is een aanrader voor alle filmliefhebbers en het is jammer dat deze film alleen wordt opgepikt door de Gay & Lesbian cinema, want Eloïse verdient een groot publiek.

Jaar: 2009
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 2.0 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249476412

• Diverse trailers van Homescreen

De DVD-uitgave van Eloïse heeft het originele beeldformaat van 1.85:1 (anamorf). De beeldkwaliteit van deze DVD oogt niet stabiel. Er is geen sprake van een scherpgestoken beeld. Er zijn diverse softe momenten te zien. Het zwartniveau is niet zwart, maar antraciet. Ook het schaduwdetail en kleurweergave worden niet altijd even goed verzorgd. De scènes in het ziekenhuis hebben een koele blauwe afstandelijke kleur. De flashbacks hebben meestal een warmer kleurgebruik en krijgen daardoor een hele andere uitstraling. Felle kleuren willen maar niet echt spetteren. Ook is er regelmatig in de film edge enhancement, posterisatie en ruis te zien. De beeldkwaliteit scoort een onvoldoende. De DVD is verdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling wordt op de juiste plaats in het beeld gezet, wel jammer dat de letters er rafelig uitzien.

Op de DVD zijn twee geluidstracks te vinden, namelijk een Dolby Digital 5.1 (448 k/bs) track en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track. Er is vooral naar de Dolby Digital 5.1 track geluisterd. In Eloïse draait het vooral om dialogen en deze worden dan ook uitstekend weergegeven door de center- en frontspeakers. De stemmen klinken helder en duidelijk. De surroundspeakers worden vooral gebruikt om de uitstekende filmmuziek van Carles Casas te laten horen. De muziek geeft een ruimtelijke tint aan het geluid en ondersteunt de film uitstekend. Zo klinkt de muziek bij de balletscène vervreemdend en past precies bij het moderne ballet in beeld. De subwoofer hoeft alleen maar aan de slag tijdens het bezoek aan de disco. De Dolby Digital 2.0 track klinkt ook verzorgd. De stemmen worden helder en verstaanbaar weergegeven door de frontspeakers. Kortom, beide geluidstracks klinken uitstekend.

Zodra de DVD in de speler is geladen worden automatisch verschillende trailers van andere Homescreen films afgespeeld. Daarna verschijnt het niet-geanimeerde menu van de film in beeld.

Eloïse is een film die elke filmliefhebber moet hebben gezien. Op subtiele wijze wordt de ontluikende liefde tussen Asia en Eloïse in beeld gebracht. Naast de film verdient ook de filmmuziek van Carles Canas speciale aandacht. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave is matig. De kleurweergave, detaillering en schaduwdetail zien er niet stabiel uit. De DVD is voorzien van een Dolby Digital 5.1 en een Dolby Digital 2.0 geluidstrack. Met name de Dolby Digital 5.1 is een aanrader. In deze track klinkt de mooie filmmuziek heel ruimtelijk. Beide tracks klinken uitstekend. Er zijn jammer genoeg geen extra’s op de DVD te vinden.