Dear John

Henrieke van Assen
17-07-2010

4.1

Dear John (Blu-ray)

In het Zuiden van de Verenigde Staten ontmoet de mooie ‘Southern Belle’ Savannah (Amanda Seyfried) haar John (Channing Tatum), een man van weinig woorden, die nog een jaar moet dienen in het Amerikaanse leger. In de zomervakantie bloeit hun liefde helemaal op en John en Savannah zijn al druk aan het plannen om samen een nieuw leven te beginnen als hij uit het leger is. Savannah is erg betrokken bij haar autistische buurjongen en wil graag een zomerkamp oprichten voor autistische kinderen. Door deze interesse in autisme krijgt Savannah een hele bijzondere band met de van de vader van John (Richard Jenkins), John’s vader is ook getroffen door een autistische stoornis. Als John na zijn vakantie weer terug gaat naar zijn kazerne in het buitenland besluiten John en Savannah elkaar brieven te schrijven. Niets lijkt deze liefde in de weg te staan, maar dan wordt het 11 september 2001 en de gevolgen zijn niet te overzien. Kan de liefde tussen Savannah en John voortbestaan in de veranderende wereld na 11 september?

Dear John is gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicholas Sparks. Eerder werden zijn boeken The Notebook en Message in a Bottle al succesvol verfilmd. Ook dit verhaal speelt zich weer af in het zuiden van de Verenigde Staten. In het boek Dear John wordt het verhaal verteld in drie delen. In de film lopen de drie delen vloeiender in elkaar over. Regisseur Lasse Hallström, die zijn carrière start met het regisseren van diverse videoclips van de Zweedse popgroep ABBA, heeft diverse kaskrakers op zijn naam staan, zoals The Cider House Rules en Chocolat.
Het is niet helemaal gelukt om de relatie tussen Savannah en John geloofwaardig in beeld te brengen. De relatie bestaat namelijk voor het grootste deel uit contact via brieven. Inhoudelijk krijgt de kijker weinig informatie over de brieven. John en Savannah zitten vooral moeilijk in de verte te staren. Door deze afstandelijke manier van in beeld brengen raakt de kijker niet echt betrokken bij de liefde tussen de hoofdpersonen. Daarbij komen de acteerprestaties van Seyfried en Tatum ook niet in aanmerking voor een Academy Award. Amanda Seyfried weet nog een beetje om alle emoties die bij deze film horen voldoende voor het voetlicht te brengen. Channing Tatum acteert erg houterig en hij komt alleen maar stoer over. Als soldaat is dat goed, maar in een tere liefdesrelatie slaat deze stoere houding de plank volledig mis. Daarnaast is het vreemd dat het liefdesverhaal zo nu en dan wordt doorsneden met oorlogscènes die niet misstaan hadden in Saving Private Ryan. Hierdoor raakt Dear John als romantische zwijmelfilm in onbalans. Is er dan niets te genieten in deze film? Jawel hoor, Richard Jenkins zet als autistische vader van John een dijk van een rol neer en zet daarmee de beide hoofdrolspelers volledig in de schaduw. Ook het camerawerk en de supermooie beelden van North Carolina maken deze film het bekijken meer dan waard.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931066

Het beeldformaat van deze Blu-ray Disc is 1.78:1. De transfer staat op een 25GB single layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Jammer genoeg wijkt het beeldformaat van 1.78:1 af van het originele formaat van 2.40:1. Op de Amerikaanse BD-uitgave wordt de film wel in het originele beeldformaat weergegeven. De beeldkwaliteit is uitstekend, wat ook van een recente film verwacht mag worden. Er zijn geen ongerechtigheden of beschadigingen op deze transfer te zien. De kleurweergave, het zwartniveau, het contrast, de huidtinten en het schaduwdetail zijn zeer goed verzorgd. Samen met het mooie camerawerk is het echt genieten van de beeldkwaliteit. Het blijft natuurlijk teleurstellend dat de film niet in het originele filmformaat op Blu-ray Disc is gezet. De verdeling in 13 hoofdstukken is wat aan de zuinige kant voor een film 105 minuten duurt. De ondertiteling wordt op de juiste hoogte in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de Blu-ray Disc is alleen een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track te vinden. Deze track klinkt uitstekend. In deze film draait het vooral om dialogen, daardoor ligt het accent van de soundtrack op de center- en frontspeakers. De dialogen komen helder en verstaanbaar uit de centerspeaker. De stemmen komen netjes uit het midden van het beeld. De surroundspeakers en subwoofer komen aan bod tijdens de gevechtsscènes. Een diep laag wordt dan met de nodige geluiden van beschietingen op de kijker losgelaten. Naast de oorlogsgeluiden wordt de filmmuziek uitstekend door de surroundspeakers weergegeven. Op subtiele wijze combineert het ruimtelijke effect van de filmmuziek zeer goed met de mooie filmbeelden. De soundtrack scoort dan ook een dikke voldoende.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart. Er kan worden gekozen om de film af te spelen of om instellingen op het gebied van ondertiteling te maken. In tegenstelling tot de Amerikaanse BD-uitgave van zijn er geen extra’s op deze Blu-ray Disc te vinden.

Dear John is een romantische film van de bekende Zweedse regisseur Lasse Hallström. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicholas Sparks wordt de liefde tussen Savannah en John in beeld gebracht. Ondanks dat niet het originele beeldformaat op deze Blu-ray Disc is te vinden, is de beeldkwaliteit uitstekend te noemen. Ook het camerawerk is zeer de moeite waard. De Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 track klinkt uitstekend en laat de schitterende filmmuziek volledig tot zijn recht komen. Jammer genoeg zijn er geen extra’s te vinden op deze BD-uitgave.