Wolfman, The (2010)

20-07-2010

7.4

Wolfman, The (2010) (Blu-ray)

Lawrence (Benicio Del Toro) heeft zijn jeugd in een klein gehucht in Engeland ver achter zich gelaten. Hij is nu een bekend toneelacteur in de VS, maar verruilt zijn nieuwe thuisland tijdelijk weer voor zijn oude om een aantal keren Hamlet op te voeren. Hij wordt overvallen door vreselijk nieuws van Gwen (Emily Blunt), de verloofde van zijn broer Ben (Simon Merrells). Ben is op beestachtige wijze vermoord. Lawrence keert terug naar het landgoed van zijn excentrieke vader John (Anthony Hopkins), vastberaden om te achterhalen wie er verantwoordelijk is voor deze misdaad. Dit blijkt niet zonder gevaar. Tijdens een gruwelijke aanval op een zigeunerkamp raakt Lawrence dodelijk gewond. Een zigeunervrouw weet hem echter toch in leven te houden en vanaf dat moment herstelt Lawrence opmerkelijk snel. Hij voelt zich echter ook anders, heeft hij met de beet misschien ook een stukje van zijn menselijkheid verloren? De gebeurtenissen in het dorpje hebben ook de aandacht getrokken van gerenommeerd Scotland Yard-inspecteur Abbeline (Hugo Weaving), die eerder verantwoordelijk was voor het onderzoek naar de zaak van Jack the Ripper. Abbeline houdt Lawrence scherp in het oog en verdenkt hem vanaf het eerste moment. Wanneer de volle maan verschijnt, merkt Lawrence dat hij nooit meer hetzelfde zal zijn. Hoe kan hij ervoor zorgen dat hij Gwen, voor wie hij gevoelens is gaan ontwikkelen, niet onbedoeld kwaad doet? En dan is er nog de kwestie van de oorspronkelijke aanvallen, wie is nu toch die andere weerwolf en wat is zijn plan?

De productie van The Wolfman ging bepaald niet over rozen. Men had veel moeite met het vinden van een geschikte regisseur en toen de makers die uiteindelijk vonden in Mark Romanek, verliet deze het project tijdens de productie vanwege 'creatieve meningsverschillen'. De lange zoektocht naar een nieuwe man aan het roer nam veel tijd in beslag en veel namen passeerden de revue. In Joe Johnston (Jumanji, Jurassic Park III) vond men uiteindelijk de aangewezen persoon om dit 150-miljoen dollar kostende project weer op de rails te brengen. De producenten vonden de muziek van Danny Elfman aanvankelijk niet meer passen bij de nieuwe film, waarna er iemand anders werd ingehuurd, om vervolgens toch weer terug te keren naar de oorsponkelijke score van Elfman. Al dit gedoe, en de bijbehorende vertraging tot begin dit jaar, weerhielden Benicio Del Toro er niet van om zijn naam aan het project te blijven verbinden. Als groot van fan de oorspronkelijk film uit 1942, is hij al sinds 2006 betrokken bij de productie. Een leuke verwijzing hiernaar is het feit dat Universal haar logo bij aanvang van de film heeft omgetoverd tot de variant zoals die ten tijde van het verschijnen van het origineel te bewonderen was. Met Del Toro in beeld kwamen meerdere grote namen op deze productie af, zoals dat zo vaak gaat in Hollywood. Sir Anthony Hopkins, Hugo Weaving en Emiliy Blunt zijn niet de minsten. Er is zelfs nog een hele leuke, doch in de credits onvermelde, cameo weggelegd voor Max Von Sydnow. Deze was overigens niet te zien in de bioscoopversie, die ongeveer een kwartier korter duurde dan de door de regisseur geprefereerde versie. Op deze Blu-ray Disc staan overigens beide versies, dus je kunt zelf een keuze maken welke je de beste vindt. Er zit dus een heel verhaal achter The Wolfman, maar hoe heeft de film nu eindelijk uitgepakt? Allereerst mag het vermeld worden dat alles er prachtig uitziet. De gotische sfeer komt goed over en ook de sets zijn lekker donker en grauw en passen goed bij het tijdsbeeld. Bijzonder is ook dat legendarische make-up artiest Rick Baker het voor elkaar heeft gekregen om een overtuigende weerwolf neer te zetten, waarbij nauwelijks gebruik wordt gemaakt van CGI. Sommige van de stunts en de gehele indrukwekkende transformatiescène komen wel uit de computer, maar het leeuwendeel van de beelden van het monster uit de titel is 'echt'. Elke draaidag duurde het dan ook 3 uur voordat Del Toro alle make-up op had en vervolgens aan het einde van de dag nog een uur om alles er weer af te krijgen. Verder is het een uitstekende keuze geweest om de muziek van Danny Elfman te behouden, deze zet de beelden echt kracht bij en is bijna een personage op zichzelf. Tot zover de goede punten. Het script is helaas maar matig. Met het tempo is niets mis, maar er is te weinig doelgerichtheid en ook het emotionele hart van het verhaal komt totaal niet over. De acteurs lijken er ook al niet echt veel zin in te hebben, met als dieptepunt Hopkins op de automatische piloot. Een persoon waar je normaal toch meer van verwacht, al zal iedereen moeite hebben met de soms tenenkrommende dialogen waar we hier op getrakteerd worden. Een duidelijk stijlkenmerk van The Wolfman is de overdaad aan goedkope schrikmomenten. Dit verliest al snel al zijn effectiviteit en roept eerder ergernis dan spanning op. Daarmee zijn we ook meteen bij het grootste probleem van The Wolfman aanbeland. Het is niet spannend, het is niet eng en het is niet emotioneel. Wat overblijft is een overdaad aan actie en zeer grafische gore, met dialoogmomenten daartussen die onvoldoende overtuigen. Een leuke popcornfilm, maar wel een die je snel weer vergeten bent.

The Wolfman is door Universal zowel uitgegeven op DVD als Blu-ray Disc. De hieronder besproken uitgave betreft de BD. De DVD wordt hier besproken.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Noors, En vele andere
EAN: 5050582755107

• Alternatieve eindes
  • Deleted En Verlengde Scènes
  • U-Controller
  • Terugkeer van de Wolfman
  • De Schepper van het Beest
  • Transformatiegeheimen
  • De Losgelaten Weerwolf
  • Bioscoopversie
  • The Wolf Man (1941)

The Wolfman heeft op deze Blu-ray Disc uitgave het originele beeldformaat van 1.85:1 behouden. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc die bijna in z'n geheel is gebruikt. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Als we de vergelijking met de DVD maken dan kunnen we constateren dat de beeldkwaliteit van de Blu-ray Disc, in verhouding gezien, beter is. De film heeft een zeer donkere sfeer, wat logisch is voor een film die zich voornamelijk 's nachts afspeelt. Daarbij zijn contrast en schaduwdetail belangrijke elementen. Met het contrast zit het wel goed, maar het schaduwdetail laat wat te wensen over. Zeer regelmatig lopen de donkere delen dicht. In de haren op het hoofd van Benicio Del Toro is nauwelijks enig detail te onderscheiden, ook in de scènes met wat meer licht. Het zwartniveau is heel goed. De nachten zijn echt donker en zwart. De scherpte daarentegen is niet helemaal optimaal, want helemaal gestoken scherp is het beeld niet. Er zijn een paar shots die zelfs geheel onscherp zijn, maar dit komt door de cameravoering en ligt niet aan de transfer. Beeldruis is in zeer lichte mate aanwezig waarbij het niet dusdanig van aard is dat het storend wordt. Het kleurgebruik, of eigenlijk het ontbreken daarvan, geeft extra kracht aan de duistere sfeer van de film. Bij vlagen heeft de Blu-ray Disc een prachtige dieptewerking, vooral ook door het camerawerk. Veel van de special effects zijn live-action, dus met echte personages in plaats van CGI. Toch ontbreken de computergraphics niet geheel en dat kan ook niet bij een film als deze. Over het algemeen zien de CGI-beelden er zeer overtuigend uit, op een enkel klein detail na. Op de DVD zijn deze niet of nauwelijks te zien, op Blu-ray Disc zijn deze wel waar te nemen. Als we alles tegen elkaar afwegen dan komen we zeker nog boven de streep van ruim voldoende uit. De transfer is zeker niet perfect, maar weet op momenten wel degelijk te overtuigen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De belangrijkste geluidstrack op deze Blu-ray Disc is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. En deze weet zeker te overtuigen. Er staan ook een aantal DTS geluidssporen op in andere talen, maar deze laten we hier buiten beschouwing. Na de heftige openingsscène begint de film vrij rustig. Het geluid is dan vooral gericht op de voorste kanalen, waarbij in de achterste kanalen dan voornamelijk muziek en omgevingsgeluiden te horen zijn. De eerste echt aansprekende scène qua geluid vindt plaats na zo'n half uur in de film, bij het zigeunerkamp. Daar krijgen we pas echt goed te horen waartoe deze uitgave in staat is. Het klinkt dan zeer dynamisch en alle kanalen worden zeer actief gebruikt. De weerwolf gaat in die scène letterlijk achterlangs je heen, waardoor je jezelf midden in de actie waant. Ook het LFE-kanaal wordt hier volop gebruikt met een strak en diep laag. Ook naar het einde toe van de film weet het geluid flink te overtuigen. In de stadscène in Londen worden we getrakteerd op een zeer gevarieerd geluidsbeeld, met veel effecten en denderende muziek. Het geluid gaat van links naar rechts, van voor naar achter. Het gejank van de weerwolf gaat werkelijk door merg en been. In al het geweld delven de dialogen dan soms het onderspit. Ze komen bijna volledig uit het centerkanaal, maar op momenten zijn ze niet te verstaan, dan is de ondertiteling noodzakelijk. Dat komt doordat er vanalles omheen gebeurt, waardoor de rest van het geluid de dialogen overstemt. Afgezien van dit dialoogprobleem is deze geluidstrack bij vlagen van referentiekwaliteit en zal de buren uit hun slaap houden.

Deze Blu-ray Disc zit in een standaard keep-case. Een irritante eigenschap van deze disc is de screensaver die al vrij snel op komt zetten. Het betreft hier het Universal-logo, dat alleen is uit te schakelen door op de menutoets te drukken. De film kan niet hervat worden door op de play of pauzetoets te drukken. De menuschermen van deze uitgave zijn geanimeerd en worden getoond in een 1.78:1 beeldformaat. De extra's zijn allemaal in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, met uitzondering van The Wolf Man via BD-live.

Bioscoopversie (142 min)
Op de Blu-ray Disc is naast de ongecensureerde versie ook de bioscoopversie te zien. Deze duurt bijna een kwartier korter dan de ongecensureerde versie en bevat minder bloederige elementen. Daarnaast ontbreken er ook een paar gehele scènes, zoals de korte scène in de trein met Max von Sydow.

Alternatieve eindes (8 min)
Er zijn in totaal drie verschillende eindes gedraaid, waarvan er één het uiteindelijk is geworden. Hier zijn de twee andere eindes te zien. Je mag zelf beslissen of de makers de juiste keuze hebben gemaakt.

Deleted en verlengde scènes (11 min)
Twee scènes die de film niet gehaald hebben en drie scènes die in een kortere versie in de film zitten.

Terugkeer van de Wolfman (12 min)
Monsters en weerwolven spreken al jaren tot de verbeelding en er zijn al veel films over gemaakt. De nieuwe generatie filmmakers en acteurs probeert daar nog iets aan toe te voegen. De makers van deze film laten hun licht schijnen over het maken van een film als The Wolfman met die gedachte in het achterhoofd.

De Schepper van het Beest (12 min)
Een item over Rick Baker, de man die verantwoordelijk is voor de Wolfman-creatie in deze film. Hij hoorde dat de film gemaakt zou worden en wilde zo graag hier aan meewerken dat hij zichzelf heeft aangeboden aan de producers. Hij heeft er voor gezorgd dat de weerwolf een zeer overtuigend monster is geworden, dat trouw is gebleven aan de originele Wolfman. De computer is daar slechts beperkt bij gebruikt.

Transformatiegeheimen (15 min)
De film kan niet zonder computergraphics, ondanks de zeer overtuigende echte versie van de weerwolf. In dit item zien we hoe de special effects zijn gemaakt en welke visie achter bepaalde keuzes zit. Er wordt heel goed uitgelegd bij de transformatie van mens naar weerwolf wat nu echt en wat computeranimatie is.

De Losgelaten Weerwolf (9 min)
Een leuk item waarin men laat zien hoe de stunts tot stand zijn gekomen. Op een heel simpele manier heeft men de weerwolf heel hard laten lopen. En de weerwolf die van een dak af springt in Londen is een stunt en geen computerwerk.

U-controller
Met deze optie ingeschakeld kun je tijdens het bekijken van de film extra informatie oproepen. Zo is er de mogelijkheid om via beeld-in-beeld optie een vergelijking te zien tussen deze versie en de 1941-versie. Ook kun je meer te weten komen over de mythe rond weerwolven. De U-control optie werkt hier echter alleen met de bioscoopversie.

The Wolf Man (1941) (71 min)
Via BD-live is The Wolf Man met Lon Chaney, Jr uit 1941 te zien. De kwaliteit is bijzonder goed. Het vloeiend afspelen is wel afhankelijk van je internetverbinding. Deze feature is echter maar beschikbaar tot 31 december 2010.

Lawrence keert na jaren van afwezigheid terug naar zijn geboortedorp, wanneer zijn broer op gruwelijke wijze om het leven is gekomen. Hij is vastbesloten om de dader te vinden, maar raakt daarbij gewond en merkt dat daarmee zijn leven voorgoed veranderd is. The Wolfman heeft, na een lange productieperiode met veel problemen, dit jaar dan toch het levenslicht gezien. Het resultaat is nogal wisselvallig en jammer genoeg nergens uitmuntend. Visueel zeer genietbaar maar verder een lege huls. Deze Blu-ray Disc heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit, maar bevat ook wat minpuntjes. Het geluid is soms van referentiekwaliteit, al zijn soms wat dialogen lastig te volgen. In tegenstelling tot de DVD heeft de Blu-ray Disc wel een heleboel extra's, waarvan er een aantal zeer informatief zijn en veel achtergrondinformatie geven. De waardering voor de extra's wordt een vol punt lager als op 31 december 2010 de featurefilm The Wolf Man uit 1941 wegvalt bij BD-live.