Atlantis

09-08-2010

6.8

Atlantis (Blu-ray)

De schoonheid van de zee roept emotie op. Van spelende dolfijnen in het door water gebroken zonlicht, tot aan haaien die worstelen om hun prooi te behouden. De schoonheid en wreedheid van de zee worden in deze film, met muziek van Eric Serra, in beeld gebracht door filmmaker Luc Besson. Verdeeld in thema´s als “liefde”, “de nacht”, “haat”, etc… laat de film de kijker wegdromen in deze wereld die zo anders is dan de onze. Deze fascinerende aardse onderwereld houdt mensen al eeuwen in haar ban en nu kun je als kijker een duik nemen in de diepste mysteries van de zee.

Regisseur Luc Besson (The Fifth Element, Léon) is vooral bekend vanwege zijn bioscoopfilms, maar hij heeft ook een grote voorliefde voor de natuur, getuige ook zijn eerdere film uit 1988: Le Grande Bleu. Voor Atlantis dook Besson echter helemaal in het wereldje van de natuurfilm. Atlantis is geen documentaire in de zin van dat je er veel van leert, maar meer een document van de schoonheid van de zee. De prachtige wijze waarop dit is verfilmd en op muziek is gezet door vaste Besson-componist Eric Serra, doet bijna denken aan een moderne natuuropera. Alleen aan het begin van de prent is er een korte voice-over te horen, maar verder heb je als kijker alleen de beelden en de muziek. De film is dan ook niet te vergelijken met uitgaven als Planet Earth, waar je veel te weten komt over de diverse dieren en de wereld waarin zij leven. Aan de ene kant is dat jammer, maar aan de andere kant heb je nu de mogelijkheid om ongestoord te genieten van de dieren in hun natuurlijke omgeving. Voor sommige mensen zal dit ronduit saai te noemen en dit is ook eigenlijk het grootste euvel van Atlantis. Het is niet voor iedereen weggelegd om 80 minuten naar zwemmende dieren te gaan zitten kijken. Je vindt de prent dus of helemaal te gek of helemaal niks. Een tussenweg lijkt er eigenlijk niet te zijn. De manier waarop alles is geschoten is zonder twijfel oogstrelend te noemen. Nergens zie je duikers of andere hulpmiddelen in beeld, je zit 80 minuten lang opgesloten met enkele prachtige dieren. Deze dieren doen eigenlijk niets bijzonders. Ze zwemmen wat rond of spelen met elkaar. Nergens zie je spectaculair gedrag, dat we soms wel eens zien bij andere documentaires. Samenvattend kunnen we zeggen dat Atlantis echt een film is voor de liefhebber.

Atlantis is al eens eerder op DVD verschenen. Lees hier onze recensie van de DVD. Hieronder volgt de bespreking van de Blu-ray Disc. De uitgave wordt geleverd in een nieuw soort doosje, waarbij de binnenkant uit de eigenlijke doos geschoven kan worden. Hier wordt de disc in opgeborgen.

Genre: Natuurfilm
Jaar: 1991
Speelduur: 79 min
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
EAN: 8715664075807

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van DVD. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Atlantis is geschoten onder moeilijke omstandigheden. Met dit in het achterhoofd kunnen we zeggen dat de beeldkwaliteit van deze BD-uitgave prima is. Doordat de gehele film zich onderwater afspeelt, heeft het beeld een wat mistig uiterlijk. De scherpte kan daarom soms wat soft overkomen, maar dit is doorgaans te wijten aan de omgeving waarin het zich allemaal afspeelt. Het detail is prima, de verschillende diersoorten zien er goed gedetailleerd uit. In vergelijking met de DVD is op dit onderdeel de meeste winst geboekt. Vooral de scènes met de witte haai zijn gerust indrukwekkend te noemen. De talloze littekens op het lijf van het dier zijn duidelijk zichtbaar, alsmede zijn doordringende zwarte oog dat je steeds aankijkt. Vaak bewegen dieren zich weg van de camera en dit heeft uiteraard een negatief effect op het detail. Hiervoor kunnen we de transfer echter niets verwijten. Qua kleuren is het nogal eentonig, het is blauw wat de klok slaat. De dieren hebben doorgaans een bruinachtige kleur. Voor zover mogelijk worden deze kleuren natuurlijk weergegeven. Er zijn ook een aantal scènes aanwezig die zich afspelen bij minder licht. Contrast en schaduwdetail doen het hier aardig, maar halen nergens niveaus die we zien bij referentie uitgaven. Ook de leeftijd van de film is hier en daar zichtbaar, maar beschadigingen zijn niet aanwezig. In de scènes met de witte haai is een beschadiging te zien in het beeld, maar deze is overduidelijk veroorzaakt door een kras op de lens. Waarschijnlijk kwam de haai iets te dicht bij de camera. Filmgrain is regelmatig aanwezig, maar stoort nergens. Verder zien we op sommige momenten beeldruis. Andere artefacten zijn niet aanwezig. Deze Blu-ray Disc van Atlantis heeft een prima beeldkwaliteit, zeker voor de omstandigheden waaronder de film gemaakt is.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de uitgave is slechts één audiotrack aanwezig, te weten een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Een lossless track was zeker welkom geweest. Dit was de fraaie muziek namelijk zeker ten goede gekomen. De muziek is voornamelijk te horen uit de voorste kanalen. Het centerkanaal laat de klanken in mindere mate horen, ter ondersteuning van de frontspeakers. De surrounds laten ook wat van deze muziek horen, dit om een soort van ruimtelijkheid en ambiance neer zetten. Dit is echter minimaal. Het LFE-kanaal heeft weinig te doen, soms zijn hier wat lage tonen te horen op momenten dat de muziek dit nodig heeft. Veel meer valt er eigenlijk niet te vertellen over deze track. Er is namelijk alleen maar muziek te horen en meer ook echt niet. De track klinkt wel mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Op het gebied van detail presteert het geluid voldoende, maar een lossless track had hier zeker meer uit kunnen halen.

Na het opstarten van de schijf wordt direct met de film begonnen. Er is geen hoofdmenu aanwezig, zelfs geen pop-up menu. Echt erg is dit niet, aangezien er maar één audiotrack op de uitgave te vinden is. De ondertiteling is aan of uit te zetten met de afstandbediening.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

Atlantis is een natuurfilm van de Franse regisseur Luc Besson. De film is geen documentaire, aangezien je geen informatie krijgt over de dieren en hun leefomgeving. Als kijker wordt je meegenomen in de onderwaterwereld en volg je de dieren bij hun dagelijkse bezigheden. De beelden worden ondersteund door fraaie muziek van vaste Besson- componist Eric Serra. Hierdoor ontstaat haast een natuuropera. Deze BD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit. Het geluid is ook voldoende, maar een lossless track was welkom geweest. Ook is de 5.1 track te weinig aanwezig in de achterkanalen om van een echt ruimtelijk geluid te spreken. Er zijn geen extra’s op deze uitgave te vinden. Een mooie film die alleen niet voor iedereen is weggelegd. Veel mensen zullen dit namelijk ronduit saai vinden.