Case 39

14-08-2010

6

Case 39 (DVD)

Emily Jenkins (Renée Zellweger) is werkzaam bij jeugdzorg. Haar taak is om te zorgen dat verwaarloosde en mishandelde kinderen bij een goed gezin terechtkomen. Emily heeft erg veel lopende zaken, maar haar 39e zaak is wel erg bijzonder. Die brengt haar namelijk bij Edward Sullivan (Callum Keith Rennie), zijn vrouw Margaret Sullivan (Kerry O’Malley) en hun dochtertje Lilith (Jodelle Ferland). Bij een huisbezoek spelen Edward en Margaret mooi weer, maar Emily vermoedt dat er meer aan de hand is. Dat vermoeden wordt bevestigd wanneer ze een ’s nachts een bang telefoontje krijgt van Lilith. Bij het huis van de Sullivans aangekomen, treft Emily Lilith in groot gevaar aan. Margaret en Edward willen haar namelijk vermoorden! Gelukkig is Emily er op tijd bij. De ouders worden opgenomen en voor Lilith wordt een nieuw huis gezocht. Tot die tijd verblijft ze bij Emily. Alles lijkt goed te gaan tot er een aantal bizarre moorden plaatsvinden. Wat heeft Lilith hier mee te maken?

In 2009 maakte de Duitse regisseur Christian Alvert de thriller/horrorfilm Case 39. Het meest opvallende aan de film is de rol van Renée Zellweger, die natuurlijk vooral bekend is vanwege haar rollen in romantische komedies en drama’s. Een psychologische thriller met bovennatuurlijke horrorelementen, dat is weer eens wat anders. De volgende keer kan Zellweger scripts als dat van Case 39 echter beter links laten liggen. Niet omdat ze in Case 39 slecht op haar plaats is – ze zet namelijk een voldoende geloofwaardige vertolking neer – maar omdat het verhaal en de uitwerking ervan zoveel te wensen overlaten. Toch begint de film vrij aardig, als kruising tussen thriller en drama. Vader en moeder willen hun dochter Lilith dood hebben, maar waarom? Zijn ze doorgedraaid, of is er echt iets mis met Lilith? De film laat je echter niet lang in twijfel. Wanneer Lilith namelijk bij jeugdhulp Emily intrekt en creepy gedrag begint te vertonen, is wel duidelijk voor welke (voorspelbare) insteek men heeft gekozen. Bovendien bevat de verdere uitwerking, waarbij diverse mensen het loodje leggen tot langzaam de waarheid duidelijk wordt, totaal geen verassingen. Als kijker hoop je nog op een wending die het zaakje op zijn kop zal zetten en al het voorgaande in een ander daglicht zal stellen, maar die wending komt nooit. Tevens ontbreekt een bevredigende verklaring voor wat er gebeurt. En dus blijf je aan het einde van de rit zitten met het gevoel van “was dat het nou?”. Daar komt nog bij dat er ook op griezelgebied weinig te beleven valt. De meeste schrikmomenten zijn van het type ‘vals alarm’ en het handjevol momenten waarop er wel echt iets gebeurt, maken bar weinig indruk. Bijvoorbeeld omdat alles buiten camera gebeurt (scène met de honden), of omdat ze draaien rond benedenmaatse CG (killer-horzels). Op de cast valt echter weinig aan te merken, naast Zellweger en de jonge Jodelle Ferland doen acteurs als Bradley Cooper (The A-Team, The Hangover) en Ian McShane (Deadwood) hun best met wat het matige script ze voorschotelt. Maar dat is bij lange na niet voldoende om deze saaie, voorspelbare prent te redden.

Paramount heeft Case 39 uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 105 min
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865503249

• Filed Under Evil: Inside Case 39
  • Turning Up the Heat on the Chill Factor
  • Inside the Hornet’s Nest
  • Playing with Fire

Case 39 staat in de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 op DVD. De transfer, die uiteraard anamorf is, heeft een aangename scherpte en detaillering. Zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens dik in orde. Felle kleuren komen in het beeld niet voor, het beeld heeft een grauwe uitstraling die goed bij de setting past. De tekortkomingen van de transfer moeten we zoeken in de digitalisering van het beeld. Zo is er de nodige aliasing te zien, evenals een redelijke portie edge enhancement en wat lichte compressieartefacting. Meestal is dit niet erg storend, maar het zorgt wel voor puntenaftrek. Al met al geen perfecte transfer, maar de positieve punten hebben de overhand. Een nette voldoende dus.

Op geluidsgebied tref je op de DVD-uitgave van Case 39 een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) aan. Met de kwaliteit van het geluid is weinig mis. Zo heeft de track een aangename ruimtelijkheid, die agressiever wordt naarmate de film vordert. Dat is niet zo vreemd als je weet dat de prent aan het begin vooral om dialogen draait, maar gaandeweg meer richting spanning en horrorelementen gaat. Het LFE-kanaal zorgt daarbij op passende momenten voor een mooi dreigend laag. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn altijd goed verstaanbaar. Ruis en gekraak ontbreken bovendien, zoals verwacht bij een recente productie. Qua klank eveneens geen grote klachten; de dynamiek had een tikje beter gekund, maar dat is slechts een klein minpuntje. Het resultaat is een track die je weliswaar niet van je sokken zal blazen, maar wel een solide audioprestatie neerzet.

Op de DVD-uitgave van Case 39 tref je een bescheiden aantal extra’s aan. Tenzij anders vermeld hebben ze een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Filed Under Evil: Inside Case 39 (8 min)
In deze Making Of komen de betrokkenen aan het woord over de film en de onderlinge samenwerking. De interviews worden afgewisseld met achter-de-schermen materiaal. Het blijft allemaal bij de gebruikelijke oppervlakkige info over plot, personages en cast, waarmee deze extra weinig waarde heeft voor mensen die de film al gezien hebben.

Turning Up the Heat on the Chill Factor (4 min)
In een van de effectscènes in Case 39 is een vrouw te zien, wiens huid helemaal verbrand is. Dit werd gerealiseerd met behulp van gedetailleerde make-up effecten. In deze extra zie je onder meer hoe de make-up aangebracht wordt en vertelt de actrice over hoe dit was.

Inside the Hornet’s Nest (3 min)
Hier wordt wat meer verteld over de scène met de horzels. Zo komen de betrokkenen aan het woord over de werkwijze en kijk je mee achter de schermen. Over (de totstandkoming van) de CG-effecten krijg je niets te zien.

Playing with Fire (4½ min)
De focus van deze extra is een scène waarin een brandend huis voorkomt. Je kijkt mee bij de opnames van het betreffende shot en krijgt een korte uitleg over hoe men hierbij te werk ging.

Deleted Scenes (30 min)
Meer dan de helft van de totale speelduur van de extra’s bestaat uit verwijderde scènes, in totaal 18 stuks. Ze kunnen afzonderlijk bekeken worden of door middel van de “play all”-optie. De fragmenten zijn niet anamorf en er loopt timing-info mee in beeld.

Emily Jenkins heeft als baan om verwaarloosde en/of mishandelde kinderen weg te halen uit hun huidige situatie en een veiliger onderkomen voor ze te zoeken. Haar 39e zaak draait rond de jonge Lilith, die bijna vermoord werd door haar ouders. Maar waarom? Case 39 is een saaie en voorspelbare horror/thriller, met een – niet nader verklaard – bovennatuurlijk tintje. Het acteerwerk, met onder meer een wat ongebruikelijke rol voor Renée Zelweger, is aardig, maar dat maakt de film nog niet het bekijken waard. Met de technische uitvoering van de DVD-uitgave is echter weinig mis. De beeldkwaliteit is bovengemiddeld, het geluid prima. De hoeveelheid extra’s (in totaal zo’n drie kwartier aan materiaal) is acceptabel, zeker voor een film van dit kaliber.